مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا گفت: برخی کانال های زرد صحبت های بسیار غیرتخصصی و پرتی می کنند. من فکر می کنم این خبرها ارزش پاسخگویی ندارد. سازمان های بازرسی و نظارتی داریم. ایستگاه ها مستقیم به اینترنت متصل هستند. اصلاً دستکاری روی این اطلاعات صورت نمی گیرد.

 

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا با انتقاد به عملکرد برخی از رسانه‌ها در سیاه‌نمایی اخبار آلودگی هوا، گفت: هر کسی نمی‌تواند نام خودش را کارشناس بگذارد. خواهش می کنم افراد در مسائل تخصصی خودشان اظهار نظر کنند.

به گزارش جماران، و به نقل از شهرنوشت، «وحید حسینی» با اشاره به انتقادات برخی رسانه‌ها مبنی بر خرابی ایستگاه های پایش آلودگی هوا عنوان کرد: ما براساس سیاستی که شهرداری و شورای شهر به ما ابلاغ کرده که باید اطلاعات آلودگی هوا بی وقفه به دست مردم برسد، از دو، سه سال پیش ایستگاه های مان را کاملاً آنلاین کرده ایم. تنها ایستگاه های آنلاین کشور همین ۲۲ ایستگاه هستند که در ۲۴ ساعت از شبانه روز به اینترنت متصل بوده و اطلاعات دهی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه هیچ دخل و تصرفی روی این دستگاه ها صورت نمی گیرد مگر اینکه یکی از آنها خراب شود و نیاز به تعمیر یا تعویض فیلتر پیدا کند، افزود: خرابی این دستگاه ها نهایتاً یک تا دو ساعت به طول می انجامد، چراکه کارشناسان ما بلافاصله از این موضوع اطلاع پیدا کرده و برای تعمیر آن اقدام می‌کنند. ما بیش از ۹۰ درصد زمان ها در یک ماه مشخص، اطلاعات سالم و صحیح داریم. فرض کنید اگر یک ایستگاه‌ هم به هر دلیلی چند ساعتی خاموش شود، ۲۰ ایستگاه فعال دیگر داریم که داده های صحیح را نمایش می‌دهند.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، خاطرنشان کرد: برای دریافت داده های صحیح حتماً باید اعداد این ایستگاه ها را با غلظت ها و شاخص های استاندارد مقایسه کنیم. به این جهت در همه این ایستگاه ها، کپسول های گاز مشخص با غلظت مشخص وجود دارد و دو هفته یک بار و گاهی کمتر از دو هفته، کالیبره می‌شوند. بنابراین در صحت داده ها مطلقا هیچ اشکال و ایرادی وجود ندارد و داده های صحیح و آنلاین در اختیار مردم قرار می گیرد.

وی در پاسخ به برخی شایعات مبنی بر عدم صحت داده‌ها توسط شرکت کنترل کیفیت هوا تصریح کرد: برخی کانال های زرد صحبت های بسیار غیرتخصصی و پرتی می کنند. من فکر می کنم این خبرها ارزش پاسخگویی ندارد. سازمان های بازرسی و نظارتی داریم. ایستگاه ها مستقیم به اینترنت متصل هستند. اصلاً دستکاری روی این اطلاعات صورت نمی گیرد. اگر شاخص و غلظتی که در برخی اخبار به دروغ اعلام شده را با شاخص آلودگی هوا محاسبه کنید، به عددی مانند ۴۰۰ یا ۵۰۰ می رسید که تا به حال در ایران چنین اعدادی نداشتیم و نخواهیم داشت.

