دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: عده ای نگویند که ایران دنبال جنگ است، این ادبیاتی انحرافی در جهت کمک به آمریکا و بازی در زمین آمریکاست. مساله ما جنگ اقتصادی و روشن کردن ابعاد تهاجم اقتصادی است

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تشکر از دانشگاه امام حسین (ع) در لبیک گویی به مقام معظم رهبری در شفاف سازی اقدامات خصمانه و نامشروع آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ملت ایران، گفت: امیدوارم این همایش سر آغاز سلسله مباحث علمی و کارشناسانه در سطح نخبگان کشور به ویژه اساتید و دانشکده های اقتصاد ادامه باشد تا ملت و مسوولان در مذاکرات و اقدامات خود از نتایج آن استفاده کنند.

به گزارش جماران، محسن رضایی با اشاره به نظرات مقام معظم رهبری، یکی از خواسته های ایشان را جهاد اقتصادی علیه تهاجم اقتصادی دشمن عنوان کرد و گفت: از سال 2004 در آمریکا یک سازمان اطلاعاتی جدید بر اساس محور اقتصادی شکل گرفته است و این سازمان به جای سیا و اف بی آی یا پنتاگون، بر خلاف کشورهای آزاد، در وزارت اقتصاد و دارایی آمریکا مستقر شده است. 

وی گفت: مساله تهاجم اقتصادی یک مفهوم قدیمی است و بیش از یک قرن است که نبرد اقتصادی در ادبیات اقتصادی حکومت ها و بین ملت ها وجود داشته است. این که یک کشور مهاجم با دخالت در وضعیت اقتصادی دیگر کشورها ،موقعیت نظامی سیاسی و اقتصادی خود را بهبود ببخشد،  استثمار از نوع جدید است.

استاد دانشگاه جامع امام حسین گفت: تاریخ بشر تا کنون سه نوع جنگ اقتصادی را پشت سر گذاشته است؛ جنگ اقتصادی اول در حوزه محاصره دریایی بود، مثل محاصره دریایی کوبا یا محاصره دریایی انگلستان توسط آلمان که موفق نبود.  در این جنگ،  بنادر را محاصره  و به طور نظامی از واردات و صادرات جلوگیری می شد. دومین نوع جنگ اقتصادی، تحریم های اقتصادی بود که نوع اول را منسوخ کرد و هنوز تأثیر  خود را دارد؛ مانند تحریم های اقتصادی ایران؛ اما جنگ جدید اقتصادی از سال 2004 شروع شده که مدرن ترین جنگ اقتصادی است و توسط آمریکایی ها طراحی شده است.

رضایی در ادامه افزود: در تحلیل مسائل ایران ممکن است گفته شود  ما با جنگ های سایبری و فرهنگی مختلفی مواجه هستیم که همه آنها با محوریت جنگ اقتصادی ساماندهی شده است. سرنوشت ما و آمریکا در این جنگ اقتصادی تعیین خواهد شد که استراتژی واحد دارد. لذا در ایران نباید نیروها را به صورت جزایر جداگانه در نظر بگیریم؛ زیرا ما هم باید نبرد اقتصادی و هم  دفاع فرهنگی و سیاسی داشته باشیم اما نمی توانیم پراکنده و با هدف گذاری های متفاوت پیش رویم؛ بنا براین باید  استراتژی واحد داشته باشیم که محور آن نبرد اقتصادی است و این تاکیدی است که بیش از ده سال است از سوی مقام معظم رهبری با  تبیین شعارهای  اقتصادی سال  به آن اشاره شده است.

فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس با طرح این سوال که تفاوت جنگ اقتصادی جدید آمریکا با دیگر جنگ های آن چیست گفت: ایده ای پشت چنین جنگی نهفته است و آن اینکه بانک ها، شرکت ها و موسسات خصوصی ذاتا محافظه کارند و عقیده دارند که سرمایه در شیشه های شکننده قرار دارد؛  لذا طبیعت اقتصاد در جهان محافظه کارانه است و  آمریکایی ها هم از همین دکترین استفاده کرده اند. یعنی ترساندن بخش خصوصی از ارتباط با کشورهای مخالف امریکا ، در این نوع جنگ  به دلیل ماهیت اف بی آی و پنتاگون که امنیتی و نظامی است ، یک سازمان اطلاعاتی را در وزارت اقتصاد و دارایی ایجاد  کرده اند. 

وی افزود: در بسیاری از سفارتخانه های آمریکا که وابسته فرهنگی و یا نظامی حضور دارند،  هم اکنون یک وابسته از اداره تی اف آی مستقر شده است که کار آن انجام عملیات پنهان اقتصادی است. برخی کشورهای همسایه مثل عربستان، امارات  و پاکستان و افغانستان بیش از  تعداد وابسته اقتصادی خود  به تاسیس دفتر اقدام کرده اند.

