به گزارش ایرنا، اکبرمنصوری نسب روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: از این شمار 500 دانشجو در مقطع کاردانی و 400 نفر در مقطع کارشناسی در 2 مرکز الزهرا و امام خامنه ای بوشهر مشغول به تحصیل می شوند.
وی بیان کرد: در زمان حاضر سه هزار دانشجوی فنی و حرفه ای در 15 رشته کاردانی و هفت رشته کارشناسی در استان بوشهر مشغول به تحصیل هستند.
منصوری نسب اظهار داشت: با توجه به کارکردی که برای دانشگاه فنی و حرفه ای تعریف شده این دانشگاه نقشی مهم در ایجاد اشتغال و کارآفرینی دارد که باید به آن توجه شود.
وی بیان کرد: 42 درصد از فارغ التحصیلان دانشگاه ها جزو جمعیت بیکار جامعه به شمار می روند که تعداد کمی از این افراد از فارغ التحصیلان دانشگاه های فنی و حرفه ای هستند و این بیانگر کارکرد مهم این دانشگاه است.
منصوری نسب اضافه کرد: براساس بررسی های انجام شده 80 درصد از فارغ التحصیلان دانشگاه های فنی و حرفه ای در بخش صنعت و کارآفرینی مشغول به کار و زمینه اشتغال چند نفر دیگر را نیز فراهم می کنند.
وی با بیان اینکه وظیفه دانشگاه فنی و حرفه ای مهارت آموزی و توانمندسازی جوانان است گفت: هرچند در برهه ای از زمان با تعدد دانشگاه ها که باعث تولید مدرک و ایجاد پدیده فارغ التحصیلان بیکار روبرو بودیم اما امروز با اقدام مناسب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حذف برخی از رشته هایی که نیاز نیست جلو این مشکل گرفته شده است.
منصوری نسب با اشاره به کامل شدن نظام 6-3-3 آموزش و پرورش گفت: با تکمیل نظام جدید آموزشی امروز 45 درصد از دانش آموزان متوسطه اول استان بوشهر به سمت رشته های فنی و حرفه ای هدایت شده اند که این موفقیتی برای استان به شمار می رود.
وی اظهار داشت: تجمع دانش آموزان در رشته های نظری بویژه علوم تجربی باعث ایجاد استرس و فشار بر دانش آموزان شده که تلاش می شود با معرفی رشته های فنی و حرفه ای در جامعه به مرور میزان جذب در این بخش افزایش یابد.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان بوشهر گفت: مجوز رشته های دانشگاه فنی و حرفه ای براساس نیاز صنعتی و کارآفرینی استان صادر می شود و در طول تحصیل دانشجویان دوره های مهارت آموزی در بخش تجارت، اقتصاد کرانه ای و کارآفرینی را نیز فرامی گیرند.
وی اضافه کرد: هدف ما در دانشگاه فنی و حرفه ای جذب افراد در پست های دولتی نیست چون هرچه دولت فربه تر شود شمارکارآفرینان در سطح جامعه نیز کمتر می شود.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای بوشهر با اشاره به ضعیف بودن ارتباط دانشگاه با صنعت گفت: هرچند تفاهم نامه هایی با صنعت امضا می شود ولی اسناد بالادستی در این بخش یا کم است و یا اگر وجود دارد قابلیت اجرایی ندارد که تقویت این ارتباط در جامعه ضروری است.
منصوری نسب اضافه کرد: وجود هنرستان های جوار صنعت و دانشگاه برای تقویت رویکرد جامعه نسبت به دانشگاه فنی و حرفه ای ضروری است.
وی با بیان اینکه هنرستان های موجود باید تقویت شوند تاکید کرد: با توجه به تغییر نگاه ها نسبت به رشته های فنی و حرفه ای بودجه های علمی علاوه بر اینکه در بخش نظری هزینه می شود باید به سمت رشته های فنی و حرفه ای نیز هدایت شود.
منصوری نسب گفت: پایان نامه های دانشجویان باید بتوانند مشکلات بیکاری، اقتصاد و توسعه استان را حل کنند.
وی تاکید کرد: با توجه به مشکلات فراروی آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید همه ظرفیت های کارگاهی و دانشگاهی این استان در خدمت آموزش و پرروش قرار دارد.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان بوشهر اضافه کرد: با توجه به کمبود فضا و امکانات کارگاهی در هنرستان های استان در سال تحصیلی جدید این دانشگاه این امکان را دارد که هنرستان ها در دانشگاه استقرار یابد.
وی یاد آور شد: با توجه به تامین زیرساخت های لازم و صدور موافقت اصولی و قطعی تلاش می شود سومین دانشگاه فنی و حرفه ای استان بوشهر در شهرستان کنگان بزودی افتتاح شود.
منصوری نسب گفت: با توجه به تکمیل نظام آموزشی و استقرار پایه 12 نخستین آزمون ورودی به دانشگاه کنگان سال 98 برگزار و رشته های آن نیز متناسب با نیاز شهرستان های جنوبی استان شامل کنگان، عسلویه، جم و دیر تعریف و از سال آینده دانشجو جذب می شود.
وی اضافه کرد: همچنین دانشگاه فنی و حرفه ای بزودی تفاهم نامه ای با استانداری بوشهر برای تامین زیرساخت ها به ارزش 100 میلیارد ریال به صورت مشارکتی امضا می کند.
6047/6043
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.