بیست و نهمین نشست کمیته دائمی کنفرانس بین المللی احزاب آسیایی صبح امروز در سالن اجلاس سران آغاز شد.

به گزارش جماران؛ رییس اجلاس بیست و نهمین کنفرانس بین‌المللی احزاب آسیایی از حمایت مقامات ارشد ایران از این کنفرانس خبر داد و گفت: بدون شک راه ابریشم می‌تواند مسیری را برای اهداف ما باز کند چراکه ملت های آسیایی را از غرب آسیا به شرق آسیا متصل می کند.

حسن غفوری فرد در بیست و نهمین نشست کمیته دائمی کنفرانس بین المللی احزاب آسیایی با بیان این که کنفرانس ویژه راه ابریشم موقعیت‌های جدیدی را برای بیش از ۳۰۰ حزب فعال در این کنفرانس به جهت همکاری‌ها و گفت‌وگوهای بیشتر فراهم می‌آورد، گفت: اتحادیه‌های مشابهی در آفریقا و آمریکا وجود دارند، که این نشان می‌دهد احزاب می‌توانند در قالب این قبیل اتحادیه‌ها همکاری‌های سیاسی با یکدیگر داشته باشند که این می‌تواند منجر به تقویت روابط و همکاری‌های کشورهای آسیایی هم شود.

رییس اجلاس بیست و نهمین کنفرانس بین‌المللی احزاب آسیایی با اشاره به نقش موثر احزاب در مقابله با افراط گرایی و کاهش تنش‌های افراط گرایی و چگونگی مقابله با این تنش‌ها برای یافتن راهکاری در این ارتباط گفت: نقش راه ابریشم در این زمینه نقش مهمی است و می تواند کمک حال این نشست باشد.

غفوری فرد ادامه داد: از همه اعضای کمیته مرکزی و دائمی که از کشورهای مختلفی از جمله اندونزی در بیست و نهمین نشست شرکت کرده اند تشکر کنم. با حضور این عزیزان در اینجا این موضوع ثابت شده که کنفرانس راه ابریشم می‌تواند راهی برای ما و مسیری برای پیشبرد اهدافمان باز کند.

وی با بیان این که راه ابریشم ملت‌های مختلف آسیایی را به هم اتصال داده و توانسته غرب آسیا را به شرق آسیا و چین اتصال دهد و این جاده باعث شده که بحث‌های فرهنگی که در کنار این راه قرار دارند تبادل نظر داشته باشند عنوان کرد:  امید است این ارتباط همچنان برقرار باشد و بنده به عنوان عضوی از حزب موتلفه اسلامی می‌خواهم نتایجی که در این نشست‌ها برای ما اعلام می‌شود را اعلام کنیم تا به نتایج خوبی برسیم و آن را پیگیری کنیم.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: حضور این عزیزان موضوعات اقتصادی و سیاسی را می‌تواند در خود جای داده و کمک حال ما باشد. برای رسیدن به این هدف با دبیرکل کنفرانس احزاب آسیایی مذاکراتی داشتیم و تصمیم گیری‌های اولیه شده است. مرحوم هاشمی رفسنجانی از این نشست‌ها استقبال می‌کرد و همچنین صحبت‌هایی با علی لاریجانی رئیس مجلس شد و او نیز حمایت خود را از اینگونه برنامه‌ها اعلام کرد.

وی ادامه داد: ۴۰ حزب سیاسی در این نشست از کشورهای مختلف آسیایی شرکت کرده‌اند که بیشتر آنها در سازمان‌های حزبی کشورهای خود فعال هستند. در این نشست موضوعاتی را می‌خواهیم مورد بحث قرار دهیم که سازمان‌ها و احزاب سیاسی در این زمینه چه کارهایی می‌توانند انجام دهند.

غفوری فرد گفت: ما می‌توانیم در خصوص رفع افراطی‌گری در غرب آسیا راهکارهایی پیدا کنیم و با توجه به قرار گرفتن کشورمان در غرب آسیا مشکلات این چنینی را به عینه تجربه کرده است.

وی افزود: امروزه در ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران قرار داریم . رئیس جمهوری اسلامی ایران در این زمینه علاقمند بودند حضور داشته باشند و سخنرانی کنند. .

غفوری فرد گفت: مهمترین نکته ای که در این بحث داریم و برنامه ای که باید پیگیرش باشیم مربوط به افراط گرایی و چگونگی مقابله با آن است.

آیت الله اراکی: هیچگاه جنگ بین ادیان نبوده است

حجت‌الاسلام محسن اراکی در بیست و نهمین نشست کمیته دائمی کنفرانس بین‌المللی احزاب آسیایی و دومین کنفرانس ویژه راه ابریشم گفت:صلح بدون عدالت ممکن نیست، بدون عدل نمی‌شود، صلح برقرار کرد و عدل مطلوب همه ملت‌ها است. 

وی ادامه داد: ملت‌ها در هدف مشترکی که دارند یعنی عدالت مشترک هستند  و همه ملت‌ها عدالت‌خواه هستند.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه پیشنهاد می‌کنم این اجتماع بزرگ و مهم این مقوله اساسی عدالتی که در فرمایش امام عدالت امیرالمومنین پایه‌گذاری شده است، این فرهنگ را در بین ملت،ها ترویج کنند، اظهار داشت: اگر برای خود رشد اقتصادی و رفاه می‌خواهیم مانع رشد اقتصادی دیگران نباشیم. رشد اقتصادی بشری که بتواند بر مبنای عدالت همکاری  کند به رشد اقتصادی دیگران کمک می‌کند.

اراکی با بیان اینکه اگر در منطقه فلسطین عدالت برقرار شود، مشکل فلسطین حل شده است، تصریح کرد: پیشنهاد جمهوری اسلامی عین عدل است که رفراندم انجام گیرد و همه مردم فلسطین در رفراندومی عمومی نظام سیاسی خود را انتخاب کنند. 

وی با بیان اینکه دست از سر مردم یمن بردارید، خاطرنشان کرد: برای چه عربستان سعودی در یمن دخالت می‌کند؟ نیروهای امارات متحده در یمن چه می‌خواهند؟! بگذارید مردم یمن انتخاب کنند. به جای اینکه یمن را تخریب کنید یمن را کمک کنید به جای ریختن بمب بر سر مردم یمن، یمن را آباد کنید.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی افزود: بگذارید مردم یمن خود تصمیم گیرند و این پیام جمهوری اسلامی است و امیدوارم این جمع واقف به این مباحث کار خود را به پایان ببرد.

اراکی اضافه کرد: هیچ گاه جنگ بین ادیان نبوده است، جنگ بین ستمگران زیاده‌خواهی است که برای منافع شخصی خود گاهی از ابزار دین استفاده می‌کنند.

حسین کمالی: احزاب می‌توانند دولت‌ها را در رسیدن به جهانی عاری از خشونت یاری کنند

رئیس دوره‌ای خانه‌ احزاب تاکید کرد: احزاب می‌توانند دولت‌ها را در رسیدن به جهانی عاری از خشونت یاری کنند.

حسین کمالی گفت: احزاب می‌توانند دولت‌ها را در رسیدن به جهانی عاری از خشونت یاری کنند.

وی افزود: در جهانی که خشونت و تروریست در آن نقش اساسی دارد، اجلاس‌‌‌‌هایی که در همزیستی مسالمت‌‌آمیز و ساخت جهانی عاری از خشونت برگزار می‌شود، دارای اهمیتی زیاد است.

دبیرکل حزب اسلامی کار با بیان اینکه احزاب ایران معتقدند در سایه دوستی‌ها و تبادل‌نظرها می‌توانیم به وفاق دست یابیم و خشونت را از بین ببریم، اظهار داشت: این کنفرانس نشاندهنده دغدغه همه ما در شرایط مساعد برای کاهش تنش‌‌‌های مذهبی و رویارویی با افراط‌گرایی و توسعه همکاری‌‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است. 

وی افزود: این کار جز با همکاری احزاب سیاسی و دولت‌های آنها امکانپذیر نیست. ما باید به سمت خلع سلاح جهانی حرکت کنیم.

