به گزارش ایرنا، دین اسلام برای حرفه پرستاری جایگاه و اهمیت زیادی قائل است زیرا پرستار در کنار بیمار سخت‌ترین حالت ها را تحمل می کند و باید سرشار از مهر و محبت باشد، هم‌دردی، انس گرفتن با بیمار و امید دادن از ویژگی های پرستاران است.
به همین دلیل درنظام جمهوری اسلامی پنجم جمادی الاول زاد روز میلاد حضرت زینب (س) درتقویم رسمی ایران به منظور قدردانی از خدمات ارزشمند و انسان دوستانه پرستاران به عنوان روز پرستار معرفی شده است.
یکی از پرستاران بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر گفت: پرستاران به دلیل ارتباط با بیماران با بررسی ها و ارزیابی از وضعیت بیمار و انتقال پیام به پزشک نقش مهم و موثری درانجام امور و بهبود و درمان بیماران برعهده دارند.
مژگان پاسبانی افزود: پرستاری از جمله مشاغلی است که انسان را مقید و وابسته می کند و اینقدر دوست داشتن همنوع و عشق و تمایل درکار وجود دارد که نمی توان از برآورده کردن نیاز بیمار چشم پوشی کرد.
وی اظهار داشت: وقتی با درد مردم آشنا می شوید و آن را درمان می کنید ناخودآگاه با ندای درونی به سمت بیمار هدایت می شوید و سعی می کنید به نحوی مشکل آنان را برطرف کنید.
پاسبانی گفت: پرستاران نیاز به شرایط کاری مناسب دارند و امور رفاهی این قشر باید به اندازه ای باشد که برای تامین نیاز زندگی احتیاجی به اضافه کار نداشته باشند.
وی اضافه کرد: افزون براین باید نیروی کافی وجود داشته باشد که پرستار مجبور به انجام کار اضافه نباشد و بتواند بخشی از وقت خود را مانند کارکنان سایر دستگاه ها در کنار خانواده بگذرانند.
پاسبانی گفت: در مقابل این همه کار اضافی که پرستاران در قالب شیفت های متعدد کاری باید انجام دهند مطالبات و مزایای رفاهی آنان ناچیز و با تاخیر پرداخت می شود که این وضعیت برای همکاران قراردادی و شرکتی سخت تر است.
وی ادامه داد: با وجود همه این مشکلات کار درمان صبوری و مهربانی را به پرستاران آموزش می دهد که ویژگی منحصر به فرد برای این قشر به شمار می رود.
پاسبانی گفت: هر پرستاری بخوبی 100 تا 150 ساعت اضافه کار واقعی و در ماه میانگین 6 تا 10 شب، شب کاری دارد، با این وجود شرایط اقتصادی موجود باعث شده بسیاری از همکاران بویژه پرستاران مرد برای تامین هزینه زندگی در چند جا مشغول کار باشند.
وی ادامه داد: از چهار سال پیش تاکنون حق رفاهی روز پرستار که پیش از این پرداخت می شد، قطع شده اما چیزی جایگزین آن نشده است.
مدیرپرستاری بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر گفت: نقش پرستار در حوزه بهداشت، درمان و سلامت به قدری حیاتی و ضروری است که قسمتی از تجربیات هر روزه افراد است و به مناسبت های مختلف از آغاز تا پایان و در طول زندگی پرستاری با زندگی عجین شده است.
زهرا حیدری سروستانی افزود: برخی فراتر از تصور با وضعیت شغلی پرستاران آشنایی دارند و همواره همراه و همیار ما هستند اما بیشتر جامعه شناخت کمتری از این حرفه دارند و نیاز است راه های شناخت و ارتباط بیشتر با آنها ایجاد کنیم تا درک متقابل نسبت به پرستاران در جامعه بوجود آید.
وی گفت: مشکلات و مطالبات پرستاران بسیار است که در سطوح وزارتخانه چالش هایی ایجاد کرده است.
حیدری سروستانی اضافه کرد: با توجه به سختی کار ناشی از کمبود نیرو انتظار می رود وعده های معاونت پرستاری در زمینه جذب نیرو محقق شود.
وی گفت: ماهیت شغل پرستاری چرخش کاری در صبح، عصر و شب استکه این موضوع در کنار استرس مدام رویارویی با بیمار، اضطراب حاکم بر مراجعان و انتقال به تیم درمان سبب شده پرستاری در دنیا در لیست مشاغل سخت قرار گیرد.
یکی دیگر از پرستاران بیمارستان تامین اجتماعی سلمان فارسی بوشهر گفت: توقع مسئولان و مردم از پرستاران زیاد است و انتظار دارند پرستار همه مشکلات بیمارستان را حل کند این درحالی است که پرستار جزیی از یک مجموعه است.
صدیقه فخار افزود: تعداد کم نیرو باعث شده پرستاران شیفت های زیادی داشته باشند که فشار زیادی به آنها وارد می شود.
وی یادآور شد: شیفت بندی ها بنا به سابقه کار انجام می شود ولی پرستاران با سابقه بالا 10 تا 12 سال توانایی اولیه خود را از دست داده اند و توان 5 تا 6 شیفت شب کاری را ندارند.
سرپرستار اورژانس بیمارستان سلمان فارسی بوشهر گفت: کمبود نیروی انسانی، تعداد کم مراکز درمانی و بیمارستانی و نبود بیمارستان تخصصی از جمله مشکلات این استان است.
اسماء پوررحیم افزود: در شهرستان بوشهر به عنوان مرکز استان تنها 2 بیمارستان دانشگاهی شهدای خلیج فارس و تامین اجتماعی سلمان فارسی فعال است که با توجه به جمعیت پاسخگوی نیاز مردم نیست.
