13 سناتور آمریکایی در نامه‌ای خطاب به نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل از دولت ترامپ خواستند تا به آنچه آنها گزارش‌های ناکافی درباره برنامه هسته‌ای ایران و رژیم بازرسی و راستی آزمایی ناکارآمد خواندند، رسیدگی کند.

 

جمعی از سناتورهای آمریکایی در نامه‌ای خطاب به نماینده این کشور در سازمان ملل با ادعای اینکه کاستی‌هایی در رژیم بازرسی و راستی‌آزمایی‌های تعهدات ایران در برجام وجود دارد، خواستار تشدید بازرسی‌ها شدند.

به گزارش جماران، به نقل از پایگاه خبری ویکلی استاندارد، 13 سناتور آمریکایی در نامه‌ای خطاب به نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل از دولت ترامپ خواستند تا به آنچه آنها گزارش‌های ناکافی درباره برنامه هسته‌ای ایران و رژیم بازرسی و راستی آزمایی ناکارآمد خواندند، رسیدگی کند.

این سناتورها در نامه خود از کمبود در بازرسی و راستی آزمایی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از برنامه هسته‌ای ایران به موجب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ابراز نگرانی کردند و گفتند که باراک اوباما رئیس‌جمهور پیشین آمریکا وعده داده بود که بازرسان قادر خواهند بود به هر مکان مشکوکی دسترسی داشته باشند و آژانس بین‌المللی از حق بازرسی "در هر زمان از هر مکان ضروری" برخوردار خواهد بود اما ظاهرا در عمل اینگونه نیست.

این سناتورهای جمهوری خواه همچنین با اشاره به بخشی از برجام موسوم به بند T که براساس آن، فعالیت‌هایی که می تواند در طراحی و توسعه یک وسیله انفجاری هسته‌ای کاربرد داشته باشد، ممنوع شده است، تاکید کردند که آژانس بدون بازدید از سایت‌های نظامی قادر نیست یک نتیجه گیری درست و معتبر از پایبندی ایران به الزاماتش طبق بند T ارائه دهد.

این 13 سناتور در ادامه آورده‌اند: ما از شما می‌خواهیم تا این مسئله را به دیگر طرف‌های توافق هسته‌ای و به علاوه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یادآوری کنید. ما بر این باوریم که قادریم رژیم بازرسی و راستی آزمایی برجام را برای اطمینان از اجرای کامل و قابل راستی آزمایی آن تقویت کنیم.

بنا بر این گزارش، طرف‌های توافق هسته‌ای بر سر مسئولیت آژانس در راستی آزمایی بند T اختلاف نظر دارند. روسیه اعلام کرده است که آژانس بین‌المللی هیچ اختیاری روی بند T ندارد. نیکی هیلی که به شدت علیه توافق هسته‌ای اقدام کرده است، پیش از این مدعی شد که برخی کشورها تلاش می کنند تا از ایران در برابر بازرسی های بیشتر محافظت کنند و باید یک فهم مشترک درباره متن توافق وجود داشته باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.