این روزها اگر سایت ها و خبرگزاری های کشورهای غربی را مرور کرده باشید اخبار ضد و نقیض زیادی در مورد لغو یا کاهش خرید نفت ایران توسط کشورهای آسیایی از جمله ژاپن، کره جنوبی، چین و هند دیده می شود.

به گزارش جماران؛ همزمان با خروج آمریکا از برجام و فشار به مشتریان نفتی تهران برای توقف واردات نفت از ایران، آنچه بیش از همه بر بازار اقتصادی ایران و منطقه تاثیر گذاشته نه تحریم های نفتی بلکه تحریف های رسانه ای است که روزانه به صورت هدفمند در حال انتشار است.

علیرغم تهدیدهای آمریکا مبنی بر نخریدن نفت ایران و موج سواری رسانه های غربی در این زمینه، منابع موثق می گویند تا کنون تغییری در سفارش خرید نفت ایران ایجاد نشده و وضعیت فروش نفت ایران همچون گذشته ثابت است.

اما آنچه در این میان به شدت بر روی افکار عمومی تاثیر گذاشته و به نوعی به سردرگمی اقتصادی منجر شده فضاسازی های رسانه ای است. رسانه های غربی روزانه صدها خبر دروغ و تحریف شده در زمینه های مختلف به ویژه بحث خرید نفت ایران منتشر می کنند اخباری که اگر چه خود این رسانه ها هم می دانند واقعیت ندارد اما با اهدف خاصی منتشر می شوند.

این روزها اگر سایت ها و خبرگزاری های کشورهای غربی را مرور کرده باشید اخبار ضد و نقیض زیادی در مورد لغو یا کاهش خرید نفت ایران توسط کشورهای آسیایی از جمله ژاپن، کره جنوبی، چین و هند دیده می شود.

حجم این اخبار تحریف شده تا جایی است که ظریف وزیر امور خارجه ایران به آن واکنش نشان داد و گفت: تنها خبرگزاری رویترز روزانه 50 خبر دروغ از اقتصاد ایران مخابره می کند اقدامی که با هدف ایجاد تنش و بحران در بازار ایران و نگرانی در میان شرکای بین المللی اقتصاد ایران صورت می گیرد.

در عصر جدید که از آن به عنوان عصر رسانه ها و شبکه های اجتماعی یاد می شود قدرت های غربی به دنبال راه اندازی جنگ های رسانه ای و روانی هستند و در این راه از ابزار رسانه برای تحقق اهداف شوم خود استفاده می کنند.

این نخستین بار نیست که کشورهایی مانند آمریکا از رسانه ها برای تحقق اهداف خود بهره می گیرند موارد و مصداق زیادی از این اقدامات رسانه ای در تاریخ وجود دارد که طرح آن خارج از بحث این نوشته است.

در تازه ترین دروغ پراکنی و جعل خبر، رسانه های غربی با تحریف واقعیت به دنبال این هستند نشان دهند نفت ایران مشتری ندارد و اقتصاد نفتی ایران دچار بحران شده است.

** تحریم نفت ایران توسط کره جنوبی 

خبر نخریدن نفت ایران توسط کره جنوبی یکی از این خبرها بود که روزهای گذشته در رسانه های غربی سر و صدای زیادی کرد این رسانه ها در خروجی های مختلف خود بارها به نقل از «منابع آگاه» در کره جنوبی اعلام کردند که دیگر نفت ایران را نمی خرند به طوری که در ماه جاری میلادی هیچگونه سفارشی برای خرید نفت ایران نداده اند.

این خبر به اندازه ای دروغ و تحریف شده بود که سفارت کره جنوبی در تهران را مجبور به واکنش کرد و سفارت سئول در تهران ادعای این رسانه ها مبنی بر عدم بارگیری نفت و میعانات گازی ایران در ماه ژوئیه (تیر - مرداد) از سوی این کشور را رد و اعلام کرد بارگیری نفتکش ها و خرید نفت از مبدا ایران به سوی کره جنوبی همچنان ادامه دارد.

