شهردار تهران ضمن تاکید بر ضرورت جدی گرفتن جلسات ستاد توسط اعضا، مسئولان نهادهای عضو را مکلف کرد تا یک ماه آینده ، برآورد دقیقی از میزان آمادگی و سرعت خود در مقابله با بحران ها ارائه کنند.

به گزارش جماران؛ شهردار تهران، سرعت در عملیات امداد و نجات  در  زمان وقوع بحران ها را  یکی از ملاک های میزان توسعه یافتگی کشورها دانست  و گفت: مسئولان نهادهای عضو مکلفند تا یک ماه آینده، برآورد دقیقی از میزان آمادگی و سرعت خود در مقابله با بحران ها ارائه دهند.

سید  محمد علی افشانی در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران  با حضور اعضا برگزار شد، اظهار کرد:  اگر ارگان یا نهادی می گوید آماده مقابله با بحران است، باید اعلام کند  زمان  دقیق واکنش موثر آن نهاد به بحران  چند دقیقه است و تجهیزات آن مجموعه تا چه اندازه به روز شده است.

شهردار تهران ضمن تاکید بر ضرورت جدی گرفتن جلسات ستاد توسط اعضا، مسئولان نهادهای عضو را مکلف کرد تا یک ماه آینده ، برآورد دقیقی از میزان آمادگی و سرعت خود در مقابله با بحران ها ارائه کنند.

 افشانی با یادآوری غافلگیری مردم و مسئولان در جریان زلزله  ۵/۲  ریشتری تهران و ملارد در سال گذشته ادامه داد:  زلزله ای با این درجه از شدت، به طور طبیعی نباید مشکل چندان زیادی ایجاد می کرد . فراموش نکنیم آسیب رسانی  و خرابی های ناشی از زلزله هفت ریشتری، بسیار زیاد و غیرقابل مقایسه با زلزله پنج ریشتری خواهد بود. بنابراین برای مقابله با زلزله های شدید ، باید کاملا مهیا و با برنامه باشیم.

وی با تاکید بر ضرورت ساماندهی مردمی و  مدیریت محله ای برای مقابله با بحران ها و حوادث خاطرنشان کرد: به عنوان مثال، باید مشخص کنیم که این خیابان یا کوچه فلان مسئول را دارد. درواقع ، کنار ساماندهی دولتی و اداری،  باید ساماندهی مردمی و محلی را نیز با برنامه ریزی دقیق، پیگیری و اجرا کنیم.

افشانی ادامه داد: لازم است افراد معتمد، نیکوکار و همچنین کسانی را که در زمان بحران منافع مردم را بر منافع فردی خود ترجیح می دهند، شناسایی کرده آموزش داده  و سپس  آنان را  با صدور کارت شناسایی به مردم محلات معرفی کنند تا هنگام وقوع بحران ها ، از توانمندی نظم بخشی آنان به عملیات امداد و نجات  مردمی استفاده کرد.

شهردار تهران با اشاره به  ترافیک های سنگین و مشکل فراوان عبور  و مرور در زمان زلزله تصریح کرد: اگر  زلزله بیش از 6 ریشتری در بافت فرسوده رخ دهد، تلفات بسیار بالا خواهد بود و سوای آن ، اوارها ، مسیرها را مسدود می کند و امکان امداد رسانی را بسیار دشوار خواهد کرد.  با توجه به ایجاد ترافیک و مشکل تردد، چالش مهار ترافیک و ایجاد دسترسی های مناسب برای امدادرسانی موثر، دومین موضوع قابل تامل در مواجهه با بحران زلزله است.

افشانی با بیان اینکه تهران شهر ریسک پذیری است، اضافه کرد: بافت فرسوده گسترده و اینکه بخشی از پایتخت روی گسل است، معابر و ساختمان های موجود را به خطر می اندازد.

وی با بیان اینکه بهره گیری از  اورژانس هوایی در زمان وقوع حادثه باید در اولویت قرار گیرد، اظهار کرد: می توان از ساختمان پادگان ها در شهر تهران استفاده کرد چرا که در زمان بروز زلزله برای کمک رسانی  به فضاهای باز این اماکن احتیاج  مبرم داریم .

افشانی ادامه داد: اجازه دهیم چند نقطه امن در شهر تهران در زمان وقوع حادثه وجود داشته باشد چراکه در آن زمان مدیریت با نیروی انتظامی است.

شهردار تهران با بیان اینکه در زمان حوادث،  بحث  استفاده امدادی از خطوط مترو هم بسیار جدی است، گفت: باید توجه داشته باشیم خشکسالی ها ما را از خطر سیل غافل نکند. زیرا ابعاد غافلگیری و تلفات و خسارات سیل هم بسیار بالاست . 

وی با بیان اینکه دلیل فرونشست ها این است که سطح آب های زیرزمینی بیشتر شده است، یادآور شد: باید آب ها به زیر ساختمان ها هدایت شوند چرا که این کار باعث می شود روان آب در زمان سیل کم تر شود.

افشانی با بیان اینکه مسئله اسکان در زمان بروز زلزله مهم است، خاطرنشان کرد: باید از الان مشخص شود محل اسکان در زمان زلزله و سیل کجا است.

احمد صادقی جانشین شهردار در ستاد پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در ابتدای جلسه با ارائه گزارشی آخرین وضعیت آمادگی اعضای شورا را تشریح کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 982536
  • منبع: شهرنوشت
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.