در این بین موضع گیرى کشورهاى عربى منطقه با توجه به برقرارى روابط پنهانى با اسرائیل، بسیار مهم است. اگر چه زمزمه هاى مبنى بر هماهنگى قبلى با آنها از سوى امریکا و اسرائیل وجود دارد ولى بایستى این موضوع را در آینده شاهد شد.

«باشگاه مخاطبان» پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، بیت المقدس یکى از مقدس ترین مکان هاى است که خاستگاه بسیارى از ادیان الهى مى باشد. مسجد الاقصىٰ به عنوان نخستین قبله ى مسلمانان از مقدس تر ین اماکن اسلامى است. 
یک کارشناس ارشد روابط بین الملل نوشت: " دونالد ترامپ "با به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت و موافقت به انتقال سفارتخانه ى امریکا به اورشلیم در واقع احساسات یک و نیم میلیارد مسلمان را نادیده گرفت و با این حرکت علاوه بر بى توجهى به معاهدات بین المللى بار دیگر شرکاى اروپایى و اتحادیه ى عرب را در عمل انجام شده قرار داد. رئیس جمهور  منتخب امریکا نشان داد که مهره ى دست صهیونیسم مى باشد و سیاست خارجى امریکا را در جهت تقویت اسرائیل پایه ریزى و ادامه خواهد داد. 
با توجه به شواهد و قرائن موجود به نظر مى رسد منطقه ى خاورمیانه در برابر این رویکرد پاسخ منفى خواهد داد، اگر چه پیش بینى مى شود، تضاد با این انتقال سیاسى ممکن است به صورت خیلى شفاف و با مخالفت علنى ابراز نشود. ولى به دور از ذهن نیست که در آینده حرکات اعتراضى بیش از پیش شده و منطقه ى خاورمیانه مجدداً با آشوبهاى از جنس افراط گرایى و فرقه گرایى روبرو مى شود. ادامه ى این شرایط موجبات ناامنى و حوادث ناگوارى را در پیش خواهد داشت و بیشترین ضرر را کشورهاى منطقه خواهند پرداخت و در پى آن در کوتاه مدت بیشترین بهره ى اقتصادى را امریکا با فروش تسلیحات نظامى به منطقه و مهمترین بهره ى سیاسى براى اسرائیل رقم خواهد خورد. به طور طبیعى این خطاىً استراتژیکى و بسیار پر ریسک و تامل برانگیز هزینه هاى زیادى براى عاملان آن خواهد داشت. در مقابل نیز رویکرد جبهه ى مقاومت و انتفاضة را بیشتر از قبل تقویت خواهد کرد 
همچنین ممکن است در آینده  کل منطقه را تحت و شعاع قرار داده و تصور صف بندى هاى جدید و آغاز گونه اى از جنگهاى نیابتى، خارج از ذهن نمى باشد. 
در این بین موضع گیرى کشورهاى عربى منطقه با توجه به برقرارى روابط پنهانى با اسرائیل، بسیار مهم است. اگر چه زمزمه هاى مبنى بر هماهنگى قبلى با آنها از سوى امریکا و اسرائیل وجود دارد ولى بایستى این موضوع را در آینده شاهد شد.
در سطحى وسیع تر موضع قدرتهاى منطقه اى و فرامنطقه اى از جمله روسیه و چین در این حوزه بیشتر از قبل خواهد شد. و به نظر مى رسد در دراز مدت منافع ملى امریکا صدمات آسیب ناپذیرى را متحمل خواهد شد. مضافاً این که پیش بینى مى گردد بازنده ى اصلى این اقدام بیجا و بد موقع، ایالات متحده ى امریکا خواهد بود.
اصلى ترین دلیل آن نیز کاهش محبوبیت امریکا نسبت به قبل در منطقه و حتى در نزد برخى از فلسطینى ها مى باشد که آنها را به روسیه و قدرتهاى منطقه اى از جمله چین و ایران بسیار نزدیکتر از پیش خواهد کرد.

 

«باشگاه مخاطبان» پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران آماده دریافت خبر، عکس، فیلم و سوژه های مخاطبان گرامی است. تمامی مخاطبان می توانند از طریق پست الکترونیکی News@jamaran.ir با جماران در ارتباط باشند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.