عراقچی: دولت‌ آمریکا بخش‌های مهمی از برجام را نقض کرده است/ فروپاشی این توافق بحران جدی در منطقه ایجاد می‌کند

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای با اشاره به پایبندی ایران به برجام و تایید این پایبندی از سوی نهادهای بین‌المللی گفت: متاسفانه دولت جدید آمریکا از ابتدای شروع کار بنای دشمنی را با این توافق بسیار مهم را گذاشته و بخش‌های مهمی از آن را نقض کرده است.

سید عباس عراقچی در بیست و نهمین کنفرانس بین‌المللی احزاب آسیایی با بیان این که «آی کپ» با بیان اینکه مشارکت بیش از ۳۵۰ حزب فعال آسیایی؛ تجربیات با ارزش ۱۸ سال گذشته را با خود به همراه دارد گفت: این نهاد با ارزش آسیاسی است و برای رفع مشکلات در مناطق مختلف این قاره کهن کمک می‌کند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه افزود: دولت ایران به نقش مثبت و مفید آی کپ واقف است به همین دلیل نماینده وزارت خارجه در ژوییه  ۲۰۱۳ به همراه نمایندگان وزرای خارجه دیگر کشورهای سیایی اقدام به امضا تفاهم‌نامه ای کرد که هدف آن همکاری بین دولت‌ها برای حمایت از فعالیت «آی کپ» است.

عراقچی گفت: مهم ترین  نقش «آی کپ»  امکانی است که این نهاد می‌تواند برای انجام  گفت‌وگو  و شناخت متقابل بین ملت  و رهبران سیاسی کشورهای مختلف آسیایی از طریق تشویق به گفت و گو و همکاری های سازنده بین احزاب آسیایی فراهم کند. همکاری احزاب آسیایی مهم و تلاش آنها برای گفت‌وگو و درک بهتر جوامع یکدیگر بی‌تردید می‌تواند نقش مهمی در ایجاد تفاهم بین جوامع آسیایی داشته و از این طریق به جامعه بشری برای کنار زدن پارادیم سنتی معطوف به قدرت و ائتلاف سازی‌های مخرب برای دشمن‌انگاری و حذف دیگران است، کمک کند. این پاردایم سنتی که مبتنی بر بازی حاصل جمع صفر است اساسی ترین مشکلی است که طی قرن‌ها، منشا جنگ‌ها و خون‌ریزی‌ها و فرسایش مستمر توان و انرژی ملت ها بوده است.

وی یادآور شد: قدرت و گروه‌های غیر دولتی پرخاشگر همچنان بر مبنای همین پارادایم سنتی سعی در حذف دیگران و حفظ یا کسب قدرت و اعمال سلطه بر دیگر ملت‌ها دارند. تعارضاتی که از این طریق ایجاد می‌شود، همچنان منشا همه جنگ‌‌ها و خون‌ریزی  در مناطق مختلف جهان است.

عراقچی افزود: گفت‌وگو با اولویت شنیدن و فهمیدن که هدف اصلی آن شناخت متقابل اصلاح برداشت‌ها و رفع سوتفاهمات باشد، یکی از مهم‌ترین ابزارها برای برداشتن پاردایمی سنتی و ایجاد  پاردایم جانشین مبتنی بر مشارکت همگان و یادگیری است.

وی افزود: بی شک احزاب که بسیج کننده گروه‌های مختلف مردم برای مشارکت در سازمان دهی زندگی جمعی هستند، می‌توانند نقش بسیار تعیین کننده‌ای در گفت‌وگو و یادگیری متقابل داشته باشند. اتخاذ تدابیر اعتمادساز بین ملت و مناطق مختلف یکی از پیش‌شرط‌های ما برای عبور از پاردایم سنتی است.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی اضافه کرد: دولت ایران با هدف ایجاد اعتماد وارد یک روند مذاکراتی با هدف رفع بحران ساختگی هسته‌ای شد و توانست از این طریق گامی بسیار مهم در جهت کاستن از بی‌اعتمادی و گامی در جهت کاستن بی‌اعتمادی، نیل به توافقی برد - برد بردارد. برجام که حاصل این مذاکرات فشرده نسبتا طولانی است، یک دستاورد دیپلماتیک بی‌سابقه و شاید تنها نقطه مثبت طی سال‌های اخیر در منطقه آشوب زده در غرب آسیا است.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌‌ای ایران، اظهار کرد: این توافق به بحران غیر ضروری  ۱۴ ساله خاتمه داد و خطر یک تقابل نظامی دیگر در منطقه بی‌ثبات خاورمیانه با عارضه گسترده برای بسیاری دیگر مناطق را بر طرف کرد. در حالی که ما همواره طی بیش از ۲ سال گذشته به این توافق پایبند بودیم و مراتب پایبندی کامل ما تا کنون ۹ بار توسط آژانس بین المللی اتمی و ۴ بار توسط دبیر کل سازمان ملل تایید شده است، متاسفانه دولت جدید آمریکا از ابتدای شروع کار بنای دشمنی را با این توافق بسیار مهم را گذاشته و بخش‌های مهمی از آن را نقض کرده است در حالی که دیگر شرکت کنندگان در این توافق بین‌المللی همواره بر لزم حفظ این توافق تاکید کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه دولت ترامپ بالحنی غیر دیپلماتیک و تهدید آمیز خواستار همراهی گروه‌ها با اقدامات او برای به نابودی کشاندن برجام شد، ادامه داد:  فرو پاشی این توافق به معنی ایجاد بحرانی جدی در منطقه و تشدید بحران‌های جاری خواهد بود. از این رو لازم است احزاب سیاسی حاضر در این نشست به این امر مهم توجه داشته باشند.

عراقچی تاکید کرد: تلاش برای ایجاد منطقه قوی به جای برتری جویی و حذف دیگر کنشگران و پذیرش اصل تامین منافع جمعی در منطقه آسیای غربی و تامین قاعده برد – برد به سطح این منطقه، سیاستی است که مد نظر ایران قرار دارد. در این سیاست تامین منافع هر یک از کشورهای منطقه در گروی تامین منافع همه کشورهای منطقه است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: تلاش سلطه جویانه توسط هر یک از کشورهای منطقه برای حذف رقبا و تبدیل شدن به قدرت نه تنها ناپسند ، بلکه اصولا ناممکن و زمینه ساز تنش مستمر و جنگ است. احزاب آسیایی بی‌شک می توانند در این زمینه به نحوی موثر کمک و در جهت تقویت روند همگرایی در این قاره حرکت کنند. ما در آسیا نسبت به برخی دیگر از مناطق جهان از نظر همکاری و همگرایی در سطح قاره تا حدودی عقب هستیم.

وی افزود: کندی روند نهاد سازی در آسیا یکی از نمودهای بیرونی این مشکل است و راهی را که ما از این نظر باید بپیماییم تا حدودی در مقایسه با دیگر قاره ها قدری طولانی تر است. پیش از این مجموعه‌ای از نهادها و سازمان‌ها مانند گروه دی ۸ ، اکو، آ سه آن، سارک، اتحادیه بین المجالس آسیایی و مجمع دمکراسی بالی در آسیا شکل گرفته و هم اکنون فعال هستند. وجود این سازمان‌ها اگر چه زمینه خوبی ایجاد کرده اما تقویت آنها و شکل گیری روند نیرومندی برای همکاری و ادغام در آسیا همچنان یک ضرورت است.

این دیپلمات ارشد کشورمان افزود: از این رو ، آی کپ دارای اهمیت مضاعفی است و وجود آن برای کمک به نزدیک کردن ملت و مناطق مختلف این قاره وسیع مغتنم شمرده شده و از امکانات آن به نحو احسن استفاده شود.

