نایب رئیس مجلس ششم گفت: گاهی بعضی طوری صحبت می‌کنند که زمان شاه همه چیز خوب بود با این حال ما در دوران پهلوی طبق قانون اساسی حکومت مشروطه سلطنتی داشتیم و قرار بود شاه سلطنت کند نه حکومت.

 

نایب رئیس مجلس ششم تاکید کرد: اگر کاری کنیم که مردم بدانند انتظاراتشان در صندوق‌های رای به نتیجه می‌رسد می‌توان کشور را از انسداد دور کرد.

به گزارش جماران، بهزاد نبوی در نشست حزب اتحاد ملت به تاریخ انقلاب اشاره کرد و گفت: انقلاب ریشه در مبارزات مشروطه، مبارزات ملی شدن صنعت نفت و سایر مبارزات ضد استعماری و ضد استبدادی ملت ایران دارد و همه اینها جزو شجره‌نامه انقلاب محسوب می‌شود.

وی افزود: گاهی بعضی طوری صحبت می‌کنند که زمان شاه همه چیز خوب بود با این حال ما در دوران پهلوی طبق قانون اساسی حکومت مشروطه سلطنتی داشتیم و قرار بود شاه سلطنت کند نه حکومت. چنانچه در انقلاب مشروطه احمدشاه همین کار را کرد اما رضا شاه و محمدرضا به حکومت روی آوردند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به حکومت‌های کشورهایی مثل دانمارک و بلژیک که شاه این کشورها تاثیری در حکومت ندارد، اظهار داشت: با این حال سیاه‌ترین استبداد تاریخ را در دوره رضاشاه و بعد محمدرضا شاه بعد از سال ۱۳۳۲ و به خصوص بعد از سال ۴۲ داشتیم که حتی یک مورد هم حق انتخابات آزاد به مردم ندادند ولی دوره پنجم و ششم مجلس آخرین دوره‌ای بود که نمایندگان مردم وارد مجلس شدند.

نبوی ادامه داد: از سال ۳۲ تا ۵۷ در تمام ادوار مجلس یک نماینده که آدم خودش باشد و آدم نظام حاکم نباشد در مجلس نبود. فقط سال ۳۹ در دوره بیستم مجلس به خاطر فشار کندی روی شاه، الله‌یار صالح از کاشان وارد مجلس شد اما همان مجلس هم که یک نفر ناخالصی داشت بعد از سه ماه منحل شد.

وی با بیان اینکه آن دوره اصلا کار به این حرف‌ها نمی‌کشید که کسی را بخواهند رد صلاحیت کنند، تصریح کرد: سال ۵۴ شاه اعلام کرد جز حزب رستاخیز هیچ حزب دیگری در کشور نباشد و هر کس نمی‌خواهد عضو این حزب شود از کشور خارج شود و همه قشرهای مختلف مثل معلم و پرستار و پزشک باید جاوید شاه می‌گفتند و عضو حزب رستاخیز می‌شدند. به دلیل همین فشارها بود که شعار استقلال و آزادی در صدر شعارهای مردم قرار گرفت.

نایب رئیس مجلس ششم در پاسخ به این سوال که می‌شد به جای انقلاب؛ نظام شاه را اصلاح کرد؟ خاطرنشان کرد: این شرایط در کشور فراهم نشد. آزادی‌های سال ۳۹ تا ۴۲ و اتفاقات ملی شدن صنعت نفت همه سرکوب شدند و آن آزادی‌ها هم عموما به خاطر فشارهای خارجی بود. مبارزات ملی شدن صنعت نفت و سال ۴۲ همه مبارزات اصلاحی بود اما بعد از سرکوب، مردم از حرکت اصلاحی ناامید شدند. همه ما از چریک‌های فدایی و مجاهدین و مبارزین قبل از انقلاب از اعضای جبهه ملی بودیم که به دنبال اصلاح بودیم اما وقتی همه به بن‌بست رسیدند به دنبال کار چریکی رفتند چراکه امکان اصلاحات به وجود نیامد.

نبوی یاداور شد: مرحوم بازرگان معتقد بود کاری که شاه در به وجود آمدن شرایط انسداد کرد در پیروزی انقلاب موثر بود و اگر کاری کنیم که مردم بدانند انتظاراتشان در صندوق‌های رای به نتیجه می‌رسد می‌توان کشور را از انسداد دور کرد. 

این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.