به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی شرکت نفت وگاز پارس محمد مشکن فام در مراسمی که امروز یکشنبه (26 اسفندماه) به مناسبت افتتاح فازهای پارس جنوبی در فاز 13 برگزار شده بود، اظهارکرد: تولید گاز پارس جنوبی از 280 میلیون مترمکعب در روز در سال 92، به حدود 660 میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته و کل سرمایه گذاری انجام شده تاکنون بالغ بر 77 میلیارد دلار بوده است.
وی افزود: با تزریق 10 میلیارد دلار دیگر توسعه کامل میدان پارس جنوبی در مرحله اول محقق می شود.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس اضافه کرد: با افتخار اعلام می کنم توسعه میدان طی بیست سال گذشته نمونه کم نظیری از خودباوری و خود اتکایی داخلی است.
مشکین فام با بیان اینکه سهم مشارکت داخلی در توسعه فازهای ابتدایی 30 درصد بوده و درحال حاضر به بیش از 64 درصد افزایش یافته است، گفت: به طور میانگین حدود 20 هزار نفر در دوران ساخت این طرحها مشغول به کار بوده و 3 هزار نفر نیز عملیات بهره برداری از آن را به عهده خواهند داشت.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به اینکه پارس جنوبی از جمله پروزه های عظیم صنایع نفت و گاز جهان بشمار می رود، گفت: در رابطه با توسعه پارس جنوبی حماسه بی سابقه ای در تاریخ ایران ثبت شده است که از لحاظ ابعاد مدیریتی و مالی برازنده نام بزرگ ترین میدان گازی جهان است.
وی افزود: فازهایی که امروز شاهد شکوفایی آنها هستیم، درحقیقت گام های بلند دیگری در تکمیل این حماسه و نتیجه سال ها کار و تلاش بی قفه کارکنان است.
این مقام مسئول به نقش مهم کارکنان شرکت ملی نفت ایران، پیمانکاران، مشاوران، سازندگان و تامین کننذگان داخلی در بهره برداری از فازهای پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: این تلاشگران با سرمایه گذاری بالغ بر 11 میلیارد دلار، کشور عزیزمان را به افتخار بهره برداری از فازهای 13 و 22 تا 24 پارس جنوبی با ظرفیت تولید بیش از 112 میلیون متر مکعب در روز گاز غنی رسانده اند.
وی با تشریح وسعت عملیات اجرایی فازهای 13 و 22 تا 24 پارس جنوبی گفت: حفر 76 حلقه چاه در فاصله جدود 100 کیلومتری ساحل با مجموع متراژ حفاری حدود 250کیلومتر، ساخت و نصب 8 سکوی دریایی با مجموع وزن 160 هزار تن شامل عرشه، پایه سکو و متعلقات آن، لوله گذاری بیش از 380 کیلومتر خط لوله 32 اینچ زیر دریایی، احداث دو پالایشگاه عظیم گازی با 8 ردیف پالایشی همراه با واحدهای متعدد فرایندی و جانبی از جمله بخش خشکی و فراساحل این طرح ها را شامل می شود.
مشکین فام با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید اقدامات شایسته ای در پاسخ به اهدف راهبردی میادین مشترک و توسعه گازرسانی داخلی صورت گرفته است اظهار کرد: از میدان مشترک پارس جنوبی تاکنون یک و نیم تریلیون مترمکعب گاز طبیعی برداشت شده است .
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس افزود: علارغم اینکه توسعه میدان پارس جنوبی با دوره تحریم کشور و ناپایداری در همکاری های بین المللی همرمان بوده و طی این سال ها صنایع نفت و گاز ایران با شرایط سختی مواجه شده است، در همین روزهای سخت کوشش روزافزون مجموعه وزارت نفت و پیمانکاران ایرانی موجب شد مسیرهای تازه ای بسوی تولید، خلاقیت و اشتغال زایی در کشور گشوده شود.
وی با اشاره به اینکه فرایند توسعه و گسترس فازهای پارس جنوبی از ابعاد گوناگون به سیاست های کلان توسعه کشور یاری رسانده است، عنوان کرد: اهمیت پارس جنوبی از این جهت است که در کنار تامین انرژی منازل، اماکن، صنایع و نیروگاه ها در سراسر کشور، کمتر بنگاه اقتصادی را خواهیم یافت که مستقیم یا غیر مستقیم شریک توسعه و تامین کننده نیاز پارس جنوبی نبوده و شرایط تولید و اشتغالزایی خود را از این طریق افزایش نداده باشد.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس درباره توجه به مسئولیت های اجتماعی مرتبط با محیط زیست در این فازها گفت: مساله حایز اهمیت درباره این 2 طرح توجه ویژه به راه اندازی همزمان واحدهای زیست محیطی نظیر بازیافت گوگرد، مدیریت بهینه پساب وپسماند صنعتی و نیز راه اندازی واحدهای با ارزش افزود بالا شامل استحصال اتان و گاز مایع بوده که نشان دهنده توجه ویژه مسئولیت های اجتماعی وتکمیل زنجیره کامل تولید بوده است.
به گفته مشکین فام، تاکید شرکت ملی نفت ایران بر استفاده از پیمانکاران، سازندگان و تامین کنندگان داخلی باعث رونق کسب و کار در این بخش ها و همچنین در ابعاد بزرگ تر، موجب رونق اقتصاد کشور طی سالیان گذشته شده است.
وی به بازیابی واحیای ظرفیت های شرکت صدرا در استان بوشهر به عنوان پیمانکار بخش فراساحل فازهای پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: پس از پیگیری های مستمر شرکت ملی نفت ایران درجهت رفع مشکلات بجا مانده، این مجموعه عظیم صنعتی با بکارگیری نیروهای بومی استان بوشهردر این 2 طرح با حداکثر ظرفیت، فعال شده و موفق شده است 10 سکوی گازی را با کیفیت مناسب بسازد که این امر کمک شایانی به اشتغال زایی بومی در این استان داشته است.
7212/6045
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.