عراقچی گفت: مواجهه بخشی‌هایی از آسیا با طیفی از مشکلات حاد مانند تروریسم و افراط گرایی، بحران‌های زیست محیطی همچون گرد و غبار،  خشکسالی، تشدید مهاجرت و ضعف برخی دولت ها در پاسخگویی و در برخی موارد رقابت‌های تسلیحاتی و تنش بین همسایگان به معنی تحمیل هزینه‌های بیشتر به ملت‌های منطقه و موجب تشدید بیش از پیش این مشکلات خواهد شد. به علاوه طی چند سال اخیر برخی از کشورها و مناطق در آسیا با مشکل حاد افراط گرایی، خشونت طلب مواجه بودند.

وی اظهار داشت: آسیای غربی، آسیای جنوبی، آسیای میانه و بخش‌‌هایی از آسیای جنوب شرقی به طور مشخص با این مشکل مواجهند. اگر چه داعش و دیگر گروه‌های تروریستی طی یکی دو سال اخیر شکست‌های مرگباری را متحمل شده و پروژه خلافت آنها متوقف گردیده و دستگاه اداری و نظامی آنها در حال متلاشی شدن است اما سازمان ترور و دستگاه فکری و نظری آنها همچنان در بسیاری از مناطق از جمله مناطقی از آسیا فعال است و دارای برد منطقه‌ای و جهانی شده است، لذا باید همچنان تهدیدی به شمار آید.

عراقچی گفت: ادامه مقابله با این جریان و جلوگیری از نفوذ و گسترش افراط در مناطق جدید، سرکوب کامل خواستگاه فکری و قطع منابع مالی افراط همچنان باید یک اولویت باشد. افراطیون تلاش دارند تا اعتقادات مذهبی، اختلافات قومی و ایدئولوژی‌های سیاسی برای مشروعیت بخشیدن به اقدامات جنایت کارانه شان سو استفاده کنند و نیرو جذب کنند. آنها می‌کوشند واقعیات را تحریف کنند، از مذاهب سو استفاده کنند و موجب اختلاف در بین ملت‌ها و فرهنگ‌ها شوند لذا نقش نهادهای مردمی مانند احزاب در مبارزه با این جریان کمک به پیروان آسیب پذدیر برای رد ایدئولوژی‌های افراطی و ایجاد فرصت برای گفت‌وگو بین ادیان و فرهنگ‌ها حایز اهمیت بسیار زیادی است.

وی ادامه داد: احزاب آسیایی از طریق گفت‌وگو و انقاع می‌توانند نقش مهمی در کمک به تخفیف این مشکلات و پیشبرد اهداف مشترک سیاست خارجی کشورهای آسیایی و تامین امنیت همه مناطق نقش مکمل و موثری داشته باشند. ایران به عنوان کشوری با سابقه تمدنی و فرهنگی چند هزار ساله و با برخورداری سرمایه‌های ارزشمند دینی و فرهنگی، از قرن‌ها پیش همواره یکی از محورهای اصلی تمدن ساز در آسیا بوده است

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در پایان گفت: در دوره حاضر نیز آماده‌ایم تا با بهره گیری از کلیه امکانات خود و همکاری با دیگر دولت‌ها و ملت‌های این قاره بزرگ در جهت صلح و توسعه و ارتقای مناسبات دوستانه در سطح آسیا کوشا باشیم.

حبیبی: غرب آسیا بیش از هر زمان دیگری نیازمند تلاش جمعی برای رسیدن به صلح پایدار است

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی تاکید کرد: منطقه غرب آسیا امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند تلاش جمعی برای رسیدن به صلح پایدار و عادلانه و گسترش امنیت است.

محمد نبی حبیبی در بیست و نهمین نشست کمیته دائمی کنفرانس بین‌المللی احزاب آسیایی که از صبح در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است، گفت: بسیار مفتخر هستم که در آئین آغاز به کار بیست و نهمین نشست کمیته دایمی آیکپ و دومین کنفرانس ویژه راه ابریشم، حضور ارزشمند تک تک میهمانان ارجمند را از جانب خود و به نمایندگی از حزب مؤتلفه اسلامی خیر مقدم گویم.

وی افزود: حزب مؤتلفه اسلامی پس از نیم قرن حضور و فعالیت مؤثر در سپهر سیاست ایران، هم‌اکنون با ده‌ها حزب سیاسی از کشورهای متعدد جهان دارای روابط دوستانه و مبتنی بر احترام متقابل بوده و پیشگام دیپلماسی حزبی در جمهوری اسلامی ایران است.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه بیست و نهمین نشست کمیته دایمی آیکپ فرصت ارزنده‌ای است تا مشارکت‌کنندگان در این رویداد بین‌المللی به تبادل نظر درخصوص مهمترین مسئولیت‌های جمعی احزاب بپردازند، اظهار داشت: این اجلاس در کشوری برگزار می‌شود که از پیشگامان مردمسالاری دینی و تأسیس پارلمان در آسیا بوده و مردم آن به رهبری امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بزرگترین انقلاب مردمی جهان در قرن گذشته را برای دستیابی به استقلال و آزادی آفریده‌‌اند و حتی در سخت‌‌ترین شرایط، همواره مدافع و مروج صلح، دوستی و همکاری جمعی بوده و با اتکای به استعدادها و منابع داخلی مسیر رشد و توسعه و پیشرفت در زمینه‌‌‌های مختلف را پیموده است. 

حبیبی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با توکل به خداوند قادر متعال و با پشتوانه بسیار استوار مردمی خود، همواره در طول چهار دهه گذشته در میان کشورهای جهان و به خصوص غرب آسیا، از بیشترین تعداد انتخابات گوناگون و بالاترین میزان مشارکت مردم در انتخابات برخوردار بوده است. در چنین محیط سیاسی آزادانه‌‌‌ای که از آن به مردمسالاری دینی تعبیر می‌‌کنیم، احزاب در جمهوری اسلامی ایران نقش ارزنده‌‌ای در پیشرفت همه‌جانبه کشور برعهده دارند. 

وی با اشاره به تاسیس حزب موتلفه تصریح کرد: حزب مؤتلفه اسلامی همانگونه که پنجاه و چهار سال پیش به دست امام خمینی و در منزل ایشان تأسیس شد، امروز هم بر همان اصولی که ایشان برای حزب موتلفه اسلامی ترسیم فرموده‌‌اند، در مسیر پیشرفت، آبادانی و اعتلای اسلام و ایران به مسیر خود ادامه می‌دهد و ان‌شاءالله ادامه خواهد داد.

دبیرکل حزب موتلفه اضافه کرد: ما اعتقاد راسخ داریم که در سطح داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی نیازمند به گفت‌وگوی بیشتر، تبادل تجربه و همکاری سازنده میان احزاب سیاسی هستیم تا بتوانیم الگوهایی روزآمد برای تحقق زندگی بهتر مردمان کشورهایمان را فراهم آوریم. 

حبیبی با بیان اینکه منطقه غرب آسیا امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند تلاش جمعی برای رسیدن به صلح پایدار و عادلانه و گسترش امنیت است، خاطرنشان کرد: مردم فلسطین همچنان با اقدامات نژادپرستانه رژیم جعلی و غاصب صهیونیستی مواجه هستند. زنان و کودکان بی‌‌پناه یمن، روز و شب در معرض بمباران وحشیانه و تحریم‌های ظالمانه رژیم سعودی قرار دارند. رهبران و اعضای احزاب کشورهایی چون افغانستان، بحرین، لبنان، عراق و پاکستان با بمب‌گذاری و حملات تروریستی جریان‌های افراط‌گرا مواجه هستند و منابع مالی سرشار حاصل از فروش نفت و دیگر منابع طبیعی به جای آنکه صرف توسعه کشورهای منطقه شود، به جیب شرکت‌های بزرگ اسلحه‌سازی جهان سرازیر می‌شود. 

وی ادامه داد: برای تغییر این وضعیت، همه ما نیازمند تلاش بیشتر برای شکل‌گیری اراده‌ای مشترک میان احزاب آسیایی هستیم تا مسیر تاریخی راه ابریشم را به راه صلح و توسعه پایدار تبدیل کنیم و این اجلاس می‌تواند گام مهمی برای رسیدن به این نقطه امید آفرین و رو به آینده محسوب شود. 

