اعلام راهبرد جدید آمریکا پاسخ مناسبی برای راهبرد‌ها و اقدامات ایذایی ایران است. به همین دلیل است که اعضای کلیدی دولت ترامپ به کار‌آمدی و موثر بودن اهداف راهبرد جدید خود که همان عقب راندن ایران در قبال آمریکا و همچنین مناسبات خاورمیانه است، سخت ایمان و باور دارند.

به گزارش جماران؛ دکتر صلاح‌الدین هرسنی، مدرس علوم سیاسی و روابط بین‌الملل، در یادداشتی نوشت:

تازه‌ترین راهبرد جدید آمریکا علیه ایران از طرف رکس تیلرسون وزیر خارجه، جیمز ماتیس وزیر دفاع و هربرت مک‌مستر مشاور امنیت ملی و جان کلی رییس دفتر دونالد ترامپ ارائه شده است و این راهبرد از طرف ترامپ در حال بررسی و ارزیابی است. در گذشته نه‌چندان دور نیز تیلرسون و متیوس از ضرورت تغییر رژیم در ایران و همچنین حمایت از گذار مسالمت‌آمیز قدرت در ایران سخن گفته بودند. به نظر می‌رسد این راهبرد نقطه عطفی از مواضع دولت ترامپ در قبال ایران است چراکه این راهبرد از کلیتی برخوردار است که راهبردهای اعلامی قبل فاقد آن کلیت و جامعیت بوده‌اند. ضمن آنکه این راهبرد جدید حاصل اجماع و توافق افراد کلیدی کابینه ترامپ است که بعضا با مواضع ضدایرانی و رادیکال نیکی هیلی تقویت می‌شود.

این راهبرد جدید آن‌گونه که افراد کلیدی کابینه ترامپ می‌گویند، برای طیف وسیعی از فعالیت‌های بدخیم ایران شامل حمایت از تروریسم، بی‌ثبات کردن منطقه، رهگیری کشتی‌های حامل سلاح ایران، مقابله با هژمونی سپاه ایران در خلیج‌فارس، مقابله با حملات سایبری، منع فروش هواپیما به ایران، توانایی بالقوه ایران در زمینه تکثیر سلاح هسته‌ای و همچنین قابلیت موشکی ایران در نظر گرفته شده است. دلیل اصلی اتخاذ این راهبرد جدید همچون گذشته به جایگاه ایران در تفکر راهبردی دولتمردان آمریکا باز‌می‌گردد. در این ارتباط ایران تنها کشوری است که توانسته طی چهار دهه چالش‌های‌ جامع و گسترده‌ای را در برابر منافع ایالات‌متحده و متحدانش در خاورمیانه به‌وجود ‌آورد. ضمن آنکه ایران توانسته یک هلال نفوذ از کرانه‌های خلیج‌فارس تا دریای سرخ علیه منافع حیاتی آمریکا و متحدانش به وجود آورد. هم‌اینک موقعیت پسابرجام نیز به ایران اجازه داده زمینه برای متنوع شدن تهدیداتش فراهم شود به ویژه که در دوران اخیر ایران عامل بی‌ثباتی و همچنین مخل اصلی نظم راهبردی و ژئوپلیتیک در منطقه بوده و برای براندازی متحدان امریکا در منطقه تلاش می‌کند. بنابراین ضرورت دارد برای کنترل اهداف هژمونیک ایران اقدامی انجام شود.

به واقع اعلام راهبرد جدید آمریکا پاسخ مناسبی برای راهبرد‌ها و اقدامات ایذایی ایران است. به همین دلیل است که اعضای کلیدی دولت ترامپ به کار‌آمدی و موثر بودن اهداف راهبرد جدید خود که همان عقب راندن ایران در قبال آمریکا و همچنین مناسبات خاورمیانه است، سخت ایمان و باور دارند.

در شرایط حاضر هم دو طرح از راهبرد جدید آمریکا در حال اجرا شدن است؛ طرح اول مربوط به منع فروش هواپیما به ایران است که در راستای قانون آسمان‌های عاری از ترور ایران تنظیم و آماده شده است و طرح دوم مربوط به وضع تحریم از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه هفت فرد و دو شرکت ایرانی است.اگرچه تعقیب و پیگیری چنین راهبرد‌ها و طرح‌هایی بازتاب بخشی از واقعیت‌های ادراکی دولتمردان آمریکا و کاخ سفید در قبال ایران است اما هدف مهم‌تری که آمریکا به دنبال آن است، آماده کردن شرایط برای خروج ایران از برجام است. به عبارت دیگر هدف اصلی آمریکا در همه پروژه‌های اعلامی به ویژه راهبرد جدید خود، فشار به ایران برای خروج از برجام است. بدیهی است که اگر ایران بخواهد از برجام خارج شود، زمینه برای اقدامات تهاجمی و فازهای دیگر مهار و اغوای ایران فراهم خواهد شد. بنابراین غیرمنتظره نیست که راهبرد مهار و کنترل فشارهای آمریکا علیه ایران بعد از این گسترش یابد. ایران برای عبور از این شرایط و مقابله با آن دو راه دارد؛ اول آنکه بخواهد با گسترش روابط منطقه‌ای و تشکیل یک مجموعه منطقه‌ای از حجم فشار‌های آمریکا بکاهد. دوم آنکه با حفظ برجام و در راستای مناسبات برجامی خود از نفوذ و قدرت اتحادیه اروپا و سایر بازیگران برجام از شدت و حدت مواضع ایذایی افراد کلیدی کابینه ترامپ بکاهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 742092
  • منبع: جهان صنعت
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.