به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس طرح توسعه فازهای 13، 22 تا 24 پارس جنوبی از ظرفیت تولید روزانه 113 میلیون مترمکعب گاز غنی، 100 میلیون مترمکعب گاز متان، 150 هزار بشکه میعانات گازی، 800 تن گوگرد گرانول، سالانه 2 میلیون و 100 هزار تن گازمایع و دو میلیون تن اتان به عنوان خوراک اصلی صنایع پتروشیمی برخوردار است.
در شرایط فعلی ظرفیت تولید گاز غنی ایران از میدان گازی مشترک پارس جنوبی روزانه 600 میلیون مترمکعب در روز است که با احتساب بهره برداری از این چهار فاز جدید این ظرفیت از مرز 700 میلیون مترمکعب در روز عبور می‌کند.
براساس این گزارش علاوه بر این هم اکنون ظرفیت تولید روزانه گاز شیرین در منطقه پارس جنوبی حدود 570 میلیون مترمکعب است که با بهره برداری از این فازهای جدید این ظرفیت نیز به حدود 670 میلیون مترمکعب در روز می‌رسد، ضمن آنکه ظرفیت تولید میعانات گازی از 810 هزار بشکه فعلی به 960 میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.
یکی از مهمترین محصولات تولیدی فازهای جدید پارس جنوبی گاز اتان است که به عنوان خوراک مجتمع‌های الفینی و در نهایت تولید محصولات مختلف پلیمری شامل انواع پلی اتیلن سبک، سنگین، سبک خطی، پروپیلن و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد که با بهره برداری از فازهای جدید این ظرفیت از 6 به حدود هشت میلیون تن در سال افزایش می یابد.
از سوی دیگر ظرفیت تولید گازمایع پارس جنوبی شامل پروپان و بوتان هم از هفت میلیون و 500 هزار تن فعلی به حدود 9 میلیون و 600 هزار تن در سال افزایش می‌یابد و ظرفیت تولید روزانه گوگرد به عنوان یک محصول زیست محیطی هم از سه هزار و 750 تن در روز به چهار هزار و 550 تن افزایش می یابد.
روابط‌ عمومی شرکت نفت و گاز پارس نیز در گزارشی اعلام کرد، با تکمیل عملیات اجرایی چهار ردیف شیرین‌سازی گاز در هر یک از بخش‌های خشکی 2 طرح توسعه‌ای پارس جنوبی، فازهای 13 و 22-24 با ظرفیت کامل فراورش 56 میلیون مترمکعب گاز، در شهرستان کنگان به طور رسمی افتتاح می‌شود.
با بهره‌برداری از این فازها ایران برای نخستین بار در برداشت گاز از این میدان مشترک از کشور قطر پیشی گرفته است.
اجرای این طرح‌ها که به کنسرسیوم‌هایی متشکل از پیمانکاران، مشاوران و سازندگان ایرانی واگذار شده است، با بهره‌گیری از حداکثر توان و تخصص شرکت‌های داخلی به مرحله بهره‌برداری رسیده است.
هر یک از دو طرح مزبور برای تولید 56 میلیون متر مکعب گاز غنی از میدان مشترک، 2900 تن گاز مایع (ال پی جی)،27٥٠تن اتان، 75 هزار بشکه میعانات گازی و 400 تن گوگرد طراحی شده است.
ارزش اقتصادی حاصل از بهره‌برداری و دستیابی به تولیدات سالانه طرح فاز 13 و طرح فاز 22-24 پارس جنوبی با در نظر گرفتن ظرفیت‌های اسمی و قیمت‌های فروش محصولات تولیدی با احتساب قیمت 8 سنت برای هر متر مکعب گاز طبیعی تصفیه شده، 50 دلار برای هر بشکه میعانات گازی، 470 دلار برای هر تن گاز مایع(LPG) و 260 دلار برای هر تن اتان و 100 دلار برای هر تن گوگرد بالغ بر 5 میلیارد دلار در سال برای هر طرح است.
با توجه به میزان تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور در سال 1396 (معادل 427 میلیارد دلار)، ارزش‌آفرینی محصولات این دو طرح فراتر از دو درصد تولید ناخالص داخلی کشور است که از منظر میزان درآمدزایی در سطح ملی، هیچ یک از حوزه‌های اقتصادی قابل رقابت با این بخش از اقتصاد ملی نیست.
6045
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.