رضایی تاکید کرد: مقامات امنیتی و افراد صاحبنظر سیاسی و اقتصادی آمریکا در این ادارات عضو هستند و این نشان می  دهد که چقدر دولت آمریکا به این مسأله اهمیت می دهد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سوال اساسی این است که یک گروه چهارنفره در وزارت دارایی امریکا  بعد از سیزده سال،  چگونه به مهمترین بازیگران عرصه امنیت ملی آمریکا مبدل شده اند. اولین تهاجم این  اداره مساله کره شمالی بود. با طرحی زیرکانه از طریق بانک دلتا در ماکائو 24 میلیون دلار کره شمالی را در آن ایزوله  و بعد مردم را تحریک کردند که همه سپرده های خود را بیرون آورند که این باعث ورشکستگی بانک ها شد. رئیس سازمان سیا  این اقدام را موشک هدایت شونده مالی قرن 21 خواند که از طریق عملیات پنهان شروع شده بود.این موفقیت مورد تشویق دولت آمریکا برای سرمایه گذاری بر روی این پروژه شد. بخش خصوصی، بخشی بسیار محافظه کار و به دنبال فرار از ریسک و سپر نشدن در برابر خطرات آینده است. 

رضایی در ادامه گفت:چرا بعد از امضای برجام، بخش خصوصی ایران امیدوار نشد و اعتماد نکرد؟ چرا تحرکی در بخش خصوصی دیده نشد؟ چرا بانکهای بزرگ آلمان  وفرانسه وانگلیس به نتایج برجام پاسخ درست ندادند ، پاسخ این است که  بخش خصوصی دراثر عملیات پنهان دور از چشم سیاستمداران  و دولتمردان کشور ما با عملیات پنهان از کار اقتصادی با ایران خارج شده بودند ، سازمان تی اف ای به این نتیجه رسید که نهادهای امنیتی را وارد مذاکره با بخش خصوصی جهان  نکند،  بنابراین مرزی بین اقتصاد و امنیت ایجاد کرده اند و از طریق اقتصاد واقتصاددانات  وارد جنگ شده اند. 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: قواعد اقتصاد ایجاب می کند که اگر سیاست های مالی شکست خورد، دولت کارآفرینانی  را دعوت کند تا از طریق دیالوگ با موسسات مالی بزرگ سیاست های اقتصادی خود را به اجرا در آورد. 

وی افزود: از جمله مسائل مهمی که  آمریکایی ها  با حساسیت دنبال می کردند فعالیت های اقتصادی سپاه بود. بنابراین تحریم های هوشمند ایران غیر از تحریم هایی است که در برجام وجود داشت.

استاد دانشگاه جامع امام حسین خاطر نشان کرد: دو لایه تحریم علیه ایران وجود داشته است و  لایه دوم، تحریم های هوشمند و پنهان است که نه در سازمان ملل و نه در کنگره آمریکا رقم خورد، بلکه در بخش خصوصی که در اثر مذاکرات اقتصادی هدایت شده از صحنه ی تعامل با ایران کنارگذاشته شده بود، شکل گرفت و از این جهت روشن است که محور نبرد ما با آمریکا اقتصاد است. 

رضایی گفت: عده ای نگویند که ایران دنبال جنگ است، این ادبیاتی انحرافی در جهت کمک به آمریکا و بازی در زمین آمریکاست. مساله ما جنگ اقتصادی و روشن کردن ابعاد  تهاجم اقتصادی است؛ به طوری که باید گفت جنگ اقتصادی ، آخرین مصاف ما و آمریکاست. بنابراین ایجاد حاشیه، مقاومت و انرژی ما را به هدر می دهد. به خصوص که امروز با دو نوع تهاجم اقتصادی مواجه هستیم، اول نبرد اقتصادی آشکار در شکل تحریم و دوم نبرد پنهان از طریق تهدید و ترساندن بخش های خصوصی دنیا از ایران. 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با ذکر این مطلب که در برجام به جنگ آشکار توجه شد اما جنگ پنهان مورد توجه قرار نگرفت، افزود:، از اشتباهات جدی سیاست خارجی ما این بود که  تیم هسته ای و دیپلمات ها، تیم اقتصادی در کنار خود  نداشتند.

دکتر محسن رضایی با اشاره به این مطلب که در صحنه  تحریم های آشکار و جنگ پنهان اقتصادی باید راهکار داشته باشیم، اولین اولویت برای  آشکار سازی و روکردن دست آمریکا  را روشنگری  دانست و افزود :مساله دوم راه های مقابله است. باید با شکایت به مراجع حقوقی بین المللی و پیگیری نسبت به تخلفات و زیر پا کذاشتن رویه های بین المللی نیز اقدام شود. در سند اقتصاد مقاومتی بندی هست که  می گوید باید اقدامات دشمن را رصد و راهکار مقابله را ارائه کنیم که در این حوزه هم کم کاری شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.