براساس این گزارش، بین سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ شمار پناهجویان افغان بازگشته از اروپا سه برابر شده و از ۳۲۹۰ تن به ۹۴۶۰ تن رسیده است.

 

سازمان عفو بین‌الملل امروز (پنج‌شنبه) در گزارشی اعلام کرد، به‌رغم شدت یافتن تنش‌ها و خشونت‌های گروه‌های شبه‌نظامی در افغانستان، کشورهای اروپایی در حال بازگرداندن تعداد بیشتری از پناهجویان افغان به کشورشان هستند.

به گزارش جماران، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این گروه حقوق بشری اعلام کرد، دولت‌های اروپایی کاملا چشمان خودشان را به روی خطراتی که بازگشت پناهجویان به افغانستان ایجاد می‌کند، بسته‌اند و اتحادیه اروپا افغانستان را به شکل فوق‌العاده‌ای تحت فشار قرار می‌دهد تا شمار بی‌حد پناهجویان اخراجی را بپذیرد.

براساس این گزارش، بین سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ شمار پناهجویان افغان بازگشته از اروپا سه برابر شده و از ۳۲۹۰ تن به ۹۴۶۰ تن رسیده است. در همین حال، تلفات غیرنظامیان همچنان بالاست و طبق گزارش هیات کمک‌رسان سازمان ملل متحد در افغانستان، در سال ۲۰۱۶ تعداد ۱۱ هزار و ۴۱۸ تن کشته و یا زخمی شدند. طبق گزارش این هیات، این آمار نسبت به میزان تلفات غیرنظامیان در سال ۲۰۱۵ که ۱۱ هزار و دو تن بود، افزایش نشان می‌دهد.

عفو بین‌الملل خواستار ممنوعیت موقت بازگشت افغان‌ها تا زمانی شد که آنها بتوانند جایی "امن و شرافتمندانه" را بیابند. آنا شیا، محقق عفو بین‌الملل در حوزه حقوق پناهجویان و مهاجران در بیانیه‌ای گفت: دولت‌های اروپایی در تلاش برای افزایش شمار پناهجویان اخراجی،‌ در حال اجرای سیاستی هستند که ظالمانه و غیر قانونی است. با توجه به کوری آگاهانه از وجود خشونت در سطح بالا در افغانستان و اینکه هیچ نقطه‌ای از افغانستان امن نیست، آنها مردم را با خطر شکنجه، ربایش، مرگ و وحشت‌های دیگر مواجه می‌کنند.

این گزارش براساس تحقیق اولیه و ثانویه و مشاهده مدارک بین ماه مه و سپتامبر ۲۰۱۷ انجام شد و مجموع ۲۶ مورد را مورد رسیدگی قرار داد.  براساس گزارش هیات کمک‌رسان سازمان ملل متحد در افغانستان، بین سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۶ حدود ۲۵ هزار غیرنظامی کشته و بیش از ۴۵ هزار تن دیگر زخمی شدند.

در این گزارش نام پنج کشور اروپایی که در سال ۲۰۱۶ بیشتر تعداد پناهجویان افغان را بازگرداندند، ذکر شده است: آلمان (۳۴۴۰)، یونان (۱۴۸۰)، سوئد (۱۰۲۵)، انگلیس (۷۸۵) و نروژ (۷۶۰).

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.