مقامات آمریکایی از احتمال ایراد سخنرانی ترامپ درباره سیاست‌های جدید در قبال برجام در هفته آینده خبر دادند.

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس از سخنرانی ترامپ درباره توافق هسته‌ای در هفته آینده خبر داد و نوشت: مواضع ترامپ در حالی اعلام می‌شود که جیمز متیس در جلسه با کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا گفته بود: توافق هسته‌ای باید بماند چرا که به نفع آمریکاست.

به گزارش جماران به نقل از آسوشیتدپرس، مقامات آمریکایی از احتمال ایراد سخنرانی ترامپ درباره سیاست‌های جدید در قبال برجام در هفته آینده خبر دادند.

بر اساس این گزارش، به گفته این مقامات ترامپ قصد دارد چند روز قبل از ۱۵ اکتبر و زمان تصمیم درباره تایید یا عدم تایید پایبندی ایران به برجام، درباره سیاست‌های جدید آمریکا در قبال ایران سخنرانی داشته باشد.

به گفته مقامات نزدیک به کاخ سفید که به صورت ناشناس با اسوشیتدپرس گفت‌وگو کرده‌اند، کاخ سفید ۱۲ اکتبر را برای این سخنرانی در نظر گرفته است. این سخنرانی در واشنگتن انجام خواهد گرفت.

آسوشیتدپرس نوشت: در صورتی که دولت آمریکا از تایید پایبندی ایران اجتناب کند آن هم در حالی که ایران به تعهداتش پایبند باشد، کنگره تحت کنترل جمهوری خواهان ۶۰ روز مهلت خواهد داشت که درباره بازگشت یا عدم بازگشت تحریم های سابق علیه ایران تصمیم گیری کند.

بر اساس این گزارش طبق قانون آمریکا، تحریم‌ها می‌تواند برای حداکثر ۱۲۰ روز متوقف شود یعنی دولت آمریکا باید درباره وضعیت موجود، هر چهار ماه یک بار تصمیم گیری و بازبینی داشته باشد.

این پایگاه خبری مدعی شد: « ایران بر اساس توافق هسته‌ای در ازای برداشته شدن تحریم‌ها بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای خود را متوقف کرد.» رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا روز چهارم اکتبر گفته بود که وزارت خارجه گزینه‌های متعددی را پیش روی رییس جهور قرار داده است.

تیلرسون در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته بود ما به رییس جمهور پیشنهاداتی داده ایم. ما گزینه‌های متعددی را پیش روی او قرار داده‌ایم که می‌تواند بر اساس آنها سیاست‌های آتی در قبال ایران را تنظیم کند.

وی پیش‌تر گفته بود برخی تغییرات در توافق هسته‌ای لازم است و باید قبل از ادامه حمایت‌هایمان از این توافق، این تغییرات را اعمال کنیم.

جیمز متیس وزیر دفاع دولت ترامپ نیز در سوم اکتبر گفته بود آمریکا باید به تعهداتش در برجام متعهد باشد مگر اینکه تهران از تعهداتش عدول کند و یا توافق به نفع منافع ملی آمریکا نباشد.

وی در جلسه استماع در کمیته نیروهای مسلح در خصوص اینکه به زعم او توافق هسته ای در حال حاضر به نفع منافع ملی آمریکا هست یا نه گفته بود که بله من فکر می‌کنم به نفع ماست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.