به گزارش ایرنا، اچ آی وی (ایدز) یک بیماری عفونی و مزمن است درصورتی که به موقع تشخیص داده شود و فرد تحت مراقبت قرار گیرد براحتی قابل کنترل است اما با وجود اینکه درچند سال اخیر تغییرات زیادی در رویکرد آموزش، مشاوره، مراقبت و درمان و دسترسی به خدمات رخ داده است، در عمل افراد تمایلی برای تشخیص بیماری نداشته و مبتلایانی که بیماری آنها مشخص شده نیز به پنهان کاری روی آورده و تمایلی برای دریافت مراقبت و درمان نداشته باشند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز استان بوشهر به مناسبت هفته ایدز (8- 14 آذر ماه) در میزگرد خبری با حضور سیاست گذاران و مجریان برنامه کنترل اچ آی وی در استان بوشهر به بررسی درباره این بیماری و راهکارهای فرهنگ سازی برای پیشگیری و کنترل گسترش آن پرداخته است.

* آشنایی با بیماری اچ آی وی
معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: بیماری اچ ای وی یا ایدز با منشا ویروسی و غیر اختصاصی و نشانه هایی چون ضعف، بی حالی و خستگی همراه است و گاهی تا 20 سال به صورت نهفته وجود دارد اما فرد از آن بی خبر است.
محمد مهدی خواجه ئیان افزود: ویروس اچ آی وی از سه راه شامل تماس جنسی، خون (اعتیاد تزریقی) و مادر به فرزند منتقل می شود.
وی با اشاره به پیشرفت روش های تشخیص در بیماری ایدز گفت: امروز در همه مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه های سلامت، مراکز مشاوره بیماری های رفتاری دسترسی به تست تشخیص سریع اچ آی وی با برندهای مورد تایید آزمایشگاه مرجع سلامت وجود دارد و فرد می تواند بدون خون گیری و تنها با یک قطره خون از انگشت دست در مدت 20 دقیقه از سلامت خود آگاه شود.
خواجه ئیان اضافه کرد: این آزمایش ها به صورت رایگان و محرمانه با پنج شرط در همه مراکز سلامت استان بوشهر وجود دارد و این گام بزرگی برای تقویت استراتژی بیماریابی است.
وی بیان کرد: آزمایش به شکل کامل آگاهانه و با رضایت فرد انجام می شود.

* معرفی چهارمین برنامه راهبردی ملی برای ایدز
کارشناس اداره کل امور اجتماعی استانداری بوشهرگفت: چهارمین برنامه راهبردی ملی ایدز با 11 استراتژی و 180 هدف عملیاتی در دست اجراست.
سید عباس موسوی نژاد افزود: این برنامه درچهاردهمین جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با حضور رئیس جمهوری تصویب شده است.
وی اضافه کرد: شرکای اصلی این برنامه استراتژیک 19 وزراتخانه و سازمان هستند که نقش هر کدام در برنامه مشخص شده است و هفت اداره مسئولیت نظارت بر اجرایی شدن این برنامه را در هراستان به عهده دارند که در واقع کمیته ای با عنوان 'اس آی پی' را تشکیل می دهند.
موسوی نژاد اظهارداشت: این دستگاه ها شامل اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری ها( رییس کمیته )، معاونت بهداشتی دانشگاههای علوم پزشکی ( دبیر کمیته )، اداره های کل آموزش و پرورش، زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهزیستی و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در هر استان است.
کارشناس امور اجتماعی استانداری بوشهر گفت: با توجه به تغییر رویکرد ها و براساس برنامه چهارم استراتژیک سیاست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شکستن تابوی بیماری ایدز در جامعه است.
موسوی نژاد افزود: براساس این برنامه ارائه آموزش ها و تغییر نگاه ها نسبت به این بیماری و معرفی اچ آی وی به عنوان یک بیماری عفونی مزمن از جمله مواردی است که مورد توجه قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: باتوجه به تاکید رهبرمعظم انقلاب درباره توجه به آسیب های اجتماعی بیشتر طرح ها در مناطق حاشیه نشین متمرکز شده اند.
موسوی نژاد اظهارداشت: تشکل های مردم نهاد نقشی مهم در فرهنگ سازی و برطرف کردن انگ و تابوی بیماری ایدز در جامعه و ارائه آموزش های لازم با همکاری کارشناسان و متخصصان برنامه دارند که به این وسیله می توان همه افراد را به انجام آزمایش اچ آی وی تشویق کرد.

