محمود نفیسی بهابادی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: اکوسیستم های مرجانی و لزوم مدیریت آن، تغییر اقلیم و اثرات آن بر اکوسیستم های حساس، مدیریت کاهش آلودگی های خلیج فارس برای حفظ اکوسیستم های حساس و استفاده از فناوری های نوین برای شناخت و حفظ اکوسیستم های حساس از جمله محورهای این همایش است.
وی بیان کرد: ارزش اقتصادی اکوسیستم های حساس، ترکیبات بیولوژیک فرآورده های دارویی و متابولیت های ثانویه، تنوع زیستی و ملکولی اکوسیستم های حساس و تاثیر آبزی و روش های صید و صیادی بر اکوسیستم های حساس دیگر محورهای پیش بینی شده برای این همایش علمی است.
نفیسی بهابادی ادامه داد:همچنین در این همایش تاثیر رودخانه های جزر و مدی برا اکوسیستم های حساس، تاثیر آب توازن کشتی ها بر اکوسیستم های حساس، تاثیر سازه های دریایی بر اکوسیستم های حساس، تاثیر آب شیرین کن ها بر اکوسیستم و گردشگری و اکوتوریسم مورد بررسی قرار می گیرد.
وی افزود: پارامترهای محیطی و عوامل متعددی این اکوسیستم­های ارزشمند را تهدید می­کنند که همگی به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم محصول فعالیت های مخرب انسانی، گرم شدن جهانی زمین، ورود فاضلاب ها و آلاینده های صنایع ساحلی و فرا ساحلی، نشت نفت و دیگر مواد سوختی و شیمیایی، فعالیت های مخرب توریسم، لنگر کشتی ها و قایق های صیادی و برداشت های سودجویانه است.
نفیسی بهابادی ادامه داد: با توجه به افزایش فعالیت‌های انسانی و تغییرات اقلیمی، هر ساله شاهد نابودی سطح وسیع تری از پهنه‌های مرجانی خلیج فارس هستیم که به نظر می‌رسد پساب‌های شهری و صنعتی بویژه آلودگی‌های نفتی مهم ترین نقش در مرگ تدریجی آب سنگ‌های مرجانی است.
وی گفت: قبل از بروز زیان های جبران ناپذیر ناشی از نابودی این اکوسیستم های زیبا و آسیب پذیر باید نقاط بحرانی از نظر حفاظتی شناسایی و با مدیریت صحیح علاوه بر بازسازی این ذخایر، از آسیب های بیشتر به آن جلوگیری کرد.
نفیسی بهابادی تاکید کرد: نخستین گام، بررسی علمی دقیق شرایط موجود و اجرای پژوهش‌های کاربردی و برنامه‌ریزی و ترسیم نقشه آسیب های وارد شده به مرجان های دریایی و میزان گستردگی آن است تا در حد امکان از خطر نابودی آنها جلوگیری شود.
وی گفت: در این ارتباط لزوم همفکری صاحبنظران و متخصصان در عرصه ملی و بین‌المللی برای تحول زمینه پژوهش­‌های کاربردی درارتباط با تمامی اکوسیستم های حساس خلیج فارس همگام با پیشرفت‌های جهانی امری اجتناب ناپذیر است.
رئیس پژوهشکده خلیج فارس یادآور شد: مهلت ارسال مقالات به دبیرخانه همایش ملی توسعه پایدار خلیج فارس تا 30 مهرماه بود که این فرصت تا 15 آبان ماه تمدیده شده است.
7212/6043
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.