خرم کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: فضای جهانی علیه اعلام رسمیت قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی آمریکا است.

 

به گزارش جماران؛ یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: بیت‌المقدس اولین و آخرین موضوعی نخواهد بود که جهان را مقابل ترامپ قرار داد چرا که تصمیمات او دور از عقل و حقوق بین‌الملل است.

علی خرم با اشاره به رای مثبت 128 عضو مجمع عمومی سازمان ملل به نفع قطعنامه‌ای در خصوص قدس، خاطرنشان کرد: موضوع بیت‌المقدس سابقه تاریخی دارد و همه از آن مطلع هستند و کشورهای مسیحی به اندازه کشورهای اسلامی نسبت به قدس حساسیت دارند و این موضوع در کشور ما مغفول مانده است.

وی ادامه داد: در ایران این تصور وجود دارد که بیت‌المقدس تنها برای مسلمانان اهمیت دارد و آنها برایش سینه چاک می‌کنند، در حالی که در دوره امپراطوری عثمانی، جنگ‌های صلیبی با امپراطوری عثمانی مرکز ثقلش همین بیت‌المقدس بود و این مکان چند بار بین مسلمانان و مسیحیان با کشتار زیاد، رد و بدل شد، سپس به همان اندازه که بیت‌المقدس مورد توجه مسلمانان است مورد توجه مسیحیان هم قرار دارد و مسیحیان مایل نیستند که بیت‌المقدس صددرصد یهودی و تحت سلطه یک کشور باشد.

خرم با تاکید بر اینکه از دلایل رای مثبت اکثر کشورها به قطعنامه قدس بحث تعهد حقوقی است، افزود: همه کشورها می‌دانند که در سال 1948 و 1949 در قطعنامه مجمع عمومی که همه به آن رای دادند، وضعیت حقوقی بیت‌المقدس به عنوان وضعیت بین‌المللی تعریف شده است، در نتیجه سایر کشورها نباید از لفظ حقوقی خود سر باز بزنند.

وی ادامه داد: عامل دیگر این است که همه می‌دانند دونالد ترامپ به خاطر پیشبرد صلح در جهان این اقدام را نکرده است بلکه از فرط ناچاری و به خاطر اینکه در چاهی افتاده است و همه سیاست‌ها و برنامه‌هایش با شکست مواجه شده است می‌خواهد این اقدام را انجام دهد، تا برای خود میان عده‌ای جایگاه بدست آورد.

خرم با بیان اینکه همه کشورها می‌دانند ترامپ با اعلام رسمیت قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به دنبال بازیابی جایگاه از دست رفته خود است، افزود: دیگر حرف‌های ترامپ در عرصه بین‌المللی نه جدی گرفته می‌شود و نه برای آن ارزش حقوقی قائل هستند. علاوه بر این می‌دانند که بیت‌المقدس باید موضوع مذاکراتی بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها باشد و نباید از قبل صورت مساله بیت‌المقدس را پاک کرده و به اسرائیل تحویل دهند چرا که در این صورت دیگر چیزی برای مذاکره نمی‌ماند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: با توجه به تمام مطالب ذکر شده، فضای جهانی علیه اعلام رسمیت قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی آمریکا است.

خرم همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در آینده هم شاهد ایستادگی کشورها در مورد تصمیمات غیرمنطقی ترامپ خواهیم بود؟ افزود: بله! تا الان کشورهای جهان در مقابل نظر ترامپ نسبت به نقض کنوانسیون پاریس در خصوص محیط زیست ایستاده‌اند، حتی چین که خود بعد از آمریکا یکی از بزرگ‌ترین کشورهایی است که آلاینده‌های بسیاری دارد اما تاکید کرده است که در این کنوانسیون خواهد ماند. می‌بینید که همه جهان در این خصوص هم مقابل آمریکا ایستاده‌اند.

وی ادامه داد: بیت‌المقدس اولین ایستادگی جهان در مقابل ترامپ نبوده و نخواهد بود. خروج از توافق هسته‌ای هم تصمیم دیگر ترامپ بود که همه مقابل آن ایستادند چرا که توافق هسته‌ای نتیجه تلاش‌های جامعه جهانی بود و ترامپ نمی‌تواند به خاطر آنکه پس از اوباما آمده و می‌خواهد تغییراتی ایجاد کند، از این توافق خارج شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.