خانم محرر نماینده کمیساریای امور پناهندگان سازمان ملل دفتر شیراز رودر رو با کارآموزان اتباع خارجی مرکز فنی حرفه ای جهرم گفت‌ و گو کرد و از نزدیک در جریان روند مهارت آموزی به آنان قرار گرفت.
محرر گفت: منطقه تحت مسئولیت نمایندگی کمیساریای شیراز، هفت استان: فارس، خوزستان، بوشهر، لرستان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و چهار محال و بختیاری است.
وی افزود: از برخی دوره‌های برگزارشده مهارت‌آموزی برای اتباع خارجی در مراکز فنی-حرفه‌ای شهرستان‌های فارس بازدید می‌شود.
وی اظهار کرد: دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در شیراز در(UNHCR)بلوار مدرس، بلوار جانبازان(پودنک) بلوار پروین اعتصامی قرار دارد.
رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای جهرم نیز یکشنبه در حاشیه این بازدید به تشریح فعالیت‌های آموزشی در حوزه اتباع خارجی در چند سال گذشته پرداخت و به ایرنا گفت: از چندسال پیش مهارت‌آموزی اتباع خارجی در مرکز فنی حرفه‌ای شهرستان جهرم انجام می‌شود و طبق قوانین کمیساریا سالانه 12 نفر کارآموز اتباع خارجی را آموزش می‌دهیم.
جلال بادروج افزود:در حال حاضر ما دو دوره‌ جوشکاری قطعات در مرکز برادران و خیاط لباس شب و عروس در مرکز خواهران جهرم برای کارآموزان داریم که درصدد افزایش این دوره‌ها هستیم.
وی با بیان اینکه هزینه‌های آموزش اتباع خارجی بر عهده دولت ایران نیست، اضافه کرد: تمام هزینه‌های آموزش و مواد اولیه و تجهیزات اتباع خارجی را کمیساریای امور پناهندگان سازمان ملل به طور کامل بر عهده دارد و هیچ هزینه‌ای از این بابت متوجه بیت‌المال و دولت ایران نیست.
بادروج ابراز کرد: سال گذشته حدود 5دوره مهارت‌آموزی برای اتباع افغانستان در مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان جهرم برگزار شد.
وی با اشاره به نظارت عالیه کمیساریای امور پناهندگان سازمان ملل بر روند مهارت‌آموزی کارآموزان اضافه کرد: کمیساریا به طور کامل با این مهارت‌آموزان در ارتباط است و حتی تلفن کارآموزان را برای تماس و فعالیت‌های حرفه‌ای آنان در اختیار دارد.
بادروج اضافه کرد: کمیساریا از مهارت‌آموزی اتباع خارجی برای کسب درآمد حمایت کامل و هزینه می‌کند و حتی اگر چند نفر از این مهارت‌آموزان با همدیگر یک کارگاه جوشکاری برپا کنند از آنها حمایت مالی و تجهیزاتی خواهد کرد.
به گفته وی تا کنون یک کارگاه MDF توسط اتباع افغانستان در شهرستان جهرم برپا شده و در سال 1395 نیز 8دستگاه چرخ خیاطی در اختیار بانوان اتباع خارجی از طرف کمیساریا برای کسب درآمد قرار داده شده است.
بادروج ادامه داد: مرکز فنی-حرفه‌ای دو قرارداد با دو نهاد بسته است که یکی با کشور آلمان و دومی با کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل است که نمایندگانی در کل دنیا و ایران دارد.
در این بازدید، کارآموزان رشته جوشکاری خواستار برگزاری دوره تکمیلی در رشته‌ در و پنجره‌سازی و اسکلت فلزی شدند.
نماینده کارآموزان رشته خیاطی لباس شب نیز در گفت‌ و گو با نماینده کمیساریای امور پناهندگان سازمان ملل متحد گفت: بسیاری از این کارآموزان همزمان با فراگیری مهارت در این حرفه در بازار کار نیز مشغول فعالیتند و از این شغل درآمد نیز دارند.
کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل(با سر نام یو ان اچ سی آر) یکی از آژانس‌های تخصصی سازمان ملل است که در ژنو سوئیس واقع شده‌است. این دفتر در 14 دسامبر سال 1950 برای محافظت و حمایت از پناهندگان و یاری رساندن در امر بازگشت یا اسکان مجدد آنها تأسیس شد.
این سازمان به عنوان جایگزین سازمان بین‌المللی پناهندگان و پیشتر از آن اداره کل نجات و توانبخشی سازمان ملل، به وجود آمد. وظیفه کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل رهبری و هماهنگی فعالیت‌های بین‌المللی برای محافظت و رفع مشکلات پناهندگان در سراسر جهان است.
کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل دفتر خود در ایران در سال 1984 افتتاح کرد و حضور خود را با مهاجرت گسترده پناهندگان عراقی پس از جنگ خلیج فارس در سال 1991 و آغاز بازگشت افغانستانی‌ها به زادگاه خود در افغانستان در سال 1992 گسترش داده است.
دولت ایران خدمات مربوط به آموزش، بهداشت و امرار معاش به پناهندگان با حداقل کمک مالی از جامعه بین المللی فراهم کرده است‌.
شهرستان جهرم در فاصله 193 کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد و از شهرهای مهاجرپذیر اتباع افغانستان و عراق بوده و هست.
9910 / 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.