به گزارش ایرنا، مجید خورشیدی روز دوشنبه در نشست با سرپرست کمیساریای عالی پناهندگان در جمهوری اسلامی ایران، معاون کمیساریای عالی پناهندگان در چین و معاون اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور افزود: علاوه بر ارائه خدمات به اففان ها در چند دهه اخیر ایران در مقطعی خدمات رسانی به مردم جنگ‌ و بحران‌زده عراق به تعداد بیش از 2 میلیون نفر را نیز انجام داده است.
وی با بیان اینکه یکی از بزرگترین امواج پناهندگان مهاجران خارجی به ایران وارد شدند ادامه داد: ایران در حالیکه مشغول جنگ با رژیم بعث عراق و مشکلات ناشی از آن بود پذیرای پناهندگان و مهاجران خارجی بود.
خورشیدی اضافه کرد: جهان بویژه کشورهای مدرن و پیشرفته امروز گرفتار نژاد پرستی و حرکت‌های مهاجرستیز هستند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر گفت: جمهوری اسلامی ایران در 40 سال گذشته در کنار پذیرایی از میهمانان، خدمات گوناگون بهداشتی، آموزشی، رفاهی، درمانی و معیشتی بیش از استانداردهای بین‌المللی تقدیم میهمانان، پناهندگان و مهاجران خارجی کرده است.
خورشیدی با اشاره به ارائه خدمات آموزشی به اتباع افغان در ایران افزود: با دستور رهبر جمهوری اسلامی ایران، اکنون تمامی فرزندان مهاجران و اتباع افغان که در ایران ساکن هستند می ‌توانند از خدمات آموزشی رایگان در مدارسی که ایرانیان در آن درس می‌ خوانند، استفاده کنند.
وی اظهارداشت: حدود 36 هزار تبعه افغان ساکن شهرهای مختلف استان بوشهر هستند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر با اشاره به تحصیل 6 هزار دانش آموز افغان در مقاطع تحصیلی مختلف در استان بوشهر گفت: علاوه بر این 100 دانشجو افغان در دانشگاه‌های استان بوشهر تحصیل می‌‌کنند.
خورشیدی با بیان اینکه در کنار ارائه خدمات آموزشی به صورت رایگان کارهای فرهنگی، مددرسانی و توانمندسازی مهاجران افغان انجام شده است افزود: برای توانمندسازی مهارتی، امسال 3 هزار نفر تحت پوشش برنامه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای قرار گرفتند.
وی برگزاری مسابقات فرهنگی، ورزشی برای حفظ و صیانت از فرهنگ بومی و خاص اتباع خارجی را از دیگر برنامه‌ها دانست و افزود: جشنواره افغانستان شناسی سال گذشته در استان بوشهر برگزار و سبب شد مهاجران و پناهندگان افغانی هر چه بیشتر با فرهنگ و تاریخ خودشان آشناتر شوند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر با ابراز خرسندگی از دیدگاه بنیاد خیریه چینی در توجه به اقتصاد مهاجران بیان کرد: این بنیاد در یک برنامه انسان دوستانه برای بهبود زندگی، آموزش، بهداشت و توسعه روستایی اقدامات خوبی در سرزمین مادری انجام داده که این تجارب و دانش می‌تواند در کمک به بهبود وضعیت پناهندگان و مهاجران در کشورهای مختلف از جمله ایران موثر باشد.
خورشیدی، با بیان اینکه بنیاد یاد شده به برابری اقتصادی بیشترمهاجران توجه دارد گفت: آمادگی لازم برای توانمندسازی اقتصادی مهاجران افغان با کمک و مساعدت بنیاد خیریه چینی به صورت مشارکتی 50 درصدی سرمایه‌گذاری در استان بوشهر وجود دارد.
وی، از ظرفیت اقتصادی استان بوشهر برای اجرای پروژه‌های یاد شده خبرداد و بیان کرد: از تجارت آن بنیاد برای توسعه روستایی و سرمایه‌گذاری شرکت چینی در استان بوشهر با توجه به ظرفیت‌های این استان به ویژه قابلیت‌های موجود در زمینه املاک و مستغلات و توریسم اعلام آمادگی می‌شود.
6047/6043
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.