معاون بین‌الملل حزب موتلفه: افراط‌‌‌گرایی ماهیت سیال دارد/ ریشه تروریسم در غرب آسیا رژیم اشغالگر فلسطین است

مهدی صولتی در کنفرانس بین‌المللی احزاب آسیایی گفت: حزب موتلفه یکی از قربانیان گروه‌‌های تروریستی بوده و مقامات و رهبران حزب موتلفه توسط سازمان‌های افراطی به شهادت رسیدند. تعداد پرشماری از رهبران و مقامات عالیرتبه حزب مؤتلفه اسلامی توسط سازمان‌های افراط‌گرای فرقه‌ای به شهادت رسیده‌اند.

وی ادامه داد: رئیس‌جمهور محمد علی رجایی، نخست‌وزیر باهنر، آیت‌الله بهشتی و آیت‌الله مطهری نظریه‌پرداز انقلاب اسلامی ایران و بسیاری دیگر از رهبران حزب مؤتلفه اسلامی، قربانی تروریسم فرقه‌ای و خشونت سازمان‌های افراط‌گرای دارای قرائت‌های مذهبی انحرافی و غیر واقعی از اسلام بوده‌اند. بنابراین تلاش برای ترویج اسلام اصیل از مهمترین برنامه خارجی حزب موتلفه است و تلاش‌هایی را در این زمینه آغاز کردیم.

معاون بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه ریشه تروریسم در غرب آسیا رژیم اشغالگر فلسطین است، اظهار داشت: در سال ۲۰۱۵ میلادی کمیسیون نقش احزاب کشورهای اسلامی در تحقق وحدت را با حضور ۴۰ حزب از ۲۰ کشور برگزار کردیم. همچنین نشست‌ها و دیدارهای متعددی با احزاب و سازمان‌های سیاسی کشورهای لبنان، سوریه، عراق، افغانستان، پاکستان، بحرین، فلسطین و یمن برای تبادل تجربه در زمینه گفت‌وگو برای کاهش اختلافات و مقاومت در برابر افراط‌گرایی تحمیلی به منطقه غرب آسیا برگزار کرده‌ایم که منتهی به نشست تأسیسی اتحادیه احزاب حامی مقاومت با مشارکت ۳۵ حزب سیاسی معتبر از منطقه غرب آسیا در دسامبر ۲۰۱۵ شد.

صولی افزود: افراط‌‌‌گرایی ماهیت سیال دارد و آسیای جنوب شرقی و آسیای مرکزی را نیز تهدید می‌کند بنابراین باید ریشه تروریسم و افراط‌گرایی خشکانده شود.

مولاوردی: تعامل جریان‌های اجتماعی با هم باب گفتگو را باز می‌کند

دستیار رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی تاکید کرد: تعامل اعضا با هم در سطح ملی و تفاهم اجتماعی زمانی به وقوع می‌پیوندد که تمام جریان موجود در یک جامعه باب گفت‌وگو را باز کنند و ائتلاف اجتماعی را برای از سر راه برداشتن موانع و چالش‌های توسعه شکل دهند.

شهیندخت مولاوردی عصر امروز در بیست و نهمین نشست کمیته دائمی کنفرانس بین‌المللی احزاب آسیایی و دومین کنفرانس ویژه راه ابریشم گفت: برای نخستین بار مفهوم شکوفایی شهری در دهه ۱۹۳۰ شکل گرفت تا اینکه در سال ۲۰۱۲ سازمان ملل شاخص چند بعدی جامعی را برای سنجش میزان توسعه انسانی و اقتصادی شهرها معرفی کرد.

وی ادامه داد: یک شاخص چند وجهی که از طریق ارزیابی شش مؤلفه بهره‌وری، توسعه زیرساخت‌ها، کیفیت زندگی، پایداری زیست‌محیطی، انسجام و برابری اجتماعی و نهایتا حکمروایی شهری و قانونگذاری قابل تعریف و شناسایی است. در این شاخص تمام ارکان محیط زیستی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در کنار هم قرار می‌گیرند تا شهری مولد، سالم،‌ پویا و شاد را بسازند.

دستیار رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی با بیان اینکه ارزشمندی رابطه بین شهر و شاخص‌های شکوفایی به عنوان ابتکاری جهانی در این است که تغییر یا پیشرفت در کیفیت زندگی شهری را به دنبال دارد، اظهار داشت: با این روش نوآورانه که بیش از ۳۰۰ شهر دنیا را پوشش می‌دهد می‌توان فرصت‌ها و چالش‌هایی که شهرها با آن مواجه هستند را تشخیص داد.

مولاوردی با بیان اینکه اجرای این طرح به صورت پایلوت در قزوین آغاز شده است، تصریح کرد: این طرح ترکیبی است از برنامه شاخص شکوفایی شهری برای پایش اهداف توسعه پایدار، برنامه شهرهای سبزتر و برنامه اسکان بشر ملل متحد است.

مولاوردی ضمن تشریح منشور سکونت در اسلام خاطرنشان کرد: در این منشور مصوبه مجمع جهانی شهر اسلامی که با شعار اهمیت معیارهای سکونت،توسعه پایدار و بهبود کیفیت زندگی در اسلام در قزوین برگزار شد تلاش شد مفاهیم شهر و سازی در عصر کنونی را طلیعه‌ای برای ظهور و بروز شهرهای نوین اسلامی در جهان معرفی کند.

وی با اشاره به اینکه در این مجمع نماینده قائم مقام دبیرکلی سازمان ملل با اشاره به اینکه این شهرها باید ساخته شوند، بر توجه به نیازهای جوانان از جمله بیکاری و اشتغال تاکید کرد، ابراز داشت: جوانان را  باید کاربران اصلی فضاهای شهری خواند که باید از توانایی‌هایشان در ساختن شهرها استفاده شود. چراکه جوانان به خوبی نیازها و مشکلات را می‌دانند و برای آن برنامه دارند.

مولاوردی با بیان اینکه نقش انسان در توسعه کشور و جایگاه شهروندان در این فرایند است که به نظر می‌رسد با غلبه‌ای که امروزه تکنیک بر حقوق شهروندی پیدا کرده با یک بازخوانی باید به برقراری توازن و ایجاد رابطه بین این دو اهتمام ورزیم، عنوان کرد: این به معنای مقاومت در برابر ورود مدرنیته به عنوان یک پدیده و تحول جهانی به کشور نیست بلکه به این معناست که ما با تدبیر درست خود را برای چگونگی رویارویی با آن آماده کنیم.

وی با بیان اینکه اینکه باید به مسئولیت اجتماعی بنگاه‌ها و رابطه انسانی در طرح‌ها و پروژه‌ها و جایگاه انسان در آن بها داده و تکلیف خود را با هدف غایی از توسعه شهری مشخص کنیم، یادآور شد: باید ببینیم که آیا صرفا به دنبال افزایش تعداد پروژه‌ها و طرح‌ها و اعلام ابعاد، ارقام و آمار از نظر کمی هستیم یا ارتقاء و بهبود کیفی شاخص‌ها و میزان افزایش رفاه، امنیت، رضایت و شادی و نشاط شهروندان هم برایمان مهم است.

مولاوردی ادامه داد: چگونگی سازگاری مفاهیم و اندیشه مدرن با هویت ایرانی - اسلامی بدون اینکه به عقب برگردیم می‌تواند از ملاحظات محوری باشد تا سد راه ناهنجاری‌های اجتماعی، کجروی‌ها و شلختگی‌های شهری شود و با تغییر انگاره از تکنیک و فن به انسان توسعه پایدار شهری را به معنای واقعی کلمه در دستورکار قرار دهد.

وی ضمن اشاره به مسئولیت سابق خود به عنوان معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده و همچنین دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان بیان کرد: حوزه زنان نیز از دو منظر حقوق شهروندی و بار معنایی ایران شهری پرچالش‌ترین حوزه رویارویی با مدرنیته است و از آنجا که تغییرات اجتماعی گسترده در این حوزه بیش از سایر حوزه‌ها رخ داده ما را بالاجبار به بازخوانی آن با عمق بیشتری فرا می‌خواند.