* اهمیت آموزش مهارت های زندگی به جوانان
کارشناس معاونت تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهرگفت:خانواده ها دوره نوجوانی خود را با فرزندانشان مقایسه نکنند چون فضای مجازی و نحوه ارتباطات باعث شده رفتار جوانان امروزه با گذشته تفاوت های اساسی داشته باشد.
علی موذنی افزود:درکنار وضع یکسری مقررات برای نوجوانان لازم است آنها را در مقابل آسیب های اجتماعی به دانش و آگاهی مسلح کنیم.
وی آموزش مهارت های زندگی شامل حل مساله، رفتار قاطع، تفکر نقاد و تقویت 'نه گفتن ' را از جمله مواردی دانست که لازم است خانواده ها آن را به کودکان و نوجوانان خود آموزش دهند تا دانش لازم را برای مواجهه در موقعیت های مختلف زندگی داشته باشند.
موذنی بیان کرد: باتوجه به اینکه ممکن است برخی خانواده ها توان ارائه این آموزش ها را نداشته باشند وجود مشاوران متخصص در مدارس نقش مهمی در کمک به آموزش دانش آموزان با همکاری معلمان دارد.
موذنی یادآورشد: امروز ارائه مهارت های زندگی به دانش آموزان بویژه مقطع متوسطه اول و دوم و واکسینه کردن آنها در برابر آسیب های اجتماعی برای داشتن نسلی سالم و پویا واجب تر از حتی مسائل درسی است.
وی بیان کرد: والدین در مقابل ارائه برخی مهارت های زندگی به نوجوانان نباید مقاومت کنند چون کودکان و نوجوانان ما بسیاری از آگاهی ها را از فضای مجازی، دوستان و همکلاسی های خود دریافت می کنند، در این شرایط بهتر این است که آگاهی ها از منابع معتبر مانند والدین، معلمان و مشاوران به آنان ارائه شود.
موذنی اضافه کرد: مشارکت نکردن والدین در دوره های آموزشی مهارت های زندگی از مشکلاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد و حضور در این دوره ها در نحوه برخورد با نوجوانان می تواند موثر باشد.
موذنی افزود: امروز بیماری ایدز در کشورهای در حال توسعه به سرعت در حال گسترش است و شیوع عفونت اچ ای وی به حد خطرناکی افزایش یافته است که این امر تاثیر برجسته ای بر سلامت و توسعه اجتماعی اقتصادی این کشورها دارد.
این کارشناس اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهرگفت: جوانان از آسیب پذیرترین گروه ها در مقابل بیماری ایدز هستند با این حال بسیاری از آنها از راه های انتقال آن بی اطلاع هستند و هرگز باور ندارند خودشان نیز ممکن است در معرض خطر باشند.
وی بیان کرد:عده ای از جوانان نیز هرچند درباره عفونت اچ ای وی اطلاعاتی دارند ولی به دلیل نداشتن مهارت کافی، نبود حمایت و فقدان امکانات لازم در مقابل این بیماری از خود مراقبت نمی کنند.
موذنی گفت: اطلاع رسانی صحیح و گسترده و به دنبال آن پرهیز از رفتارهای پرخطر موثرترین راه پیشگیری و کنترل اچ آی وی است.
وی یادآورشد: 65درصد دانش آموزان استان بوشهر در مورد بیماری ایدز و راه های انتقال، پیشگیری و محافظت در برابر این بیماری آموزش های لازم را دریافت کرده اند.

