معاون سیاسی امنیتی وزارت کشور در دولت اصلاحات شرایط فعلی جامعه را ملتهب و فضای سیاسی را حاد دانست و گفت: باید میان اعتراض ها تفکیک قائل شویم در هر اعتراضی، عواملی می خواهند از این فضا بهره برداری کنند.

به گزارش جماران؛ «مرتضی مبلغ» عضو حزب اتحاد ملت ایران اسلامی روز چهارشنبه در نشستی با موضوع گسترش اعتراض های خیابانی مردم در شهرها با بیان اینکه در شرایط متناقضی قرار داریم، گفت: از یکطرف جامعه در شرایط انتقادی قرار دارد و از طرفی هم مردم مستعد اعتراض هستند، پس نمی توان در فضای طبیعی در این مورد بحث کرد.

معاون سیاسی امنیتی وزارت کشور در دولت اصلاحات شرایط فعلی جامعه را ملتهب و فضای سیاسی را حاد دانست و گفت: باید میان اعتراض ها تفکیک قائل شویم در هر اعتراضی، عواملی می خواهند از این فضا بهره برداری کنند.

مبلغ گفت: علاوه بر اعتراض های سیاسی، نوع دیگری از اعتراض هاوجود دارد که صنفی است که در شرایط حاد و هیجانی رخ می دهد مانند اعتراض به بی آبی و یا قطع برق و...، نوعی دیگر از اعتراض ها هستند که توسط عوامل مخل و اغتشاشگر بر پا می شود.

مبلغ با بیان اینکه اعتراض های دی 96 مردمی بود، افزود: مشکلی که داریم این است که در هر اعتراضی، عده ای را به برخی عوامل منتسب می کنیم و آن را توطئه می خوانیم. اما ناآرامی های دی ماه باعث اصلاح نگاه حاکمیت نسبت به اعتراض ها شد و دیگر هر حرکتی را به فتنه گران و... منتسب نمی کنند. 

عضو حزب اتحاد ملت ایران اسلامی تاکید کرد: در کشور قانون به یکسان اجرا نمی شود. گروه یا جریانی مجوز برپایی تجمع می گیرند ولی از امنیت پس از تظاهرات برخوردار نیستند، یعنی مراجعی مجوز می دهند و مراجع دیگر جلوی آن را می گیرد. این موارد موجب بی اعتمادی میان مردم و حاکمیت می شود.

مبلغ تاکید کرد: وقتی مطالبه انباشته می شود و پاسخی به آن داده نمی شود به تظاهرات سیاسی و صنفی بدل می شود. در بعضی شرایط تظاهرات صنفی به سیاسی تبدیل می شود. برخی جریان های سیاسی به دلیل منویات خود از بعد صنفی عمل می کنند که این اقدام به شرایط امنیتی جامعه باز می گرد . همچنین برخورد نامناسب ماموران و مسئولان باعث تبدیل اعتراض ها از صنفی به سیاسی می شود. این عوامل باعث کاهش سرمایه اجتماعی می شود.

معاون سیاسی امنیتی وزارت کشور در دولت اصلاحات با بیان اینکه پایداری فضای سیاسی به طور جدی از اغتشاش و بهم ریختگی جلوگیری می کند، افزود: امنیتی شدن فضا مشکلاتی را ایجاد می کند برخورد تبعیض آمیز با معترضان مانند آزادی خودی ها و ممانعت غیرخودی ها، فضا را ملتهب می کند.

مبلغ در خصوص برخورد ماموران انتظامی و امنیتی و مسئولان با معترضان، گفت: مردمی که به عملکرد موسسات مالی و اعتباری معترض بودند ماهها مراجعه می کردند ولی کسی توجهی به آنها نمی کرد. از سازوکار مهمی که مسئولان باید یاد بگیرند این است که به جمع معترضان رفته و با مردم گفت و گو کنند در اینجا چگونگی برخورد ماموران خیلی مهم است. خوشبختانه با گذشت زمان برخورد ماموران بهتر و منطقی تر شده است. 

وی درباره پیش بینی و پیشگیری ناآرامی ها گفت: در شرایط فعلی باید حوادث به وسیله نظرسنجی و... پیش بینی و از وقوع بسیاری از اتفاقات پیشگیری شود به ویژه اعتراض های صنفی بر سر آب و برق که باید از وقوع آن جلوگیری شود.

مبلغ با بیان اینکه فضا باید به گونه ای باز شود که مشکلات مردم بدون آنکه به خیابان کشیده شود، مطرح شود، گفت: ماموران باید نحوه مواجهه با مردم را بدانند بطوریکه برخورد با معترضان در مرحله پایانی قرار گیرد. 

وی گفت: فضا باید جوری تنظیم شود که مدیریت برخی تظاهرات ها مانند روز قدس و حمایت از فلسطین به جای حکومت به جامعه سپرده شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.