وی بیان کرد: برای بسیاری از کارها از جمله بخیه زدن، آتل بندی، گچ گیری و سایر موارد که پرستاران انجام می دهد هیچ تعرفه ای تعلق نمی گیرد و دستمزد آنها را پزشکان می گیرند.
پور رحیم ادامه داد: کمبود نیروی پرستار دربیمارستان ها حاد است طوریکه پرستاران دارای فرزند شیرخوار نمی توانند از حق شیر برای نوزادان خود استفاده کنند.
سرپرستار اورژانس بیمارستان سلمان فارسی بوشهر اظهارداشت: کمبود پرستار مرد نیز باعث زحمت، ناراحتی و نارضایتی برخی بیماران می شود.
وی گفت: در گذشته به مناسبت هایی پاداش هایی برای پرستاران در نظر گرفته می شد ولی باتوجه به شرایط پیش آمده بسیاری از آیتم هایی که باعث ایجاد انگیزه می شد، برداشته شده است.
پور رحیم افزود: مسئولان از سرمایه گذاران برای احداث مراکز درمانی خصوصی حمایت و نسبت به گسترش فضای بیمارستان های شهدای خلیج فارس و سلمان فارسی اقدام کنند.
وی تاکید کرد: احترام به پرستار باید در جامعه فرهنگ سازی شود هرچند آنان با صبوری وضعیت بیماران را درک می کنند ولی برخی بی مهری ها باعث بی انگیزگی می شود.
رئیس نظام پرستاری استان بوشهر گفت: در زمان حاضر 2هزار و 500 پرستار در 15 بیمارستان دانشگاهی و غیردانشگاهی این استان فعالیت می کنند که برای رسیدن به استانداردهای مورد نظر معادل همین تعداد نیرو نیاز است تا بتوان در شرایط نسبی ایده آل به بیماران خدمات رسانی کرد.
حسین پوپ افزود: در زمان حاضر از نظر نیروی انسانی از کف استانداردی که باید برای هر تخت 1.2تا 2.5 پرستار وجود داشته باشد پایین تر هستیم.
وی اضافه کرد: با وجود کمبود نیروی انسانی و فشردگی شیفت های کاری ولی پرستاران استان تلاش می کنند مشکلات موجود کار، آنها را تحت الشعاع خود قرار ندهد و خدمات مناسبی ارائه کنند.
پوپ اضافه کرد: برخی از مشکلات به دلیل کمبود نیرو و تجهیزات رقم می خورد که باید مسئولان تدبیر لازم را در این زمینه بیندیشند.
رئیس نظام پرستاری بوشهر گفت: باتوجه به ارتباط مستقیم بیمار با پرستار بیشتر کمبودهای موجود متوجه پرستار می شود و پرستاران با همه کمبودها نهایت تلاش خود را برای بیماران انجام می دهند.
پوپ اظهار داشت: تحمیل شیفت های سنگین خستگی، مشکلات روحی و روانی زیادی را برای جامعه پرستاری به دنبال دارد و مسئولان باید نسبت به برطرف کردن این مشکل مهم پرستاران اقدام کنند.
وی بیان کرد: نباید از مشکل کمبود نیرو و تحمیل شیفت های متعدد کاری به سادگی گذشت چون این امر باعث بروز مشکلات متعددی برای پرستاران می شود و امکان خدمات رسانی مطلوب به مردم را کاهش می دهد هرچند پرستاران به دلیل تعهد کاری تلاش می کنند بهترین خدمات را ارائه دهند.
پوپ در باره مطالبات پرستاران گفت: در مقابل شیفت های متعدد کاری عقب افتادن مطالبات پرستاران از جمله مسائلی است که همیشه وجود دارد و در مقابل کار سختی که انجام می شود مطالبات آنها به روز پرداخت نمی شود.
وی ادامه داد: در زمان حاضر اضافه کار، کارانه و سایر مطالبات پرستاران یکسال عقب و مطالبات بازنشستگان نیز از ابتدای سال 1395 پرداخت نشده است.
این مقام مسئول اضافه کرد: در هیچ کشوری بین پرداختی پزشکان با سایر بخش های درمانی تفاوتی وجود ندارد ولی این تفاوت ها در کشور ما بسیار دیده می شود.
پوپ اظهار داشت: به دلیل کمبود نیرو و ارتباط بیمار با پرستار امروز باید خیلی ازکارهایی که در حوزه کاری پرستاری تعریف نشده است را انجام دهد.
وی گفت: کمترین امکانات رفاهی برای پرستاران در نظر گرفته شده است این درحالی است که در کشورهای پیشرفته خدمات بسیار خوب و ایده آل برای این قشر در نظر می گیرند.
پوپ ادامه داد: حقوق و مزایا در کشور ما متناسب با کار سختی که انجام می شود تعریف نشده این درحالی است که پرستاران از جان مایه می گذارند و انتظار است مسئولان و متولیان بخش سلامت در چارچوب شرح وظایف به پرستاران توجه بیشتری کنند.
وی تاکید کرد: پرستاران نیز مانند سایر قشرهای جامعه نیازمند استراحت روحی و ذهنی هستند تا از خستگی و روزمره شدن فارغ و زمینه ارائه خدمات بهتر این قشر فراهم شود.
پوپ یادآورشد: پرستاران بیشترین ارتباط را از نظر معنوی و انسانی با بیماران دارند و در حوزه آموزش، بالینی، مدیریتی، پزشک خانواده و بهداشت نقشی موثر و مهم ایفا می کنند.
وی شناخته نشدن جایگاه پرستاری در جامعه را از مهمترین مشکلات این قشر عنوان کرد و ادامه داد: تبیین جایگاه پرستاری در جامعه کمترین کاری است که باید برای آنان در جامعه انجام شود.
6047/6043
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.