* انگ زدایی راهبرد جدید وزارت بهداشت برای بیماری ایدز
کارشناس برنامه کنترل ایدز و بیماری های آمیزشی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهرگفت: امروز استراتژی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی نسبت به بیماری ایدز تغییر کرده است و همه تلاش می کنند تا نسبت به ایدز انگ زدایی شود.
فاطمه برنجن افزود: برای رسیدن به این هدف مدل آموزش در همه ادارات یکسان سازی شده است و این رویکرد نوین به جای ترساندن مردم از بیماری لازم است با آموزش، آگاهی صحیح و مشاوره مردم را ترغیب و تشویق کرد که از وضعیت آلودگی خود به اچ آی وی مطلع شوند.
وی ادامه داد: اچ آی وی یک بیماری عفونی که عامل مولد آن ویروسی است که فقط درخون وترشحات بدن فرد مبتلا وجود دارد و اگر فرد مبتلا دارو دریافت کند تعداد ویروس بیماری درخون فرد آن قدر کم می شود که دیگرقابل انتقال به دیگران نیست.
وی یادآورشد: از طرفی سلامت بیمار هم تضمین می شود و اگرفرد به صورت منظم دارو مصرف کند، طول عمر نرمال خواهد داشت.
این کارشناس کنترل ایدز دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر گفت: افراد از ترس قضاوت دیگران، حاضر نیستند آزمایش دهند و تحت مراقبت قرارگیرند که با این وضعیت زنجیره انتقال قطع نمی شود.
وی یادآورشد: به نظر می رسد تنها عامل وحشت مردم از فرد مبتلا به اچ آی وی دانش ناکافی در این زمینه است زیرا مردم از فردی که در روابط عادی خطری نمی تواند برای آنها و جامعه داشته باشد می ترسند و همه این عوامل منجر به مراجعه نکردن فرد مبتلا برای دریافت مراقبت و درمان می شود.
برنجن اضافه کرد: امروز به دلیل وجود تابوی اچ آی وی رفتارهایی از افراد سرمی زند که بارمنفی بیماری را زیاد می کند و این باعث می شود افراد حتی اگر بدانند واجد شرایط انجام آزمایش هستند، مراجعه نکنند.
این کارشناس بهداشتی یادآورشد: امروز درمان های موثری درکشور و استان تامین شده است که این داروها تنها در مراکز مشاوره بیماری های رفتاری قابل دستیابی است.
برنجن گفت: در مراکز مشاوره بیماری های رفتاری با حضور نیروهای متخصص، مشاور و ماما خدمات مراقبت و درمان را به صورت محرمانه و رایگان بر اساس آخرین پروتکل های کشوری ارائه می کنند.
وی بیان کرد: مراکز مشاوره مجهز و قوی در صورتی کارساز است که افراد بموقع مراجعه کنند در غیر این صورت این اقدام ها مفید نخواهد بود.
برنجن گفت: با مراجعه بموقع افراد، بیماری بموقع تشخیص، خدمات مراقبتی ارائه و تحت درمان ضد ویروسی قرار می گیرند.
وی اظهار داشت: با ارائه روش های درمانی بار ویروس در بدن فرد آلوده کم می شود وحتی اگر فرد رفتارهای غیرپیشگیرانه نیز داشته باشد باعث انتقال بیماری به دیگران نمی شود.
کارشناس برنامه کنترل ایدز و بیماریهای آمیزشی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهرگفت: در زمان حاضر 60 هزار نفر بیمار اچ آی وی مثبت در کشور تخمین زده شده است این درحالی است که کل موارد شناسایی شده 38هزار و 474 نفر هستند و این نشان می دهد که به همه موارد دسترسی نداریم.
وی با تاکید براینکه تفکیک خدمات برای بیماران اچ آی وی مثبت نداریم افزود: کسانی که معتقدند مکان های مجزا برای ارائه خدمات مراقبتی و درمانی بیماران باید وجود داشته باشد، این نمی تواند راهکاری مناسب برای کنترل بیماری باشد.
برنجن افزود: هریک از کارکنان بهداشتی و درمانی با رعایت اصول احتیاط استاندارد به همه افراد جامعه به صورت یکسان خدمات ارائه می دهند.
برنجن یادآورشد: رویکرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای انجام آزمایش از روش داوطلبانه به توصیه به افراد برای انجام آزمایش است.
برنجن در باره زنان باردار مبتلا به اچ آی وی اضافه کرد: با فراهم شدن امکان درمان برای بیماران، این زنان اگر بموقع تشخیص داده شوند و به مراکز مشاوره بیماری های رفتاری برای مراقبت و درمان متصل شوند می توانند فرزندان اچ آی وی منفی و بدون آلودگی به دنیا آورند.
وی افزود: در این ارتباط در استان بوشهر برای همه زنان باردار در سه ماه اول بارداری آزمایش اچ آی وی انجام می شود و در سه ماهه سوم با نظر پزشک یا ماما تکرار می شود.
برنجن تاکید کرد: تا پایان سال 2020 اهدافی جهانی برای کشورها تعیین شده است که روش دستیابی و اجرای مداخله ها در هر منطقه ای متفاوت است.
وی گفت: براساس این اهداف 90 درصد موارد آلوده به اچ آی وی شناسایی، تحت درمان با داروهای ضد رترو ویروسی ( ضد ایدز ) قرار می گیرند و دارای بار ویروسی مناسب باشند.
برنجن گفت: امروز باتوجه به وجود داروهای موثرتر، ارتقای کیفیت مراقبت ها، درمان ها و افزایش داروهای ضد ویروسی فرد از طول عمر طبیعی می تواند برخوردار می شود.
وی یادآورشد: به همین دلیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در برنامه چهارم استراتژی خود کمک به ایجاد زندگی باکیفیت برای این گروه از افراد را در دستور کارخود دارد.

