از اظهارات فعالان بازار این گونه بر می‌آید که مجموع انتظارات مثبت و خوش‌بینانه موجب کاهش تقاضای مردم برای خرید دلار و تعدیل قیمت‌ها شده است.

به گزارش جماران؛ هر چند قیمت‌ها در بازار ارز همچنان بالاست و فاصله زیادی با نرخ رسمی دارد اما یکی - دو روزی است که بازار از تکاپوی روزهای گذشته خود حتی برای کوتاه مدت افتاده است و فعلا از التهابات ارزی خبری نیست. "انتظارات خوش‌بینانه"، دلیلی اصلی است که از نگاه صرافان حاضر در فاصله میدان فردوسی و چهار راه استانبول موجب این روند شده است.

دلار در بازار امروز (چهارشنبه) بر خلاف روال هفته‌های گذشته که قیمت دلار در بازار آزاد عمدتا افزایشی پیش رفته و رکوردهای جدیدی را ثبت کرده بود، در یکی دو روز گذشته تغییر مسیر داده و تا حدی نزولی شده است. حدود ۸۱۰۰ تومان قیمت خورد و مورد معامله قرار گرفت. از سوی دیگر یورو تا حدود ۹۵۰۰ تومان کاهش قیمت داشته است. این روند کاهشی از روز گذشته شروع شد؛ به طوری که در آخرین معاملات دلار ۸۴۰۰ تومان و یورو تا ۹۷۰۰ تومان خرید و فروش شد.

دلایل تغییر شیب قیمتی ارز موضوعی است در گفت‌وگو با برخی صرافان و تحلیلگران بازار ارز مورد بررسی قرار گرفت. صرفان می‌گویند که امروز بازار در مجموع فضای آرامی را نسبت به روزهای گذشته طی کرده و تقاضا برای خرید پایین بوده است. اینکه چرا به این سمت پیش رفته یکی از دلایل مهم آن به انتشار اخباری در مورد ایجاد بازار ثانویه ارزی و همچنین انجام بخشی از معاملات ارز در بازار سرمایه برمی‌گردد که این موجب شده بود تا برخی با تصور اینکه قیمت‌های جدید و البته پایین‌تر از بازار آزاد در بازار سرمایه تعیین می‌شود، در نهایت تقاضا برای خرید را کاهش دادند.

اما نکته دیگری که به آن اشاره شد به جریان فعالیت صرافی‌ها در بازار ارز بر می‌گردد. به هر حال از ۲۱ فروردین ماه امسال که سیاست دولت برای مدیریت بازار ارز تغییر کرد، معاملات در بازار ممنوع و صرافی‌ها حق خرید و فروش اسکناس را از دست دادند و تمام جریان به شبکه بانکی و سامانه نظام یکپارچه ارزی (نیما) منتقل شد. این در حالی است که اخیرا شایعاتی در مورد از سرگیری معاملات فیزیکی در صرافی ها در روزهایی آینده وجود داشت و همین موجب شده تا متقاضیان خرید ارز با تصور اینکه با شروع به کار صرافی‌ها قیمت ها نزولی می‌شود، برای خرید دست نگه‌داشتند.

از دلایل دیگری که برای کاهش قیمت دلار در بازار مطرح می‌شود می‌توان به تزریق ارز در روزهای گذشته از سوی بانک مرکزی اشاره کرد که صرافان می‌گویند، در روزهای گذشته تزریق انجام شده و این خود عاملی بوده است، برای تعدیل قیمت‌ها در بازار ارز. این در شرایطی است که در سیاست جدید ارزی، تزریق ارز از سوی بانک مرکزی به بازاری که آن را غیر رسمی اعلام کردند، ممنوع شده بود.

موضوع دیگری که مورد اشاره قرار دارد به انتظارات ناشی از سفر رئیس جمهور به سوئیس برمی‌گردد؛ این  فضا ایجاد شده که ممکن است در نتیجه مذاکرات رئیس جمهور در سوئیس اتفاقات مثبتی  در مورد شرایط برجامی و توافق با اروپایی‌ها انجام شود. در نتیجه اثر مثبتی بر بازار داشته و موجبات کاهش قیمت دلار را فراهم آورده است.

در مجموع از اظهارات فعالان بازار این گونه بر می‌آید که مجموع انتظارات مثبت و خوش‌بینانه موجب کاهش تقاضای مردم برای خرید دلار و  تعدیل قیمت‌ها شده است و اگر این روند ادامه داشته باشد می‌تواند به کاهش قیمت در روزهای آینده نیز کمک کند.

باید یادآور شد که در جریان سیاست ارزی دولت، تمامی قیمت‌هایی که تا پیش از آن در مرکز مبادلات ارزی تعیین می‌شد تغییر و شامل نرخ‌های جدیدی شد که افزایشی بود. دلار ۴۲۰۰ تومان قیمت خورد و تا کنون به ۴۲۷۷ تومان رسیده است و یورو حدود ۵۰۰۰ تومان معامله می‌شود. نرخ هایی که با بازار آزاد اختلاف قابل توجهی داشته و برای دلار این فاصله به ۴۰۰۰ و یورو تا ۵۰۰۰ تومان می‌رسد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.