حسینی در ادامه عنوان کرد: داده ها بسیار در دسترس و صحیح بوده و تمامی این فرایند به صورت کامل برای شهروندان باز است. آنها می توانند تمام فرآیند اندازه گیری شاخص آلودگی هوا را ببینند. آنچه که در ایستگاه اندازه‌گیری می‌شود به صورت اتوماتیک روی وبسایت و اپلیکیشن تلفن های همراه آمده و در اختیار مردم قرار می‌‌گیرد. وی افزود: تعویض یا تعمیر فیلتر دستگاه های پایش آلودگی هوا، تمیزکاری، شست و شو و همچنین نظافت آنها همیشه انجام می شود و مردم می‌توانند در صورت مشاهده بروز خطا به ما اطلاع دهند. اما اطمینان داشته باشید که قبل از اینکه شهروندان اطلاع دهند، از مشکلات و نقص این دستگاه ها مطلع می شویم چراکه سیستم پایش این شرکت آنلاین بوده و بلافاصله بعد از اینکه که خرابی جدی رخ می دهد، از آن مشکل اطلاع خواهیم یافت.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا اظهار کرد: ۲۱ ایستگاه مفصل در سطح شهر تهران داریم و تمامی این ایستگاه ها آنلاین هستند. حتی اگر یک ایستگاه هم مشکلات تعمیراتی پیدا کند، تاثیری روی متوسط کل شاخص آلودگی هوا نمی گذارد. وی با انتقاد از عملکرد برخی رسانه‌ها، گفت: وقتی آلودگی هوا و وضعیت آن را به چشم می بینیم، سیاه نمایی بیجا و افزایش یا کاهش اعداد آلودگی هوا چه دردی از این شهر دوا می کند؟ شرکت کنترل کیفیت هوا و شهرداری تهران بزرگترین مدعی مسئله آلودگی هوا هستند، چراکه مردم به تازگی متوجه آلودگی شدید هوا شده اند و این در حالی است که ۱۲ ماه سال این موضوع را فریاد می‌زنیم و می گوییم در فصل پاییز آلودگی هوا بسیار شدید خواهد شد و بزرگوارانی که برنامه‌ای برای کاهش این معضل دارند، در اجرای برنامه‌ها جدی باشند. بنابراین دلیلی ندارد ما اعداد غلط را به اطلاع مردم برسانیم.

حسینی در واکنش به مصاحبه‌ منتشر شده توسط یکی از خبرگزاری ها که شاخص اندازه گیری آلودگی هوا را نادرست خوانده بود، اذعان کرد: هرکسی نمی‌تواند نام خودش را کارشناس بگذارد. ممکن است فردی در یک زمینه متخصص باشد اما نمی تواند در زمینه‌ای که تخصصش نیست، اظهار نظر کند. بنابر این خواهش می کنم اساتید محترمی که در بحث آلودگی هوا متخصص هستند در این زمینه اظهار نظر کرده و به ما کمک کنند تا کارمان را بهتر انجام دهیم. وی در مورد اینکه در اندازه گیری شاخص آلودگی هوا باید از متوسط یا حداکثر استفاده شود، گفت: در این باره نیز نظر تخصصی سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت برایمان مهم است. از خودمان هیچ استانداردی را به داده ها اعمال نمی‌کنیم. آخرین ابلاغی که از سازمان حفاظت محیط زیست دریافت کردیم، متوسط گیری است. اتفاقاً وزارت بهداشت هم کمی به این نکته توجه می‌کند که باید در اندازه گیری آلودگی هوا ماکسیسم اعلام شود.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا خاطرنشان کرد: برخی ایستگاه های پایش آلودگی هوا نماینده هوای کل تهران یا هوایی که شهروندان تنفس می کنند، نیستند. برخی از این ایستگاه ها دقیقاً در کنار خیابان قرار گرفته اند. در همه جای دنیا ایستگاه های کنار خیابان یا ایستگاه های ترافیک را وارد محاسبات نمی کنند چراکه به آنها نقاط قرمز گفته می شوند و اصلاً قابل جمع یا میانگیری یا ماکسیسم گیری نیستند. وی با بیان اینکه در شرکت کنترل کیفیت هوا به ماکسیسم گیری با حذف ایستگاه هایی که خیلی نزدیک به خیابان یا منابع آلوده کننده هستند قائل هستیم، خاطر نشان کرد: این روش را سال هاست به سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده ایم. این سازمان هم به عنوان متولی این امر، هر تصمیم جدیدی که به ما ابلاغ کند را در نظر گرفته و بر اساس آن محاسباتمان را برای اندازه گیری شاخص آلودگی هوا تغییر خواهیم داد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.