شیوع بیماری کرونا مشکلات کادر درمان و دانشجویان پزشکی را پیچیده تر کرده و این مشکلات روز به روز تبدیل به گره کوری می شود که باز کردن آن سخت تر از قبل است.

پایگاه خبری جماران: پس از ورود کرونا به ایران و سپس  اوج گیری آن، همه بر این نکته اذعان دارند که پزشکان و پرستاران رزمندگان خط مقدم مبارزه با کرونا هستند و همواره به صورت ظاهری از زحمات آنها تشکر و قدردانی شده است.

اما نکته حائز اهمیت این است که در  پس این قدردانی های ظاهری حال و روز این روزهای کادر درمان را بپرسیم و پای درد و دل آنها بنشینیم که در این روزهای سخت کرونایی شرایط زندگی شخصی و حرفه ای آنها چطور پیش می رود و وضعیتی که کرونا در بیمارستان ها به وجود آورده را چطور پشت سر می گذارند.

اینترن(دانشجوی پزشکی) یکی از بیمارستان های تهران از طریق شبکه های مجازی پیامی برای ما فرستاده( #سخن_مخاطبان ) و چند نکته در قالب درد و دل در این پیام متذکر شده تا شاید مسئولین بیشتر از گذشته متوجه مشکلات این قشر باشند و فکری به حال تاب آوری آنها بکنند؛ که خدای ناکرده اگر بنا بر مصالحی دانشجوی پزشکی ترجیح دهد ترم و یا ترم هایی را مرخصی بگیرد، مشکلات درمان کرونا پیچیده تر خواهد شد.

اولین نکته ای که در این پیام برای ما نوشته شده این است که این دانشجویان ماهیانه تنها بین 500 تا 600 هزار تومان حقوق دریافت می کنند! و آن طور که خودشان می گویند این حقوق کفاف هزینه رفت و برگشت آنها را هم نمی دهد. جالب اینجا است که حتی غذایی که پیش از این به آنها می داده اند را قطع کرده و آنها باید از جیب خود هزینه غذا را هم بدهند.

از نظر کاری نیز، دانشجویان پزشکی پیش از این موقع ویزیت بیمار در درمانگاه بیمارستان ها در کنار پزشک متخصص و استاد خود حضور داشتند تا شاید تجربه عملی در این خصوص به دست بیاورند و در روزهایی که خودشان در قامت پزشک به این کشور خدمت می کنند این تجربه را به کار بگیرند. اما به دلایل نامعلوم، در وضعیت شیوع کرونا به این دانشجویان اجازه ورود به این ویزیت ها و اظهار نظر ها داده نمی شود.

با این حال اینترن های بیمارستان موظف هستند 15 شب در طول ماه، شیفت شب هم در بیمارستان حضور داشته باشند و به بیماران خدمت رسانی کنند. از مشکلاتی که شب کاری برای آنها به وجود آورده و می آورد که بگذریم، شما را توجه می دهم به اینکه پیش از شیوع کرونا هر اینترن موظف بود 10 شب در طول ماه شیفت باشد. یعنی از یک طرف به آنها اجازه اظهار نظر در درمانگاه را نمی دهند و از سوی دیگر شیفت های کاری آنها را افزایش داده اند.

شاید این سؤال پیش بیاید که پس دانشجویان پزشکی زمان خود را در کدام بخش از بیمارستان صرف می کنند؟! یک پرس و جوی ساده نشان می دهد که قبل از کرونا هیچ وقت اینترن ها در ICU خدمت نمی ‌کردند ولی با این شرایط آنها مجبور هستند در ICU بالای سر بیماران بدحال مبتلا به کرونا باشند.

به ادعای این دانشجوی پزشکی، این موضوع آمار ابتلای دانشجویان پزشکی به کرونا در بیمارستان ها را به شدت افزایش داده و برخی از آنها مکرر به این بیماری مبتلا می شوند و به خاطر شرایط سختی که بر کشور و بیمارستان ها حاکم است، گاهی اوقات حتی دوره دو هفته قرنطینه را نمی توانند کامل طی کنند و باید بر سر کار خود برگردند!

 

«جماران» آمادگی دارد تا نظرات مسئولان را در این مورد منعکس کند.

 

شما نیز می توانید سوژه ها، اخبار، مطالبات، تصاویر و پیام های خود را از طریق پست الکترونیکی News@jamaran.ir و در شبکه های اجتماعی فیس بوک، تلگرام، اینستاگرام و توئیتر jamarannews@ برای ما ارسال کنید.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.