دستیار رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی افزود:‌ در فرایند تثبیت و تامین حقوق شهروندی مسیر تحول زنان از پرده‌نشینی به شهروندی تمام عیار به مراتب طولانی‌تر و پیچ در پیچ‌تر از تحول مردان از رعیت به شهروند است و این تحول همواره در مخاطره بازگشت به قهقرا هم قرار دارد و رویکرد کالایی به شهروندان و تصرف در حقوق آنان به بهانه اجرای پروژه‌های عمرانی نشان بارزی از بازگشت به دوره ارباب رعیتی با ظاهری خیرخواهانه است.

مولاوردی با بیان اینکه در چارچوب حق بر شهر امروزه تعریف ماموریت‌ها و کارویژه‌های جدیدی نیز برای شهرداری‌ها و شوراهای شهر و روستا ضرورت می‌یابد، گفت: آن حق زنان بر شهر است که بر این اساس اول در سطح مدیریت دموکراتیک محلی، شهر نیازمند قوانینی است که حضور زنان را در سطوح تصمیم‌سازی محلی هم در حوزه قانونگذاری و هم در حوزه اجرایی تضمین کند.

وی با اشاره به منظر تحقق شهرها و جوامع پایدار و تاب‌آور اظهار داشت: اعتبار بخشی به نیازهای خواست زنان در یک وضعیت برابر باید محور سیاست‌ها و برنامه‌ها قرار گیرد. همچنین از منظر تحقق شهر امن برای زنان و امنیت برای همه طراحی سیاست‌های امنیت شهری برای حفاظت زنان و کودکان در برابر خشونت‌های جاری و رایج در سطح شهر مدنظر باشد.

دستیار رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی با بیان اینکه حق بر شهر پیوندی طبیعی با حقوق شهروندی داشته و در ادامه و امتداد آن است، تصریح کرد: دو حق اصلی شهروندان بر شهر، یکی برخورداری از آرامش در زیست شهری است که جنبه‌های روحی و معنوی شهروندان را در نظر دارد و دیگری ،ایجاد آسایش است که جنبه‌های مادی زندگی آنها را در برخواهد گرفت.

مولاوردی اضافه کرد: حق بر شهر بسیار فراتر از آزادی فردی در دسترسی به امکانات شهری است. حق تغییر دادن خودمان از طریق تغییر دادن شهر است و آزادی در ساختن و بازسازی شهرها و خودمان است که یکی از باارزش‌ترین و فراموش‌شده‌ترین حقوق شهروندی است.

وی با تاکید بر اینکه احزاب سیاسی که شتاب‌دهنده توسعه پایدار جوامع بوده و در سرعت‌بخشی به آن نقشی بی‌بدیل دارند، خاطرنشان کرد: احزاب در یک جامعه مدنی با بالا بردن سطح تعامل و مسئولیت حاکمان و شهروندان باعث تضمین حقوق و تکالیف متقابل دولت و شهروند در نتیجه حکمرانی خوب می‌شود.

دستیار رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی افزود: اگر تحقق حقوق شهروندی را یکی از ویژگی‌های حکمرانی خوب بدانیم، نهادهای سیاسی همچون احزاب می‌توانند در احقاق این حقوق مقصر باشند.

مولاوردی با بیان اینکه احزاب برای به قدرت رسیدن و همچنین برای بقا در امتداد طولی قدرت و همچنین بسط عمقی قدرت در لایه‌های جامعه و ساختارهای حاکمیتی باید خود را ملتزم به اصولی بدانند، ابراز داشت: توجه و بسط این اصول از سوی احزاب توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاس جوامع را در پی دارد و همچنین داشتن برنامه‌های توسعه‌ای کلان، توجه به شایسته سالاری، کادرسازی و تجربه اندوزی، پاسخگو بودن و نقد درون حزبی از جمله این اصول است.

وی با بیان اینکه احزاب برای دوام و بقا در قدرت خود را ملزم به تحقق شعارها و وعده‌های خود می‌دانند و از این رو بقای یک حزب به معنای عمل به وعده‌ها بوده و این مساوی با توسعه پایدار شهری و جوامع است، عنوان کرد: یکی از لوازم توسعه وجود احزاب مقتدر متعهد، قانونمند، کارآمد، مدافع منافع ملی و برنامه‌دار جهت توسعه یافتگی کشور است لذا تعامل اعضا با هم در سطح ملی و تفاهم اجتماعی زمانی به وقوع می‌پیوندد که تمام جریان موجود در یک جامعه باب گفت‌وگو را باز کنند و ائتلاف اجتماعی را برای از سر راه برداشتن موانع و چالش‌های توسعه شکل دهند.

دستیار رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی تاکید کرد: امید است در دولت دوازدهم که حقوق شهروندی را سرلوحه سیاست‌های داخلی خود اعلام کرده و ترجیع‌بند برنامه خود را حراست از این حقوق می‌داند، با برداشتن گام‌های اساسی در تحقق حقوق شهروندی و پیاده شدن شاخص‌های شکوفایی شهری شاهد تحقق شهرهای پایدار و تاب‌آور باشیمو در این مسیر آمادگی خود را جهت تبادل تجارب و اطلاعات با احزاب آسیایی اعلام می‌داریم.

شیخ عطار: نقش احزاب سیاسی برای کنترل افراطی‌گری کمتر از ارتش و دولت نیست

معاون سابق وزیر امور خارجه تاکید کرد: اگر بتوانیم این افراد را دور هم جمع کنیم و به حرف‌هایشان گوش دهیم مسیر تروریسم خود را عوض خواهند کرد.

علیرضا شیخ‌ عطار در بیست و نهمین نشست کمیته دائمی کنفرانس بین‌المللی احزاب آسیایی گفت: نقش احزاب سیاسی برای کنترل افراطی‌گری کمتر از ارتش و دولت نیست و بعد از عملیات‌های مختلف نظامی باید فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی را شروع کنیم.

وی ادامه داد: همه می‌دانیم که محققان مختلفی در این مورد کار می‌کنند که اعضای مختلف این گروه‌های تروریستی از جوانان تشکیل شده‌اند و بیشتر این جوانان از بحران هویتی و مذهبی در عذاب هستند و بیشترشان در کشورهای غربی جزو طبقه دوم شناخته می‌شوند و این مسئله، عامل بحران هویت و افراطی‌گری می‌شود.

سفیر سابق ایران در آلمان با بیان اینکه ریشه دیگر این امر فقر موجود در بخش‌های مختلف کشورهای این مناطق است که در کشورهای آسیایی مرکزی موجب ایجاد افراطی‌گری می‌شود، اظهار داشت: متاسفانه عموم این افراد تفسیری سطحی از متون مذهبی و ایدئولوژی خود دارند و تفسیر دیگران را نادرست می‌پندارند.

شیخ عطار با بیان اینکه اگر بتوانیم این افراد را دور هم جمع کنیم و به حرف‌هایشان گوش دهیم مسیر تروریسم خود را عوض خواهند کرد، تصریح کرد: در این زمینه احزاب سیاسی می‌توانند تاثیرگذار و ایفاگر نقش مهمی باشند و در این زمینه می‌توانیم تاثیر خاصی داشته باشیم و از ورود اینها به افراطی‌‌گری‌‌ها جلوگیری کنیم و می‌‌توانیم بگوییم اندیشمندان مختلفی افراطی‌گری بعدی را به افراط‌گری فکری ربط داده‌اند.

نماینده حزب‌الله در ایران: فعالیت و هدف حزب‌‌الله انسان محور است

نماینده حزب‌الله در ایران تاکید کرد: رژیم صهیونیستی بعد از شکست در منطقه نقشی نخواهد داشت و آمریکا برای وحشی‌گری در منطقه باقی نخواهد ماند و جهان آماده نفوذ آنها نخواهد شد.

عباس قدوح در بیست و نهمین نشست کمیته دائمی کنفرانس بین‌المللی احزاب آسیایی و دومین کنفرانس ویژه راه ابریشم گفت: ما با کمک ایران توانستیم با رژیم صهیونیستی مقابله کنیم و کشورمان را از اشغال آنها نجات دهیم و در مبارزه با داعش نیز با همکاری ایران، سوریه و محور مقاومت توانستیم آنها را شکست دهیم.