* حمایت از بیماران اچ آی وی مثبت
رئیس اداره آسیب های اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر گفت: یکی از استراتژی های 11 گانه برنامه چهارم کنترل ایدز، حمایت و توانمند سازی بیماران و خانواده های آنان است.
احمد معلم افزود: نقش ما فراهم کردن مهارت های حرفه آموزی در مراکز مهارتی و ایجاد اشتغال برای این افراد است که دراین ارتباط بهزیستی و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی وظایف متعددی برعهده دارند.
وی بیان کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف به ارائه خدمات آموزشی و مهارت های فنی و حرفه ای به افراد مبتلا به اچ آی وی مثبت است.
معلم یادآورشد: بیماران اچ آی وی مثبت در صورت تمایل و رضایت می توانند پس از مشاوره به این مراکز برای بهره مندی از خدمات معرفی شوند.
وی گفت: مراکز مشاوره بیماری های رفتاری و باشگاه های مثبت بهزیستی می توانند نسبت به معرفی این افراد اقدام کنند.

* رابطه مصرف مواد مخدر و ابتلا به ایدز
کارشناس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر گفت: ایران به لحاظ قرارداشتن در مسیر تزانزیت مواد مخدر، همواره درگیر مبارزه با پدیده شوم اعتیاد و مواد مخدر است و به نظر می رسد آموزش یکی از مهمترین راههای پیشگیری از ابتلا به مواد مخدر و بیماری ایدز در کشور در کنار مقابله با آن، باشد.
لیلا فتوت ، ویژگی های فردی، داشتن اطلاعات، باورهای نادرست و درک خطر ناکافی درباره بیماری ها و انجام رفتارهای پرخطر مرتبط را از عوامل آسیب زای مرتبط با ایدز و اچ آی وی اعتیاد برشمرد.
وی اضافه کرد: آموزش مهمترین راه مراقبت و ابزاری مفید برای پیشگیری از مصرف مواد مخدر و جلوگیری از انتشار بیماری ایدز است و نقشی مهم در تصحیح باورهای مردم و ارتقای سطح دانش در میان مردم دارد.
فتوت گفت: رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر توانسته مسیر خوبی را طی کند و فرهنگ سازی موثر از گرایش جوانان به مواد می تواند باشد.
وی افزود: انعقاد تفاهم نامه های مرتبط با دانشگاه های علوم پزشکی و سازمان بهزیستی، تقویت برنامه های پیشگیری که به تغییر رفتار منجر شود، افزایش مراکز ترک اعتیاد و مشاوره، اجرای برنامه کاهش آسیب و کنترل بیماری های مقاربتی از جمله سیاست های حوزه مبارزه با مواد مخدر است.
فتوت بررسی و توجه به گروه های در معرض خطر، ادغام و هماهنگی برنامه های پیشگیری و درمان، تلاش برای نهادینه کردن امر مبارزه با مواد مخدر و اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر در قالب سمن های پویا و کارآمد و ساماندهی و کمک رسانی به معتادان در شرف درمان را از دیگر سیاست های شورای مبارزه با مواد مخدر در استان بوشهر عنوان کرد.

* ایدز نتیجه همه گیری آسیب ها
کارشناس درمان اعتیاد معاونت امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان بوشهر نیز گفت: در زمانه ای زندگی می کنیم که آسیب های گوناگون روانی – اجتماعی نظیر خشونت، سوء مصرف مواد مخدر و محرک، مشروبات الکلی، رفتارهای جنسی نامتعارف بروز و شیوع بالایی پیدا کرده است و براین اساس بدیهی است که یکی از پیامدهای این آسیب های گوناگون همه گیری اچ آی وی و ایدز است.
مهرناز اسکندری افزود: باتوجه به اینکه ابتلا به عفونت اچ آی وی در جمعیتی که در فعال ترین دوران زندگی خود هستند در حال گسترش است برنامه بهزیستی در اجرای سیاست های کلی سلامت با هدف کاهش موارد جدید ابتلا به ایدز، شناسایی 90 درصد افراد مبتلا به اچ آی وی مثبت و قرارگرفتن آنها تحت درمان داروی ضد رترو ویروسی و پایدارماندن این افراد در درمان دارویی ضد رترو ویروسی است.
وی بیان کرد: امروز کشورهایی هستند که موفق شده اند بیماری راکنترل کنند و این موفقیت تنها زمانی حاصل شده است که آنها توانسته اند درصد بالایی از افراد مبتلا را تحت درمان قراردهند.
اسکندری یادآورشد: فردی که تحت درمان قرار می گیرد هم خودش می تواند زندگی سالمی داشته باشد و هم تعداد ویروس ها درخونش کم می شود بنابراین بیماری را خیلی کمتر به دیگران منتقل می کند و به این ترتیب بیماری درآن جامعه کنترل شده است.
وی اضافه کرد: به منظور مهار همه گیری ایدز و رسیدن به سه اصل 90، نسبت به راه‌اندازی باشگاه مثبت در شهرستان های این استان (بوشهر و دشتستان) و مراکز کاهش آسیب اعتیاد، ( مرکز گذری ( DIC ) به همراه تیم سیار و مرکز سرپناه شبانه) اقدام شده است.

