اختلاف بوجود آمده میان آمریکا و اروپا ممکن است در نشست فوری شورای امنیت که قرار است در ساعت 23:30 دقیقه به وقت تهران برگزار شود، خود را نشان دهد.

 

تنش‌ها میان آمریکا و اروپا در مورد چگونگی واکنش به اتفاقات اخیر ایران افزایش یافته است.

به گزارش جماران، خبرگزاری سی‌ان‌ان به نقل از چند مقام کاخ سفید، نوشت: در حالی‌که آمریکا و اروپا همگی از اعتراضات اخیر در ایران حمایت می‌کنند، در مورد تحلیل این‌که شرایط کنونی به کجا می‌انجامد و ارزش استراتژیک حمایت علنی از این اعتراضات با یکدیگر اختلاف دارد.

به گفته این مقامات، دولت ترامپ تاکنون همه تلاش خود را برای حمایت لفظی از اعتراضات اخیر ایران انجام داده است.

اختلاف بوجود آمده میان آمریکا و اروپا ممکن است در نشست فوری شورای امنیت که قرار است در ساعت 23:30 دقیقه به وقت تهران برگزار شود، خود را نشان دهد.

پیشتر مایک پنس معاون دونالد ترامپ از مواضع غیرقاطعانه متحدان اروپایی آمریکا در مورد اعتراضات ایران انتقاد کرده بود.

برخی منابع آگاه به سی‌ان‌ان گفتند که آمریکا معتقد است حمایت از معترضان از نظر اخلاقی کار درستی است؛ چرا که مردم در حال به خطر انداختن جان خود برای دستیابی به آزادی هستند و در این وضع نباید در مورد موضع آمریکا نگران باشند.

اما به گفته این منابع آگاه، آمریکا همچنین این اعتراضات را به دلیل این‌که آن را تضعیف رژیم حامی تروریسم می‌داند در راستای منافع خود می‌بیند.

برخی دیپلمات‌ها به سی‌ان‌ان گفته‌اند در حالی‌که کاخ سفید به طور شفاف اعلام نکرده است که آیا از تغییر رژیم در ایران حمایت می‌کند، برخی متحدان اروپایی آمریکا حمایت‌های مداخله‌جویانه آمریکا از اعتراضات ایران را در راستای دستیابی به این هدف می‌داند و انتظارات آمریکا را غیر واقع‌گرایانه توصیف کردند.

یک دیپلمات فرانسوی در پاسخ به این سوال که چرا فرانسه حاضر نشده است تا بیانیه مشترکی که قرار بود برخی کشورهای اروپایی و آمریکا امضا کنند را امضا کند؟ گفت: در این مورد مثل همه موارد مربوط به دموکراسی و حقوق بشر، فرانسه در راستای چارچوب‌های اتحادیه اروپا حرکت می‌کند.

مقامات ارشد دولت ترامپ همچنین اعلام کردند که رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در ابتدا تلاش کرده است تا چند کشور اروپایی را قانع کند بیانیه‌ای را در حمایت از اعتراضات اخیر ایران امضا کنند.

به گفته این مقامات، در حالی‌که هیچ یک از طرف‌ها در مورد مفاد این بیانیه اختلافی نداشتند طرف‌های اروپایی ترجیح دادند تا بنا به دلایلی به صدور بیانیه از طریق اتحادیه اروپا رضایت دهند.

به گزارش جماران، نماینده ایران در سازمان ملل اقدامات مداخله‌جویانه فاحش دولت آمریکا را در تناقض با قواعد حقوق بین‌الملل دانست و اعلام کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد همه کشورها چنین سیاست‌ها و سخنان خطرناکی را محکوم کرده و از دولت ایالات متحده بخواهند مسئولانه عمل کنند و بر اصول منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل پایبند بمانند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.