تثبیت قیمت نفت ایران موجب بهبود شرایط صنعت پتروشیمی و صادرات شده است و پیگیری طرح‌های جدید پتروشیمی پس از برجام و افزایش مراودات بین‌المللی ایران، یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر افزایش درآمد صادرات پتروشیمی بوده است.

به گزارش جماران؛ تثبیت و تقویت قیمت جهانی نفت در محدوده بشکه ای ۵۰ دلار و بهره برداری از طرح‌های جدید منجر به افزایش حدود ۹۰۰ میلیون دلاری درآمد صادرات محصولات پتروشیمی ایران در پنج ماهه نخست امسال شده است.

به گفته معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، درآمد صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری ایران از ابتدای سال ۱۳۹۶ تا پایان مرداد ماه، حدود ۹۰۰ میلیون دلاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش یافته است.

درواقع تثبیت قیمت نفت ایران موجب بهبود شرایط صنعت پتروشیمی و صادرات شده است و پیگیری طرح‌های جدید پتروشیمی پس از برجام و افزایش مراودات بین‌المللی ایران، یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر افزایش درآمد صادرات پتروشیمی بوده است.

بر این اساس، در پنج ماهه نخست سال جاری حدود ۹ میلیون و ۱۹۸ هزار تن محصول پتروشیمی با ۴۷۰ هزار تن افزایش نسبت به زمان مشابه در سال ۹۵، از ایران به بازارهای جهانی، به ارزش حدود چهار میلیارد و ۵۹۳ میلیون دلار صادر شده که نشان‌دهنده افزایش حدود ۹۰۰ میلیون دلاری درآمد حاصل از صادرات در بازه زمانی سال جاری است.

همچنین رشد شاخص‌های پتروشیمی در زمان مورد بحث، علاوه بر صادرات، در بخش فروش داخلی محصولات پتروشیمی برای تامین نیاز صنایع تکمیلی پتروشیمی نیز بوده به گونه ای که بالغ بر هفت میلیون و ۲۷۵ هزار تن محصول پتروشیمی عرضه شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایشی حدود ۷۸۵ هزار تنی داشته است.

ارزش محصولات پتروشیمی و پلیمری عرضه شده در بازار داخلی هم در طول پنج ماهه نخست امسال بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان بوده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان افزایش نشان می‌دهد.

با توجه به حجم تولیدات محصولات پتروشیمی در پنج ماه نخست سال که به رقم ۲۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن می‌رسد، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال، میزان تولید به حدود ۵۸ تا ۵۶ میلیون تن افزایش یابد. از سوی دیگر انتظار می‌رود بیش از ۲۳ میلیون تن محصول پتروشیمی صادر شود که در صورت تثبیت قیمت، بر این اساس، درآمد حاصل از صادرات به حدود ۱۲ میلیارد دلار برسد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 745423
  • منبع: انرژی امروز
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.