همزمان با اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران مبنی بر احیای کارت‌‌های سوخت، گمانه‌زنی‌ها در خصوص بازگشت نظام سهمیه‌بندی و دونرخی شدن دوباره قیمت بنزین بالا گرفته است.

به گزارش جماران؛ سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به افزایش تولید بنزین در کشور و کاهش واردات این سوخت، گفت: در شرایط کنونی و با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته از دولت، در حال حاضر سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین در دستور کار قرار ندارد.

همزمان با اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران مبنی بر احیای کارت‌‌های سوخت، گمانه‌زنی‌ها در خصوص بازگشت نظام سهمیه‌بندی و دونرخی شدن دوباره قیمت بنزین بالا گرفته است، حتی در مواردی خبر اصلاح برخی پمپ بنزین‌‌ها برای بازگشت بنزین دونرخی به گوش می‌رسد.

این اخبار در کنار احتمال تحریم‌های یک جانبه از سوی آمریکا و قطع واردات بنزین، بازگشت سهمیه‌بندی را تقویت می‌‌کند. با وجود این، اسدالله قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، با رد احتمال سهمیه بندی بنزین، گفت: افزایش تولید بنزین در کشور سبب شد تا نیاز به واردات این سوخت استراتژیک کم شده و اگر مصرف بنزین در کشور شیب صعودی پیدا نکند، بحث سهمیه‌بندی و افزایش قیمت در دستور کار نخواهد بود.

به گفته وی اگر در شرایط تحریم، برای واردات بنزین به کشور دچار مشکل شویم، احتمال بازگشت سهمیه‌بندی برای مدیریت مصرف وجود خواهد داشت، اما اگر مصرف از سوی خود مردم کنترل شود، نظام سهمیه‌بندی نیز باز نمی‌گردد.

او با بیان اینکه «در لایحه بودجه پیشنهادی دولت برای سال 97، افزایش قیمت 50 درصدی بنزین درخواست شده بود»، گفت: از آنجا که این افزایش قیمت بسیار بالا بود، در مجلس مورد موافقت قرار نگرفت.

قره خانی با اشاره به اینکه «اگر این افزایش قیمت تا 10 درصد در نظر گرفته می‌شد، می‌توانست مورد موافقت قرار گیرد»، ادامه داد: زیرا دستمزدها و حقوق مستمری بگیران نیز همین میزان افزایش را در سال 97 داشته و مشکلی برای اقتصاد خانواده‌ها ایجاد نمی‌کرد.

او به موضوع سؤال از وزیر نفت در مجلس نیز اشاره کرد و ادامه داد: آقای قاضی‌پور در خصوص واردات تجهیزات نفتی به کشور و آتش‌سوزی‌های پیش‌آمده در صنعت نفت، از وزیر سوال خواهد کرد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.