وزیر امور خارجه تصریح کرد: ایران و سنگال نسبت به افزایش مبادلات تجاری و همکاری های اقتصادی تاکید دارند.

به گزارش جماران؛ وزیر امور خارجه گفت: افزایش مراودات اقتصادی در سایه همکاری بانکی میسر است که تحقق این مهم به فعالیت بیشتر بخش خصوصی و حمایت دو دولت ایران و سنگال نیاز دارد.

همایش اقتصادی مشترک ایران و سنگال امروز - دوشنبه - با حضور «محمد جواد ظریف» ویر امور خارجه ایران و« علیون سار» (Alioune Saar) وزیر تجارت سنگال و شماری از بازرگانان و تجار و کار آفرینان ایران و سنگال در داکار پایتخت سنگال برگزار شد.

وزیر امور خارجه در این همایش تصریح کرد: ایران و سنگال نسبت به افزایش مبادلات تجاری و همکاری های اقتصادی تاکید دارند.

ظریف خاطر نشان کرد: برگزاری این همایش در واقع بیانگر وجود اراده سیاسی مشترک برای تمهید زمینه های حضور، مشارکت و نقش آفرینی هرچه بیشتر بخش خصوصی دو کشور در مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور است.

وزیر امور خارجه در ابتدای این همایش از مهمان نوازی دولت و ملت جمهوری سنگال تشکر کرد و افزود: بسیار خوشوقتم که به همراه هیاتی متشکل از جمعی از فعالان اقتصادی بخش خصوصی و دولتی جمهوری اسلامی ایران در حوزه های بانکی، سرمایه گذاری، خودروسازی، داروسازی و بهداشت و درمان، صنایع برق و آب، کشاورزی و صنایع غذایی، آموزش عالی، حمل ونقل و شهرسازی، نفت و پتروشیمی و همچنین شرکت های بزرگ دانش بنیان در این مجمع تجاری با حضور فعالان تجاری، اقتصادی و صنعتی جمهوری سنگال حضور داریم.

ظریف اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری سنگال به عنوان دو کشور مهم در غرب آسیا و غرب آفریقا و جهان اسلام می توانند به عنوان پل ارتباطی این دو منطقه مهم، نقشی تاثیرگزار در توسعه و شکوفایی اقتصادی این دو منطقه مهم، همچنین بسط و گسترش صلح و ثبات منطقه ای و بین المللی و وحدت و انسجام جهان اسلام ایفا کنند. 

وزیر امور خارجه تلاش جهت افزایش تجارت بین دو کشور با رویکردی برد – برد را نه تنها متضمن صادرات کالا و خدمات فنی مهندسی و نیز انتقال فناوری از سوی شرکت های ایرانی به سنگال، بلکه تامین نیازهای جمهوری اسلامی ایران به ویژه در بخش کشاورزی و معدن از طریق فعالان اقتصادی سنگال دانست.

ظریف با بیان این که «افزایش فعالیت بخش خصوصی، مستلزم توجه و اهتمام مقام های سیاسی هر دو طرف ایرانی سنگالی است» خاطر نشان کرد: «بخش های خصوصی دو کشور از مقامات دولتی انتظار دارند که به موازات توسعه مناسبات سیاسی و همکاری های بین المللی، دستور کار مشخصی برای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری فراهم کنند.» 

ظریف تاکید کرد: ترسیم چشم اندازی برای همکاری ها، هدف گذاری برای رساندن حجم روابط تجاری دو کشور به میزانی قابل قبول و متناسب با ظرفیت های موجود در آینده نزدیک بایستی در دستور کار قرار گیرد. 

* آمادگی ایران برای تبدیل سنگال به قطب خودروسازی در غرب آفریقا 

وزیر امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد با همکاری دولت و بخش خصوصی جمهوری سنگال، این کشور را به قطب خودروسازی در منطقه غرب آفریقا تبدیل کند.

ظریف با اشاره به این که گام های اساسی و اولیه تبدیل سنگال به قطب خودروسازی در منطقه غرب آفریقا حدود ۱۰ سال پیش با احداث و راه اندازی کارخانه«سنیران اتو» برداشته شده است، گفت: امروز نیز با حمایت دولت محترم سنگال و رفع برخی مشکلات فنی و موانع زیرساختی توسعه فعالیت های این شرکت به یاری خداوند توسعه خواهد یافت.

وی گفت: در ملاقات با مقامات سنگال پیرامون راه های تسهیل حضور و ارتباطات تجار ایرانی و سنگالی و توجه ویژه به همکاری های اقتصادی دو کشور به ویژه در زمینه تجارت، خدمات فنی و مهندسی، خودرو سازی، نفت و پتروشیمی، برق و صنایع غذایی و فناوری های نو که دو کشور در آنها دارای مزیت نسبی می باشند، گفت و گو خواهم کرد. 

ظریف ابراز امیدواری کرد که تجار ایران و سنگال از فرصت این همایش نهایت بهره برداری را بعمل آورده و به توافقات خوبی در جهت افزایش همکاری ها دست یابند.

وزیر امور خارجه از حسن میزبانی دولت و ملت جمهوری سنگال و تلاش های وزیر تجارت سنگال، رئیس اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی دو کشور در برگزاری این مجمع تجاری تشکر کرد و گفت: اطمینان می دهم که همه ظرفیت های جمهوری اسلامی ایران در اختیار توسعه مناسبات بخش خصوصی و دولتی دو کشور خواهد بود.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه نخستین سفر منطقه ای خود را در چارچوب دیپلماسی اقتصادی از عصر روز یکشنبه و از آفریقا آغاز کرده است و قرار است.

داکار پایتخت سنگال در غرب آفریقا نخستین مقصد سفر ظریف در این دور از سفر است و در ادامه به برزیل و اروگوئه در آمریکای جنوبی سفر می کند. 

مقصد چهارم وزیر امور خارجه و هیات عالیرتبه سیاسی- اقتصادی همراه وی در این سفر منطقه ای ، نامیبیا در جنوب آفریقا است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.