به گزارش ایرنا، روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس روز شنبه به نقل از فرهاد ایزدجو افزود: با اتمام عملیات حفاری در دریا و آماده سازی سکوی 22، مراحل نصب این سازه 2 هزارو 300 تنی توسط شناور نصاب HL 5000 انجام شد و پیش بینی می شود با راندن لوله های CRA و تکمیل عملیات هوک آپ ( اتصال سکو و تجهیزات جانبی به چاه ها) و راه اندازی توسط تیم های فنی ویژه، تا پایان آبان ماه سال جاری به بهره برداری برسد.
وی اضافه کرد: سکوی فاز 22، نخستین عرشه فراساحلی از میان 10 سکویی است که در قرارداد همکاری مشترک شرکت نفت و گاز پارس و شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا)، پس از پایان کار ساخت و پیش راه اندازی در یارد این شرکت، با استفاده از جرثقیل بارج 5000 تنی HL روی شناور FLB124 بارگیری و بعد از عملیات مهاربندی و حمل، در موقعیت دریایی فاز ٢٢ نصب شد.
ایزدجو گفت: در این سکو 33 هزار اینچ - قطر عملیات لوله کشی، 82 هزار و 355 متر کابل کشی برق و ابزار دقیق و سه هزارو 830 متر عملیات تیوبینگ انجام شده است.
وی ادامه داد: این سکو دارای 57 دستگاه تجهیزات مکانیکی و فرایندی است و در مراحل ساخت آن نیز 2 میلیون و 330هزار نفر ساعت کار اجرایی صورت گرفته است.

*مهندسی، ساخت و اجرای ایرانی سکوی فاز 22 پارس جنوبی
ایزدجو با اشاره به اینکه این سکو، نخستین سکوی تولیدی و انتقال مواد هیدروکربوری فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی است که نصب شده است اضافه کرد: با نصب و بهره برداری از این سکو، روزانه 500 میلیون فوت مکعب گازشیرین ( 14،2 میلیون متر مکعب) معادل یک دوم یک فاز استاندارد گازی پارس جنوبی به توان تولید گاز کشور افزوده خواهد شد.
وی افزود: تمامی مراحل مهندسی، ساخت و اجرای عملیات این سکو توسط شرکت های ایرانی انجام گرفته و بخش عمده ای از کالاها و تجهیزات مورد نیاز این سازه از منابع تولید کننده داخلی سفارش گذاری و تامین شده است.
مجری فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی پارس جنوبی با تاکید بر اجرای دستورالعمل های ایمنی در مرحله ساخت و نصب، در بخش کارفرما و پیمانکار اجرا کننده حوزه فراساحل این فازها گفت: راه اندازی گام به گام سکوهای این طرح نیز در قالب دستورالعمل های ایمنی ابلاغی شرکت ملی نفت ایران، صورت می گیرد.
وی درباره وضعیت عملیات ساخت دیگر سکوهای اصلی و اقماری این طرح گفت: سه سکوی دریایی دیگر این طرح در شرکت صنعتی دریایی ایران در دست ساخت است که پیشرفت سکوی اقماری 24A، به 94,5 درصد و سکوهای اصلی 23 و اقماری 24B به ترتیب به 91،2 و 84،2 درصد رسیده است.
مجری طرح توسعه فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی با بیان اینکه 2 سکوی اصلی 22 و 23 به ترتیب با 2 خط لوله 18 و 20 اینچ به سکوهای اقماری 24A و 24B و 2 سکوی اصلی هم با 2 خط لوله 32 اینچ به پالایشگاه طرح توسعه فازهای 22تا 24 پارس جنوبی متصل می شود افزود: گاز استخراجی ازاین سکوها پس از انتقال به پالایشگاه بخش خشکی، فراوری و به شبکه سراسری تزریق خواهد شد.

* دومین سکوی فازهای ٢٢ تا ٢٤ پارس جنوبی آماده نصب می شود
رئیس سایت فراساحل فازهای ٢٢ تا٢٤ پارس جنوبی گفت: عملیات ساخت سکوی 24A و پیش راه اندازی آن در مراحل پایانی است.
فرشاد حیدری در جریان عملیات نصب سکوی ٢٢ طرح توسعه فازهای ٢٢ تا ٢٤ پارس جنوبی با اشاره به آغاز عملیات حمل فلر و پل رابط آن با سکوی ٢٢ افزود: تا پایان هفته پیش رو نصب این 2 سازه به پایان می رسد.
وی به حفاری ١١ حلقه چاه این سکو، اشاره کرد و گفت: با پایان عملیات تکمیلی حفاری روی هفت حلقه چاه و پایان فعالیت های راه اندازی، تولید گاز از سکوی ٢٢ آغاز خواهد شد.
حیدری افزود: سکوی ٢٤A به عنوان دومین سکوی فازهای ٢٢ تا ٢٤ پارس جنوبی به مراحل پایانی عملیات ساخت و پیش راه اندازی رسیده و اواخر خرداد ماه امسال برای نصب در موقعیت دریایی این سکو از یارد شرکت صدرا آماده بارگیری می شود.
رئیس سایت فراساحل فازهای ٢٢ تا٢٤ پارس جنوبی بیان کرد: نصب سکوی ٢٤A پارس جنوبی تا اواسط تیرماه امسال امکان پذیر خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه این سکوی اقماری، بوسیله یک خط لوله ١٨ اینچ به سکوی اصلی ٢٢ متصل می شود، اضافه کرد: با تکمیل عملیات راه اندازی این 2 سکو، ظرفیت برداشت معادل یک فاز به میزان ٢٨ میلیون متر مکعب در روز امکان پذیر خواهد شد.
حیدری با بیان اینکه پایه های هر چهار سکو و سه پایه فلر به همراه FSPDeck سه سکوی ٢٢، ٢٣ و ٢٤A در موقعیت این سکوها نصب شده است، افزود: کار ساخت سه پایه فلر سکوی ٢٤B ، به عنوان آخرین سکوی در مرحله نصب فازهای ٢٢ تا ٢٤ پارس جنوبی نیز تا اواخر خرداد ماه جاری به پایان رسیده و آماده نصب خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه بر مبنای برنامه ریزی های انجام شده، 2 سکوی ٢٣ و ٢٤B تا پایان مهرماه امسال به پیشرفت های مورد نظر برای بارگیری و نصب می رسند، اظهار کرد: بارگیری و نصب این سکوها با توجه به فشردگی حجم فعالیت ها و آمادگی دیگر سکوهای دردست ساخت در یارد صدرا می تواند پیش و یا پس از موعد مشخص شده صورت گیرد.
طرح توسعه فاز های ٢٤-٢٢ پارس جنوبی برای تولید 56 میلیون متر مکعب گاز ترش از میدان مشترک و تولید روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز متان، 2900 تن گاز مایع(LPG)، 2750 تن اتان، 75 هزار بشکه میعانات گازی و 400 تن گوگرد طراحی شده است.
این طرح توسط کنسرسیومی متشکل از شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) و شرکت پتروسینا آریا در دست اجراست.
6043**
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.