وزارت بازرگانی چین تاکید کرده است که وقتی آمریکا بر طبل جنگ می کوبد و خواستار رویارویی تجاری است پس ما هم برای هر مبارزه ای آماده تر از همیشه ایم.

به گزارش جماران؛ اگرچه تصور بر این بود که با توافق چین و آمریکا، رویارویی تجاری دو کشور پایان یافته است، اما واقعیت ها گویای آن است بار دیگر نبرد تجاری پکن - واشنگتن در دو حوزه «انتقال فناوری های پیشرفته به چین و نقض حق مالکیت معنوی» در حال زبانه کشیدن است.

چند روز قبل بود که 'لیو خه' معاون نخست وزیر چین در راس هیاتی وارد واشنگتن شد و با مقام های آمریکا برای توقف تعرفه های متقابل به توافق رسید همین باعث شد تا بسیاری گمان کنند که جنگ تجاری میان دو کشور پایان یافته است اما در همان زمان نیز در تحلیلی در همین رسانه تاکید شد که زمانی طولانی برای آتش بس این دو کشور نیاز خواهد بود و دوباره درگیری ها شعله ور خواهد شد.

وزارت بازرگانی چین امروز در بیانیه ای اعلام کرد که برای رویارویی تجاری با آمریکا آماده است و هرگز اجازه نمی دهد این کشور منافع چین را پامال کند.

این وزارتخانه از بیانیه غیرمنتظره کاخ سفید مبنی بر «یورش به چین با تعرفه های تازه و اعمال محدودیت های گسترده سرمایه گذاری برای شرکت های چینی» ابراز خشم کرده است.

وزارت بازرگانی چین تاکید کرده است که وقتی آمریکا بر طبل جنگ می کوبد و خواستار رویارویی تجاری است پس ما هم برای هر مبارزه ای آماده تر از همیشه ایم.

حالا اعلام کاخ سفید برای در نظر گرفتن چنین محدودیت هایی باعث خشم دوباره چین شده است و این کشور نیز بتدریج به این پی می برد که دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا به دنبال گرفتن امتیاز است و به پکن مشوقی نخواهد داد.

دولت چین از بدو روی کار آمدن ترامپ بنا را بر توسعه روابط با دولت وی گذاشت و به رغم همه فشارهای آمریکا و فروش های تسلیحاتی این کشور به تایوان و بسیاری از اقدامات ضد چینی آمریکا ، پکن تلاش کرد تا با ترامپ سر سازگاری داشته باشد.

با این وصف به نظر نمی رسد که دولت آمریکا چنین نظری داشته باشد و برخلاف آنچه در باره شرکت مخابراتی زد تی یی چین هم گفته شده هنوز هیچ اطلاعیه رسمی وجود ندارد که نشان دهد واشنگتن محدودیت های آن شرکت را رفع کرده است.

به نظر می رسد که آمریکا هر بار که وارد گفت و گو با چین می شود امتیازی تازه از این کشور می گیرد بتازگی نیز اعلام شد 'ایوانکا ترامپ' توانسته است 13 برند و مارک تجاری خود را در چین به ثبت برساند.

اکنون آمریکا اتهاماتی را در خصوص انتقال فناوری های پیشرفته از سوی چین و نقض حق مالکیت معنوی مطرح کرده است اقدامی که سفیر چین در سازمان ملل این اتهامات را تکذیب کرده است.

بر اساس گزارش های رسانه ای قرار است تا پایان ماه ژوئن امسال، دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا مقررات محدود کردن سرمایه گذاری چین در آن کشور را اعلام کند که با این حساب فشارهای تجاری و اقتصادی واشنگتن بر پکن باز هم افزایش خواهد یافت.

دولت آمریکا می گوید که محدودیت ها باعث خواهد شد تا چین نتواند به فناوری های پیشرفته صنعتی این کشور دست یافته و آنها را منتقل کند.

یکی از اصلی ترین علت های این اقدام این است که آمریکا با ممنوع و محدود کردن انتقال فناوری های صنعتی به چین از این کشور امتیاز بگیرد تا اجازه دهد شرکت های آمریکایی حضوری فعال تر و عادلانه تر در بازار چین داشته باشند.

مقررات کنترل صادرات و محدودیت سرمایه گذاری که آمریکا علیه چین تنظیم و تدوین کرده است به گزارش 'ساوت چاینا' روزنامه هنگ کنگی تا پایان ماه آینده میلادی منتشر خواهد شد.

اگر این اقدام صورت گیرد می تواند ارزش تعرفه ای به میزان 50 میلیارد دلار بر روی کالاهای وارداتی از چین داشته باشد و باعث شود تا یک بار دیگر آتش جنگ تجاری دو کشور شعله ور شود.

کاخ سفید می گوید آمریکا باید از منافع تجاری خود در برابر چین حراست کند و محدودیت برای سرمایه گذاری چین یکی از تلاش ها برای تحقق این هدف است.

در کنار این اتفاقات قرار است 'ویلبر راس' وزیر بازرگانی آمریکا در راس هیاتی روزهای دوم تا چهارم ژوئن از چین دیدار کند اما جزییات گفت و گوها اعلام نشده است.

در نظر گرفتن محدودیت ها برای سرمایه گذاری چین و انتقال فناوری های صنعتی به این کشور کاملا در تضاد با توافقات اخیر طرفین و اظهارات' استیون منوچین' وزیر خزانه داری آمریکاست که گفته بود تعرفه ها بر روی واردات چین و بالعکس با موافقت دو کشور متوقف شده است.

'ویلیام زاریت' رییس اتاق بازرگانی آمریکا در چین می گوید که دولت آمریکا دیگر بلوف نمی زند این یک حربه و تاکتیک نیست واشنگتن تلاش می کند تا با تعرفه های فزاینده چین را تحت فشار قرار دهد.

ترامپ در کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری قول داده بود که تعرفه های کلانی روی کالاهای وارداتی ازچین در نظر گیرد و پکن هر چقدر هم دست و پا بزند این برنامه را اجرا خواهد کرد، به نظر می رسد رویارویی تجاری دو کشور تقریبا حتمی است مگر اینکه چین آنچه را آمریکا می خواهد تقدیم کند و حاضر شود امتیازات کلانی به آن کشور بدهد تا کسری تجاری 375 میلیارد دلاری دو کشور که به نفع چین و به ضرر آمریکاست برطرف شود.

نبرد تجاری چین و آمریکا تمام نشده شروع شد و دو کشور از هم اکنون در حال اتخاذ راهبردهای تلافی جویانه برای پیروزی در جنگی هستند که به اعتقاد بسیاری برای هیچ طرفی برد - برد نخواهد بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.