بارزانی در اشاره به درخواست‌های آمریکا و کشورهای غربی، تصریح کرده است، تاکنون هیچ برنامه قابل اعتنایی برای جایگزینی این همه‌پرسی ارائه نشده است.

به گزارش جماران، به نقل از خبرگزاری آلمان، کاخ سفید، جمعه‌شب در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ایالات متحده بارها به رهبران دولت اقلیم کردستان تأکید کرده است که همه‌پرسی تمرکزها را از تلاش‌ها برای شکست گروه داعش و نیز برقراری ثبات در مناطق آزاد‌شده، منحرف می‌کند.»

کاخ سفید گفته که واشنگتن به این دلیل نگران است که برگزاری همه‌پرسی در مناطق مورد مناقشه یک اقدام «تحریک‌آمیز و بی‌ثبات کننده» است و لذا از دولت اقلیم کردستان می‌خواهد این همه‌پرسی را لغو کند.

در بیانیه کاخ سفید همچنین آمده است: ایالات متحده همچنین از کُردها می‌خواهد وارد «گفت‌وگوهای جدی و مستمر با بغداد شوند» و واشنگتن بارها اعلام کرده که آماده تسهیل کردن این روند است.

این در حالی است که پارلمان اقلیم کردستان عراق، شب گذشته در نشستی به برگزاری همه‌پرسی استقلال این اقلیم رای داد و برگزاری آن را در موعد مقرر خواستار شد.

از سوی دیگر، «مسعود بارزانی» رئیس دولت اقلیم کردستان عراق نیز روز جمعه گفته است که همه‌پرسی نمی‌تواند به تعویق بیفتد و علیرغم در خواست‌ها در موعد مقرر برگزار می‌شود.

بارزانی در اشاره به درخواست‌های آمریکا و کشورهای غربی، تصریح کرده است، تاکنون هیچ برنامه قابل اعتنایی برای جایگزینی این همه‌پرسی ارائه نشده است.

این همه‌پرسی قرار است در 4 منطقه اربیل، سلیمانیه، دهوک و کرکوک در شمال عراق برگزار شود و پنج و نیم میلیون نفر واجد شرایط شرکت در آن هستند. منطقه نفتی کرکوک با ترکیب جمعیت مختلط کردها، عرب‎ها و ترکمن‎ها، منطقه‌ای مورد مناقشه است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.