وی با بیان اینکه در دهه‌های گذشته به جهت اخلاقی، دینی و انسانی از مظلومان و مستضعفین جهان حمایت کردیم، اظهار داشت: امروز میزان آگاهی عمومی مردم لبنان افزایش یافته و این موضوع یکی از مسئولیت‌های مهم بر دوش احزاب است تا بتوانیم مطالبات عادلانه آنها و نیازهای ضروری آنها را برآورده سازیم.

نماینده حزب‌الله در ایران با بیان اینکه فعالیت و هدف حزب‌‌الله انسان محور است، تصریح کرد: امروز محور مقاومت مهمترین ابزارهای قدرت را در دست دارد  

قدوح افزود: رژیم صهیونیستی بعد از شکست در منطقه نقشی نخواهد داشت و آمریکا برای وحشی‌گری در منطقه باقی نخواهد ماند و جهان آماده نفوذ آنها نخواهد شد.

ساعی: مشارکت زنان در تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی موجب دستیابی به توسعه ماندگار می‌شود

نماینده مردم تبریز در مجلس با بیان اینکه بدون مشارکت زنان نمی‌توان انتظار توانمندی آن‌ها را داشت، اظهار کرد: جایگاه زنان در توسعه پایدار یکی از شاخصه‌های توسعه‌یافتگی است و بسترسازی برای مشارکت آنها می‌تواند باعث توانمندسازی زنان کشور شود.

زهرا ساعی در بیست و نهمین نشست کمیته دائمی کنفرانس بین المللی احزاب اسیایی و دومین کنفرانس ویژه راه ابریشم گفت: چگونگی دستیابی به توسعه پایدار از مهمترین اهداف توسعه در کشورهای در حال توسعه است وتنها زمانی به طور موفق می‌توان به آن دست یافت که مشارکت و همکاری تمامی گروه‌های اجتماعی در آن وجود داشته باشد.

نماینده مردم تبریز با بیان اینکه امروزه بخش اعظم گروه‌های اجتماعی را زنان تشکیل می‌دهند و یکی از شاخصه‌های توسعه نیز محسوب می‌شود، گفت: جایگاه زنان در توسعه پایدار یکی از شاخصه‌های توسعه‌یافتگی است و بسترسازی برای مشارکت آنها می‌تواند باعث توانمندسازی زنان کشور شود. در توسعه پایدار باید ظرفیت مردم مورد تقویت قرار گیرد.

ساعی افزود: این حیطه از توسعه نیازمند یک محیط اقتصادی سیاسی و فرهنگی است تا افراد بتوانند در روند توسعه مشارکت داشته باشند. امروزه صاحب نظران بر این موضوع معتقدند که توسعه پایدار با مشارکت زنان امکان پذیر است، علی رغم این واقعیت اما بررسی‌ها نشان داده که مشارکت سیاسی اجتماعی زنان همچنان محدود بوده است در حالی که برای دستیابی به توسعه ماندگار باید مشارکت فعال زنان در تصمیم گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها به کار گرفته شود.

نماینده مردم تبریز با بیان اینکه لازمه توانمندسازی زنان مشارکت است،گفت: در حقیقت کسب شخصیت اجتماعی و شهروندی منوط به مشارکت اجتماعی است به همین علت است که کشورهای در حال توسعه برای تثبیت توسعه پایدار خود در تلاش هستند مشارکت زنان را بیشتر کنند.

وی تاکید کرد: برای مشارکت زنان عملکرد دولت‌ها هم  حائز اهمیت است  و نقش دولت‌ها در تغییر ساختار انکارناپذیر است. دولت‌ها قادرند از طریق قوانین و نهادها و سیاست‌های خود در زمینه تقویت حقوق زنان، دسترسی آنها به منابع و همچنین حضور در جامعه موثر باشند.

 ساعی با اشاره به اینکه  زنان زمانی برای حل مسائل آماده هزینه کردن هستند که ابتدا آن را بشناسند، تا انگیزه لازم را پیدا کنند گفت:بنابراین مقدم بر مشارکت آگاهی دادن از طریق ترویج و گسترش فرهنگ توسعه پایدار است.

وی  درباره  مشارکت زنان و سازمان‌دهی در قالب تشکل‌ها اظهار داشت: زنان ما قادر هستند به آسانی در حل مشکلات کمک کنند و می‌توانند حمایت های لازم را با سرعت و دقت لازم دریافت

وی سومین اقدام برای مشارکت دادن زنان را پشتیبانی و حمایت در راستای اهداف توسعه پایدار پشتیبانی و حمایت‌های حقوقی اداری اعتباری و برنامه‌ای دانست و گفت: در این مرحله است که تشکل‌ها قدرت کافی برای حضور همه جانبه را خواهند داشت و به خوبی می‌توانند نقش‌ها به آنها واگذار شود.

عضو فراکسیون امید حضور در عرصه‌های سیاسی را یکی از مهمترین وجوه مشارکت زنان عنوان کرد و گفت: این عرصه ها چه از نظر تصمیم گیری و چه از نظر مشارکت در سطوح بالای قدرت دارای اهمیت بسزایی هستند از این رو توجه به مشارکت سیاسی یکی از اصلی ترین موارد برای توسعه نقش و جایگاه زنان در امر توسعه است.

نماینده مردم تبریز با اشاره به این موضوع که البته مشارکت بانوان در تمامی جهان به میزانی که باید باشد نیست گفت: به هر حال باید در نظر داشت که تلاش‌ها برای توسعه در هر کشوری باید متوجه مشارکت کامل زنان باشد مشارکت زنان با تاکید بر برخوردهای سیاسی اجتماعی و فرهنگی به طور مستقیم باید مورد توجه قرار گیرد که این هم نیازمند توجه به توانمندی های همه افراد جامعه است.

ساعی گفت: اگر توانمندی‌های همه افراد و گروه های جامعه درک نشود تغییر و توسعه در سطح جامعه بوجود نمی‌آید و نمی‌توان توسعه پایدار را در نظر گرفت. بدون مشارکت زنان نمی‌توان انتظار توانمندی آن‌ها را داشت.

صالحی امیری: توسعه سیاسی زیرساخت توسعه ملی محسوب می‌شود

مشاور شهردار تهران در امور اجتماعی و فرهنگی تاکید کرد: در یک هفته اخیر که دمای شهر تهران به زیر صفر رسیده ما ۳ هزار نفر از افراد بی خانمان را به صورت ثابت در ۱۰۶ مرکز نگهداری کردیم و در زمستان اخیر هیچ فوتی در این کلان شهر نداشتیم.

سید رضا صالحی امیری در بیست و نهمین نشست کمیته دائمی کنفرانس بین‌المللی احزاب آسیایی و دومین کنفرانس ویژه راه ابریشم گفت: ما به این باور قطعی رسیدیم که در برنامه سوم شهرداری تهران الگوی جدیدی را برای توسعه طراحی کنیم.

وی با بیان اینکه ما در نگاه جدید توسعه شهری را مبتنی بر شهر اخلاق‌گرا و توسعه‌محور تعریف کردیم، اظهار داشت: برای رسیدن به شهری با این مختصات نیازمند توسعه فرهنگی اجتماعی و اقتصادی هستیم. مشارکت، امنیت، سلامت، اخلاق اجتماعی، محیط زیست شهری، حقوق شهروندی و توجه ویژه به آسیب دیدگاه اجتماعی از جمله محورهایی هستند که در برنامه سوم شهر تهران دیده شده است.

مشاور شهر تهران افزود: در یک هفته اخیر که دمای شهر تهران به زیر صفر رسید، ما سه هزار نفر از افراد بی‌خانمان و بی‌سرپرست را به صورت ثابت در ۱۰۶ مرکز نگهداری کردیم؛ بنابراین در زمستان اخیر هیچ‌گونه فوتی در این کلانشهر نداشتیم.