* راه اندازی باشگاه مثبت
این کارشناس بهزیستی استان بوشهر اضافه کرد: یکی از اقدامات بهزیستی برای حمایت روانی - اجتماعی از مبتلایان به اچ آی وی و ایدز و جلب مشارکت آنان در فعالیت های مربوط به این بیماری تاسیس مراکزی با نام باشگاه مثبت است.
وی گفت: باشگاه مثبت یک سازمان غیردولتی است که با هدف عرضه خدمات فراهم کردن حمایت های روانی –اجتماعی و افزایش مشارکت افراد اچ آی وی مثبت در برنامه های پیشگیری از گسترش همه گیری تشکیل می شود.

*انگ بیماری ایدز باید از بین برود
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با رفع انگ و تابوی ناشی از بیماری ایدز باید به جوانان کمک کنیم تا در صورت داشتن رفتارهای پرخطر، راحت‌تر برای آزمایش اقدام کنند.
عبدالمحمد خواجه‌ ئیان افزود:‌ اچ‌ آی‌ وی بیماری عفونی قابل‌ کنترل است که در صورت تشخیص و درمان بموقع، هم فرد می‌ تواند طول عمر طبیعی داشته باشد و هم امکان انتقال بیماری به دیگران به حداقل ممکن می‌ رسد.
وی بیان کرد: بر اساس آمارهای گزارش‌ شده در استان بوشهر از سال 1372 تا آذرماه سال جاری، به صورت سرجمع 543 نفر آلوده به اچ آی وی در این استان شناسایی ‌شده ‌اند که 85 درصد مرد و 15 درصد زن هستند.
خواجه ‌ئیان با بیان اینکه به ‌صورت تخمینی حدود 60 ‌هزار نفر در کشور مبتلا به عفونت ایدز هستند که اکنون کمتر از نیمی از آنها شناسایی‌ شده‌اند افزود: تاکنون 242 نفر وارد فاز پیشرفته‌ بیماری و 175 نفر نیز فوت‌ شده‌اند.
وی گفت: بررسی موارد نشان می‌دهد که عمده‌ترین راه‌های انتقال آلودگی ایدز در استان بوشهر 76 درصد از طریق اعتیاد تزریقی، 15 درصد روابط جنسی محافظت نشده و 2 درصد انتقال از مادر آلوده به کودک و مابقی سایر موارد است.
رئیس مرکز بهداشت استان بوشهر با تاکید بر انجام آزمایش و اطلاع از وضعیت آلودگی خودمان اظهار کرد: تست تشخیص سریع اچ آی وی در کمتر از 20 دقیقه تنها با یک قطره خون از انگشت دست انجام می‌ شود و به فرد این امکان را می‌دهد تا از وضعیت سلامتی خودآگاهی پیدا کند.
وی گفت: کیت‌های تست تشخیص سریع اچ آی وی در همه شهرستان‌های استان در اختیار همه مراکز خدمات جامع و پایگاه‌های سلامت قرار دارد و این امکان را به افراد می ‌دهد تا در کمترین فاصله مکانی و در اسرع وقت بتوانند مورد آزمایش قرار گیرند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر درمان سریع را رکن اصلی پیشگیری از انتقال و گسترش آلودگی به اچ آی وی دانست و بیان کرد: هدف اصلی از شناسایی بیماران اتصال آنان به چرخه‌ مراقبت و درمان در مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری است که به ازای هر 1درصد افزایش درمان می‌توان 1 درصد بروز اچ آی وی را کم کرد.
خواجه‌ ئیان گفت: در استان بوشهر چهار مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در شهرستان‌های بوشهر، دشتستان، کنگان و عسلویه وجود دارد که فعالیت‌های این مراکز در زمینه‌های آموزش، مشاوره، انجام تست اچ آی وی، مراقبت و درمان و پیگیری‌های درمانی بیماران زیر نظر متخصص بیماری‌های عفونی و تیم آموزشی مجرب است.
6063/6047
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.