باب کورکر رئیس جمهوریخواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و بن کاردین سناتور ارشد دموکرات این کمیته روز پنجشنبه با مک مستر مشاور امنیت ملی ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره قانون احتمالی تشدید محدودیت ها علیه ایران مذاکره و رایزنی کردند.

یک خبرگزاری غربی از برگزاری نشست سناتورهای آمریکایی و مقام های دولت ترامپ برای دستیابی به توافق نهایی بر سر قانونی خبر داده است تا محدودیت ها علیه ایران را تشدید کنند.

 

به گزارش جماران، به نقل از رویترز، سناتورهای آمریکایی و مقام های دولت ترامپ عصر روز پنجشنبه در کاخ سفید دیدار کردند، با این امید که به قانونی دست یابند که بر اساس آن محدودیت ها علیه ایران را افزایش دهند و در عین حال آمریکا را در توافق هسته ای با تهران نگه دارد.

باب کورکر رئیس جمهوریخواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و بن کاردین سناتور ارشد دموکرات این کمیته روز پنجشنبه با مک مستر مشاور امنیت ملی ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره قانون احتمالی تشدید محدودیت ها علیه ایران مذاکره و رایزنی کردند.

این نشست در حالی برگزار شده است که مقام های دولت ترامپ طی روزهای اخیر حمایت آشکار خود را از اغتشاشات داخلی ایران اعلام کرده اند.

ترامپ از زمان آغاز برخی ناآرامی‌ها در شهرهای ایران، هر روز دست‌کم یک بیانیه در حمایت از آشوب‌ها و اغتشاشات صادر کرد. او روز دوشنبه در حساب کاربری‌اش در توئیتر ملت ایران را «گرسنه» توصیف کرد.

ترامپ بارها مخالفت خود را با توافق هسته ای قدرت های جهانی با ایران که در زمان ریاست جمهوری اوباما حاصل شده، اعلام کرده است. در ماه اکتبر، ترامپ اعلام کرد که این مساله را تایید نخواهد کرد که باقی ماندن آمریکا در توافق هسته ای به نفع منافع ملی آمریکا خواهد بود. وی تهدید کرد که اگر نمایندگان آمریکایی اقدامی را برای تشدید محدودیت ها علیه ایران اتخاذ نکنند، از توافق هسته ای خارج خواهد شد.

از آن زمان تاکنون نمایندگان کنگره تلاش کرده اند تا پوشش سیاسی کافی را به ترامپ ارائه دهند تا تحریم های نفتی علیه ایران را مجددا اعمال نکند، آن هم پیش از فرارسیدن ضرب الاجل هفته آینده، اقدامی که می تواند موجب از بین رفتن توافق هسته ای با ایران شود.

دستیاران و مشاوران کنگره اعلام کردند که نمایندگان آمریکایی به دنبال اتخاذ تدابیری هستند از جمله پایان دادن به این مساله که ترامپ لازم است هر 90 روز توافق هسته ای ایران را تایید کند.

در آستانه این نشست، باب کورکر گفت: امیدوارم به پیشرفت کافی دست یافته باشیم تا ترامپ بار دیگر تحریم ها را احیا نکند.

این در شرایطی است که شورای امنیت سازمان ملل قصد دارد امروز جمعه درباره اوضاع ایران پس از اغتشاشات اخیر تشکیل جلسه دهد. نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل خواستار برگزاری این نشست شده و روسیه اعلام کرده است که برگزاری این نشست یک اقدام مخرب و غیرسازنده است.

روسیه بر این باور است که شورای امنیت سازمان ملل هیچ نقشی در این مساله ندارد. هیلی با انتشار بیانیه ای ادعا کرد: این مساله مربوط به حقوق اساسی بشر برای مردم ایران است، این مساله همچنین مربوط به امنیت و صلح بین المللی است.

روز پنجشنبه وزارت خزانه داری آمریکا 5 شرکت ایرانی را به اتهام مشارکت در برنامه توسعه موشک های بالستیک تحریم کرده است.

مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا نیز پیش از این در مصاحبه ای گفت: دولت ترامپ و اعضای کنگره در حال کار بر روی تحریم های جدید هسته ای و موشکی ایران هستند که جایگزین توافق هسته ای 2015 خواهد شد. توافق هسته ای فعلی به ایران اجازه می دهد تا برنامه توسعه تسلیحات اتمی اش را پس از 10 سال مجددا از سر بگیرد.

وی در ادامه افزود: واقعیت این است که توافق هسته ای ایران، از پایه و اساس ناقص است، چرا که بر اساس این توافقنامه 10 ساله، ایرانی ها می توانند پس از سپری شدن این محدودیت 10 ساله، برنامه تسلیحات هسته ای را توسعه دهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.