صالحی امیری با بیان اینکه به طور ثابت ۱۴ هزار نفر از افرادی که آسیب‌دیده تلقی می‌شوند که تحت پوشش شهرداری تهران به عنوان سلامت اجتماعی قرار دارند، تصریح کرد: در حوزه فرهنگی ما چهار شاخص مشخص را در توسعه دنبال می‌کنیم. هویت شهری، توجه اساسی به انسجام اجتماعی، ارزش‌های حاکم بر تهران و رضایت و اعتماد اجتماعی از جمله این شاخص‌ها تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه اساسا در یک نظام مردمسالار و دموکراتیک، احزاب ملاک توسعه قرار می‌گیرند، خاطرنشان کرد: احزاب سیاسی بستر توسعه سیاسی تعریف می‌شوند و از این منظر، برای ما مهم است که توسعه سیاسی اقتصادی و فرهنگی در ذیل توسعه سیاسی سامان یابد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ۸۹ درصد از نخبگان کشور معتقدند که بستر توسعه، توسعه سیاسی است، ابراز داشت: باید همه اجزای توسعه ذیل آن باشد و ارتقا سطح دانش سیاسی، شفافیت، پذیرش اصل رقابت، کادرسازی و تربیت مدیران برای نظام سیاسی و قانونمندسازی فعالیت سیاسی بخشی از توسعه سیاسی است.

صالحی امیری با بیان اینکه محصول توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی توسعه سیاسی خواهد بود، عنوان کرد: توسعه سیاسی زیرساخت توسعه ملی محسوب می‌شود و از این منظر، الزاما ما باید در این شهر توسعه سیاسی را در سطوح شهروندان گسترش دهیم.

محسن هاشمی: احزاب بهترین وسیله برای ترسیم چشم‌انداز توسعه پایدار در شهرها هستند

رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد: احزاب به عنوان تشکل‌های مردم‌نهاد و غیردولتی که محل گفت‌وگو، هم‌اندیشی و تفکر اجتماعی هستند، بهترین وسیله برای ترسیم چشم‌انداز توسعه پایدار در شهرها هستند

محسن هاشمی رفسنجانی در بیست و نهمین نشست کمیته دائمی کنفرانس بین‌المللی احزاب آسیایی و دومین کنفرانس ویژه راه ابریشم گفت: در جوامع مردم سالار احزاب نقش مهمی در رسیدن به توسعه پایدار شهری دارند. موضوع این نشست نقش احزاب در توسعه پایدار شهری است. اگر توسعه پایدار به مفهوم فرایند توسعه سازگار و همراه با محیط زیست انسانی در نظر بگیریم، در جوامع مردمسالار احزاب دو نقش حیاتی را در تحقق توسعه پایدار دارند.

وی ادامه داد: نقش نخست، قرار گرفتن به عنوان نماینده و ابزار مردم جهت تحقق آنهاست، عبور از جامعه توده‌ای به جامعه مدنی، متکی به ایفای نقش احزاب است تا آسیب‌هایی نظیر پوپولیسم و حرکت‌های موجی و بدون ریشه جامعه را دچار آسیب نکنند.

رئیس شورای شهر تهران نقش دوم را تدوین برنامه علمی و مبتنی بر تجربیات و واقعیت‌ها جهت تحقق توسعه پایدار  دانست و اظهار داشت: شوراهای شهر، پارلمان‌های محلی هستند که وظیفه قانونگذاری و نظارت را در فعالیت‌های شهری برعهده دارند، شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌های فعال در حوزه شهری تحت نظارت و سیاستگذاری شوراها فعالیت می‌کنند و اگر شوراهای شهر که باید برخاسته از احزاب قدرتمند و ریشه‌دار آن جامعه باشند، بتوانند برنامه مناسبی برای توسعه پایدار تدوین کنند، قطعا عملکرد مدیریت شهری شاهد ارتقا و بهبود خواهد بود.

هاشمی یکی از آسیب‌های جدی کلانشهرها در جهان به‌خصوص کشورهای در حال توسعه آسیا، توسعه ناپایدار و پرنوسان خواند و تصریح کرد: توسعه که متکی به منابع ناپایدار و دارای رویکردی کوتاه‌مدت به مصالح شهر است، توسعه که نماد آن ساخت و سازهای پرشتاب و نامتوازن و همگون با بافت فرهنگی، اجتماعی و اصول معماری شهری است، شتاب این توسعه طبیعتا پس از مدتی و با فروکاستن منابع آن، کند و سپس متوقف خواهد شد اما پیامدها و آثار منفی آن برای شهر باقی خواهد ماند.

وی ادامه داد: محیط زیست و میراث فرهنگی و تاریخی، هویت و منظره شهر و تقویت تعاملات فرهنگی و اجتماعی در جامعه باید بستر و راهبر توسعه باشند نه قربانی آن. احزاب به عنوان تشکل‌های مردم نهاد و غیردولتی که محل گفت‌وگو، هم‌اندیشی و تفکر اجتماعی هستند، بهترین وسیله برای ترسیم چشم‌انداز توسعه پایدار در شهرها هستند و شوراها و پارلمان‌ها با تکیه بر ایده‌‌‌ها، مطالعات و برنامه‌های احزاب می‌توانند سیاستگذاری مناسبی برای تحقق توسعه داشته باشند.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره‌ به نقش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پیوند احزاب و توسعه خاطرنشان کرد: امروز سالروز بازگشت امام خمینی به ایران در سال ۱۹۷۹ و آغاز انقلاب اسلامی است، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که از مبارزان این انقلاب به شمار می‌رفت و شش بار دستگیری و زندان‌های سیاسی را در طول بیش از یک دهه تحمل کرده بود، با مطالعات و تفکراتی که داشت از درون زندان سیاسی، طراحی سیستم حزبی و ایده تشکیل حزب جمهوری اسلامی را به عنوان نخستین و بزرگترین حزب انقلاب اسلامی ایران با دوستان و همفکران خود انجام داد.

هاشمی افزود: ایشان براساس تفکر توسعه‌گرای خود که به دنبال تحقق توسعه پایدار بود، برنامه‌ریزی برای یک توسعه متوازن و پایدار شهری را در سخت‌ترین دوره‌های کشور و اوج حمله نظامی ارتش صدام حسین به ایران رها نکرد و در این دوره دو پروژه کلیدی توسعه پایدار تهران، یعنی متروی تهران و سیستم فاضلاب تهران را در بیش از چهل سال قبل آغاز کرد که امروز شاهد نتایج آن در تهران هستیم.

وی با اشاره به دیدگاه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ابراز داشت: نگاه احزاب باید بیش از آنکه به موفقیت‌های کوتاه‌مدت و کسب کرسی‌های بیشتری در قدرت باشد، باید به فکر آینده جامعه و برنامه‌ریزی برای تحقق توسعه پایدار متمرکز شود که در صورت موفقیت در ایجاد فرایند توسعه پایدار، موفقیت احزاب نیز حاصل خواهد شد.

ابتکار: کسی نباید با افراطی‌گری به نام مذهب و دین سواستفاده کند

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور تاکید کرد: نقش احزاب سیاسی برای رسیدن به این هدف یکی از اساسی‌ترین نقش‌های اینها در زمینه‌های مختلف مذهبی می‌تواند باشد و ایران یکی از نمونه‌های موفق در این زمینه است.

معصومه ابتکار در بیست و نهمین کنفرانس بین‌المللی احزاب آسیایی با اشاره به نقش زنان در مبارزه با افراطی‌گری و خشونت گفت: زنان می‌توانند ایده مقاوم خاصی را به وجود آورند که این می‌تواند در این عرصه تاثیرگذار باشد و راهکار خوبی برای احزاب سیاسی قرار گیرد تا بتوانند از این نظریه‌ها استفاده کرده و کارهای خود را پیش ببرند.

وی افزود: سیاستمداران باید به این نکته توجه کنند که توجه به نگاه‌ها و افراد مختلف در این زمینه مهم است و احزاب سیاسی باید کمک حال دولت‌ها و در بین گروه‌های مختلف باشند و از مشکلات مختلف در زمینه‌های مختلف جلوگیری کنند. 