برخی رسانه ها از جمله رویترز در روزهای اخیر مدعی شدند در پی اعمال تحریم‌های جدید از سوی آمریکا و فشار واشنگتن به متحدانش برای توقف خرید نفت از ایران، کره جنوبی برنامۀ بارگیری نفت و میعانات گازی ایران را در ماه ژوئیه به حالت تعلیق درآورد.

سفارت کره جنوبی روز شنبه در پیامی در صفحه توئیتر خود اعلام کرد: «سفارت جمهوری کره هرگونه ادعا مبنی بر عدم بارگیری نفت و میعانات گازی ایران در ماه ژوئیه را رد می کند».

در این پیام همچنین آمده است: «دولت کره در حال مذاکره با ایالات متحده برای کسب معافیت از محدودیت در خرید نفت ایران است».

کره جنوبی در پنج ماه اول سال، روزانه نزدیک 296 هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرده و بعد از چین و هند، بزرگ‌ترین مشتری آسیایی نفت ایران بوده است.

** بازی با سفر ساختگی نخست وزیر ژاپن به تهران

رسانه های غربی در یکی دیگر از دروغ پراکنی های اخیر خود ابتدا از سفر 'شینزو آبه' نخست وزیر ژاپن به تهران و چند روز بعد، از لغو آن به دلیل فشارهای آمریکا خبر دادند، خبری که بنا به گفته مقامات وزارت امور خارجه ایران از اساس دروغ بود.

قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در خصوص اخبار منتشره مبنی بر لغو سفر نخست وزیر ژاپن به ایران اظهار کرد: هیچ گفت وگو و برنامه‌ای برای سفر نخست وزیر ژاپن به تهران وجود نداشته که در شرایط کنونی بخواهد لغو شود و خبر منتشر شده توسط برخی خبرگزاری‌ها در این ارتباط از اساس نادرست و کذب محض است.

به هر حال این روزها اگر اخبار حوزه نفت و انرژی ایران را پیگیری کرده باشید مدام با اخبار ضد و نقیضی مانند آنچه در مورد کره جنوبی و ژاپن گفته شد مواجه خواهید شد.

** رسانه ها باید موضع عینی و عادلانه داشته باشند 

یک کارشناس چینی رسانه اظهار کرد همانطور که می دانیم رسانه ها باید در گزارش های خود موضع عینی و عادلانه داشته باشند اما برخی رسانه های غربی درباره کشورهایی مانند چین و ایران گزارش های جعلی و حتی دروغ منتشر می کنند.

'وانگ فا' تحلیلگر ارشد رادیو چین افزود: علت تحریف واقعیت های ایران و چین توسط رسانه های غربی این است که برخی کشورهای غربی به ویژه آمریکا، چین و ایران را یک رقیب و تهدید برای خود تلقی می کنند.

او گفت: چین در حال حاضر به دومین قدرت اقتصادی جهان تبدیل شده و این پیشرفت چین که نظامی کاملا متفاوت با کشورها غربی دارد مایه نگرانی برخی کشورهای غربی شده است.

به گفته وی برخی غربی‌ها بر این باورند که توسعه سریع چین در زمینه‌های مختلف، نقش اصلی آنها در سطح بین الملل را به چالش کشیده است غربی‌ها نگرانند با رستاخیز سریع چین، جایگاه اصلی خود را در جهان از دست دهند و چین جای آنها را بگیرد به همین دلیل، رسانه‌های آنها گزارش های منفی و یا حتی جعل درباره چین تهیه و چهره منفی از این کشور به جهانیان معرفی می کنند.

این کارشناس رسانه چینی اظهار کرد ایران نیز با همین مساله مواجه است. ایران یک کشور مستقل در منطقه خاورمیانه است و در بسیاری مسایل منطقه از جمله مساله فلسطین، سوریه و دیگر مسایل، با غربی‌ها موضع متفاوتی دارد به همین دلیل غربی‌ها بر این باورند که ایران به منافع آنها در منطقه خاورمیانه آسیب رسانده است.

او ادامه داد: رشد و توسعه ایران و گسترش نفوذ ایران در منطقه با منافع آنها منطبق نیست بنابراین رسانه‌های آنها نیز گزارش های منفی و یا جعلی علیه ایران منتشر می کنند و به دنبال ضربه به اقتصاد این کشور هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.