حسین اکبری توضیح داد: در پرونده امام موسی صدر به نقطه‌ای می رسیم که پس از آن همه اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند؛ چه آن‌هایی که در صحنه بودند یعنی وزیر خارجه وقت لیبی و چه سایر افراد. لیبیایی‌ها همواره یک سناریوی دروغ را در رابطه با پرونده امام موسی صدر عنوان می‌کردند که صحت و سقم نداشت و همه این مسائل برای رد گم‌کنی در پرونده بود.

 

به گزارش جماران؛ سفیر سابق ایران در لیبی گفت: مساله ربایش امام موسی صدر یک اراده سازمانی نبود که بخواهد به وزارت اطلاعات یا وزارت خارجه محدود شود بلکه یک بحث ارزشی و اعتقادی بود.

حسین اکبری رییس مرکز مطالعات و پژوهش های مجمع جهانی بیداری اسلامی و سفیر سابق ایران در لیبی در رابطه با پرونده ربایش امام موسی صدر اظهار کرد: امام موسی صدر ضمن این‌که یک عالم دینی و انسانی مبارز و یک قهرمان در صحنه مبارزات علیه اسرائیلی ها بود یک شهروند ایرانی نیز محسوب می‌شود. بر همین مبنا ما همواره انگیزه داریم که موضوع ایشان به عنوان یک پروژه به طور جدی و با تمام سرعت پیگیری شود. همچنین مقام معظم رهبری نیز تاکیدهای فراوانی در این زمینه داشته‌اند. از سوی دیگر برادرهای لبنانی نیز پیگیری هایی داشتند و فعالیت های مشترکی نیز در این زمینه انجام دادیم.

وی توضیح داد: در پرونده امام موسی صدر به نقطه‌ای می رسیم که پس از آن همه اظهار  بی‌اطلاعی می‌کنند؛ چه آن‌هایی که در صحنه بودند یعنی وزیر خارجه وقت لیبی و چه سایر افراد. لیبیایی‌ها همواره یک سناریوی دروغ را در رابطه با پرونده امام موسی صدر عنوان می‌کردند که صحت و سقم نداشت و همه این مسائل برای رد گم‌کنی در پرونده بود. تمام این شواهد نشان می‌دهد که قذافی توطئه‌ای را در سر داشته است که به صورت برنامه ریزی شده ایشان را به لیبی دعوت کرده بود. به همین دلیل در طول حیات قذافی روابطمان با لیبی متاثر از این قضیه بود که به نتیجه برسد و همواره قذافی به دنبال بهبود روابط با ایران بود اما هیچگاه حاضر نشدیم در رابطه با امام موسی صدر کوتاه بیاییم.

وی با اشاره به این‌که «افراد مختلفی که احتمال داده می‌شد از این قضیه اطلاعی داشته باشند، تلاش شد تا از آن‌ها اخباری به دست بیاید اما همگی صحبت‌های متناقض و تعابیر متفاوتی را ارائه کردند؛ حقیقت امر این است که تا امروز هیچ دلیل قطعی بر شهادت یا حیات ایشان در دست نیست. این مساله به دلیل برخورد پنهانی است که لیبیایی‌ها انجام داده‌اند. من خودم اعتقاد دارم و تحلیل می‌کنم که قذافی توافقی با اسرائیلی‌ها انجام داده بود و به همین دلیل توانستند این حادثه را طراحی و مهندسی کنند.

رییس مرکز مطالعات و پژوهش های مجمع جهانی بیداری اسلامی یادآور شد: کل لیبی را ما گشتیم و نتوانستیم جای امام موسی صدر را پیدا کنیم. اگرچه قذافی همه جا عنوان می‌کرد که مدافع فلسطین است اما شاهدیم در پرونده فتحی شقاقی نیز یک معامله سیاسی در راستای خدمت با اسرائیلی‌ها انجام داده است و طبیعی است که کاری که قذافی با آن‌ها توافق کند هر دو طرف تلاش می‌کنند که سند یا شواهدی موجود نباشد.

وی تاکید کرد: پرونده امام موسی صدر همچنان مفتوح است. خانواده ایشان و مقامات ایرانی همواره به طور طبیعی و جدیت آن را پیگیری می‌کنند.

وی در پاسخ به این پرسشی درباره احتمال اخلال در پرونده امام موسی، توضیح داد: اگرچه قذافی بسیار علاقه مند بود تا با ایران و برخی از کشورها رابطه خوبی برقرار کند، به همین دلیل تلاش می‌کرد که یک نقش محوری در دنیا برای خودش قائل باشد تا به عنوان رهبر کشورهای آفریقایی مطرح شود. آن زمان که به ما کمک کرد بیش از هدفش کمک به ما باشد دشمنی با صدام بود؛ چراکه قذافی به شدت با صدام مخالفت داشت به گونه‌ای که بیش از 30 هزار عراقی که بیشتر آن‌ها استاد دانشگاه و شیعه بودند از عراق به کشور لیبی پناهنده شدند.

اکبری خاطرنشان کرد: البته پس از اینکه صدام اعدام شد او طرفدار صدام شد و دخترش نیز وکیل صدام شد و تصمیم داشت که تندیسی از صدام نیز در شهرهای لیبی نصب شود. همین مسائل نشان می دهد که قذافی انسانی نامتعادل بود. کمک‌هایی که به ما در جنگ تحمیلی می‌کرد، محدود و تعیین کننده نداشت. در عین حال حتی هدفمند کمک می‌کرد. همین موضع را به هم به طور جدی علیه ملک عبدالله داشت؛ چراکه می‌خواست هر که در جهان عرب رقیب خودش بود را از میان بردارد و یک رهبر برتر باشد و در ایام حج نیز طرح ترور ملک عبدالله را می خواست اجرایی کند.

وی گفت: اگر روابط ما را با قذافی در طول حیات او را ببینید مشاهده می کنید که هیچگاه رابطه خوبی با او نداشتیم و هیچ وقت رایزن فرهنگی ما در این کشور حضور نداشت و از نظر اقتصادی و نظامی نیز روابط چندانی با آن‌ها نداشتیم؛ بنابراین روابط بسیار تعریف شده و محدود بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مساله ربایش امام موسی صدر یک اراده سازمانی نبود که بخواهد به وزارت اطلاعات یا وزارت خارجه محدود شود بلکه یک بحث ارزشی و اعتقادی بود و همه افرادی که در این زمینه می‌توانند باید فعالیت کنند. دوستان اطلاعاتی ما تلاش‌های بسیاری در این زمینه کردند و حتی جاهایی که ممکن بود امام موسی صدر را در آن‌جا پنهان کرده باشند را بررسی کردند اما آثاری نبود. ما حتی سردخانه را گشتیم اما در آن‌جا نیز نبود. اکنون نزدیک‌ترین انسان‌ها به قذافی نیز از امام موسی صدر اطلاعاتی ندارند و سندی هم در دست نیست؛ چراکه در توافقی به کلی سری مساله امام موسی صدر رقم خورده است. حتی مطرح شد که ممکن است امام موسی صدر در منطقه میان چاد و لیبی باشد یا مثلا نیجر اما هیچ کدام‌شان درست نبود؛ چرا که همه این مناطق بررسی شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.