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور ادامه داد: نقش احزاب سیاسی برای رسیدن به این هدف یکی از اساسی‌ترین نقش‌های اینها در زمینه‌های مختلف مذهبی می‌تواند باشد و ایران یکی از نمونه‌های موفق در این زمینه است. 

وی با اشاره به پیروزی انقلاب اظهار داشت: در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم که یکی از اتفاق‌های خاصی بوده که رخ داده و احزاب سیاسی از این اتفاقی که توسط بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی افتاد، استفاده کنند و برنامه‌های خود را پیش ببرند. 

ابتکار با بیان اینکه برنامه‌های احزاب باید به شکلی باشد که مردمسالاری دینی در آن مورد توجه قرار گرفته باشد، تصریح کرد: در کشورهای مختلف دیده شده به نام مذهب و دین متاسفانه خشونت و ترور را گسترش داده‌اند و باعث از بین رفتن مردان و زنان و افراد زیادی در جهان شده‌اند و این باعث محدودیت‌های زیادی در کشورهای جهان شده است.

وی اضافه کرد: به عنوان نمونه یکی از اینها داعش است که به نام مذهب خشونت را گسترش داده و به نام الله اکبر افراد بیگناه زیادی را می‌کشند. 

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه احزاب سیاسی برای نشان دادن این مشکلات باید دست به کار شوند تا امر به معروف را سرلوحه کارهای خود قرار دهند، خاطرنشان کرد: برای اینکه به صلح پایداری برسیم تا مشکلات و محدودیت‌هایی که این گروه‌ها به وجود آورده‌اند، در آینده حل کنیم و ضروریات اولیه یک جامعه را مهیا کنیم. 

ابتکار با اشاره به وضعیت جدید در کشور فلسطین ابراز داشت: متاسفانه بی‌عدالتی‌های متعددی را مخصوصا در جوامعی چون فلسطین می‌بینیم که مشکلات زیادی را برای مردم این منطقه به وجود آورده است. جوانان و نوجوانان تحت فشار رژیمی قرار گرفته‌اند و به توانایی خود نمی‌توانند برسند. 

وی افزود: نسل جوان در این مناطق نمی‌توانند حرف‌های خود را بزنند و تصمیم‌گیری داشته باشند اما در کشور ما نوجوانان و جوانان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توانسته‌اند تصمیم‌گیر باشند. 

معاون رییس‌جمهور ادامه داد: بهتر است در این زمینه گفت‌وگوهایی بین نسل‌های مختلف به وجود آید، در این میان احزاب سیاسی نقش مهمی دارند تا این موفقیت را برای این نسل‌ها به وجود آورند تا مردم از اقشار مختلف بتوانند به آنها اعتماد و در تصمیم‌‌گیری‌‌های مختلف شرکت کرده و اثرگذار باشند.

ابتکار با تاکید بر اینکه اقشار مختلف مردم باید در تصمیم‌گیری و تاثیرگذاری در جوامع مختلف موفقیت‌آمیز باشند و بتوانند با در کنار هم قرار گرفتن موفقیت خوبی در مقابل افراطی‌گری‌ها داشته باشند، بیان کرد: کسی نباید با افراطی‌گری به نام مذهب و دین سواستفاده کند. بهتر است در این زمینه از حضور زنان در احزاب مختلفی استفاده و از توانایی آنان بهره ببریم و بتوانیم به برنامه‌هایی که داریم برسیم.

وی خطاب به حضار یادآور شد: در ایران عزیز ما، زنان توانسته‌اند با گروه‌هایی که تشکیل داده‌اند و شرکت‌هایی که در احزاب مختلف داشته‌اند، در زمان جنگ تحمیلی علیه ما توسط صدام با دور هم جمع شدن‌های خود توانستند کمک بزرگی برای انقلاب باشند

معاون رئیس‌جمهور تاکید کرد: می‌توانیم زنان و مردان را در کنار هم قرار داده و با کمک این دو توانایی‌های خود را بالا برده و احزاب خود را توانمند سازیم. 

ابتکار با اشاره به نقش احزاب گفت: این تاثیر برای خانواده‌ها مهم تلقی می‌‌شود. در کشورمان توانستیم گفتمان زنان و خانواده‌ای به وجود آوریم و در این زمینه برنامه‌های خاصی دارند و از طریق سازمان‌های مردم‌نهادی که به وجود آورده‌ایم توانسته‌ایم از ایده‌های مختلف در کنار دولتمردان کمک بگیریم. این می‌تواند الگویی برای دیگر کشورها باشد که از طریق مذارکه در اختیار آنان قرار دهیم.

وی با اشاره به ضرورت توسعه این امر اظهار داشت: نیاز است با هم کمک کنیم تا مدیریت و نظارت خوبی برای اجرای درست و رسیدن به عدالت داشته باشیم تا الهام‌بخشی خاصی برای جوانان و نوجوانان و نسل جدید باشد تا افراطی‌گری را از این طریق از بین ببرند و برنامه‌های خوبی را برای رسیدن به صلح پایدار به وجود آورند که این توانایی توسط خداوند در ذات انسان گذاشته شده است. 

نجفی: ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی و حاشیه‌نشینی را می‌توان با کمک احزاب بهتر حل کرد

شهردار تهران گفت: با کمک احزاب و سازمان‌های مردم نهاد است که می‌توان مسایلی مثل مسایل محیط زیست، آلودگی‌ها، حمل و نقل و ترافیک و ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی و فقر و حاشیه‌نشینی را به نحو بهتری حل کرد.

محمدعلی نجفی در ضیافت شام بیست و نهمین نشست کمیته دائمی احزاب آسیایی و دومین کنفرانس بین المللی راه ابریشم با ابراز امیدواری از اینکه میهمانان این کنفرانس در مدت زمان حضور خود امکان بازدید از جاذبه‌های شهر تهران را پیدا کنند، گفت: من و همکارانم در شهرداری تهران با چالش‌ها و مشکلاتی هم مواجه هستیم و برنامه‌هایی را نیز برای عبور از این چالش‌ها در سال‌های آینده تدارک دیده‌ایم.

شهرداری تهران با بیان اینکه مساله مشارکت برای اداره کلانشهر بزرگی مثل تهران از اهمیت ویژه‌ای در برنامه‌های ما برخوردار است، اظهارکرد: ما اصرار داریم مردم هم در تصمیم سازی‌ها و هم تصمیم گیری‌های شهری که متعلق به خودآنها است مشارکت داشته باشند و این شهر را به طور واقعی از آن خود بدانند.

وی ادامه داد:  احزاب به عنوان بخش مهمی از جامعه مدنی، حلقه واسط بین مردم و حکومت ها و مدیریت های ملی و محلی هستند. ما برای احزاب، نهادهای مدنی و گروه‌های مردم نهاد اهمیت زیادی قائل هستیم و این اجلاس نیز برای ما با اهمیت خواهد بود؛ چرا که با کمک احزاب و سازمان‌های مردم نهاد است که می‌توان مسایلی مثل مسایل محیط زیست، آلودگی‌ها، حمل و نقل و ترافیک و ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی و فقر و حاشیه‌نشینی را به نحو بهتری حل کرد.

نجفی یادآور شد: همه ما در قبال شهرها و شهروندان خود مسئول هستیم و این مسئولیت را می‌توانیم در چهارچوب فعالیت‌های حزبی و گروه های مردمی، به نحو بهتر و موثرتری به انجام برسانیم.

شهردار با بیان اینکه همه متعلق به قاره کهنی هستیم که پیشرو صلح و توسعه در دنیا بوده و همواره از یک فرهنگ غنی و پرپتانسیل برخوردار بوده است، اظهار کرد: باید بر این تاریخ و فرهنگ مشترک آسیایی تکیه کرده و با همکاری و مساعدت یکدیگر به توسعه کشورها و به خصوص توسعه شهرها کمک کنیم تا راه پیشرفت را هر چه بیشتر برای شهروندان خود باز کنیم.

وی در پایان از تشکیل دبیرخانه مجمع شهرداران آسیایی در تهران خبرداد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.