رئیس‌جمهور آمریکا در حال بررسی طرح‌هایی برای افزودن "بمب‌های کوچک هسته‌ای" به زرادخانه اتمی ایالات متحده است. حامیان این طرح معتقدند که این اقدام انعطاف‌پذیری بیشتری به فرماندهان ارتش می‌دهد.

به گزارش جماران، به نوشته روزنامه ایندیپندنت،‌ پیشنهاد مذکور از "بررسی وضعیت هسته‌ای" دونالد ترامپ نشات گرفته است. او ماه ژانویه دستور داد تا زرادخانه اتمی کشورش مورد ارزیابی قرار بگیرد. منابع مطلع به پولتیکو گفتند، این هیات عالی‌رتبه تولید اینگونه بمب‌های کوچک را که توانایی انفجاری پایین‌تری دارند، پیگیری کرده است.

این بمب‌ها نسبت به بمب‌هایی که آمریکا در جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار داد، ضعیف‌تر هستند و گزینه‌های بیشتری در اختیار فرماندهان ارتش قرار می‌دهند. از سوی دیگر، مخالفان این طرح معتقدند که چنین اقداماتی به افزایش درخواست برای استفاده از تسلیحات اتمی می‌انجامد. برخی نگرانند که استفاده از بمب‌های هسته‌ای کوچکتر و محبوب‌تر شرایط را به گونه‌ای ملتهب کند که فورا به یک جنگ هسته‌ای تمام عیار برسد.

‌طرح مذکور همچنین عقب‌نشینی از سیاست باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکاست که تولید هرگونه تسلیحات هسته‌ای جدید را ممنوع کرده بود. آمریکا در ۲۵ سال گذشته آزمایش هسته‌ای نداشته است. آمریکا تعدادی تسلیحات هسته‌ای کوچک از دوران جنگ سرد در اختیار دارد اما تحلیلگران دفاعی می‌گویند، یک‌سوم از این زرادخانه اتمی کم بهره و یا برای دریافت اثر کوچکتر "برگشت‌پذیر" است.

با این حال، هرگونه افزایش در زراخانه اتمی باید از سوی کنگره مورد تایید قرار بگیرد و احتمالا بحث و جدل پر سر و صدایی به راه می‌اندازد. پنتاگون طرح اصلاح یک سلاح برای اهداف کوچکتر را در دوره ریاست جمهوری جورج بوش ارائه کرد اما کنگره آن را ناکام گذاشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.