در پی گسترش تنش ها میان ترکیه و اتحادیه اروپا و افزایش زمزمه‌ها مبنی بر لزوم پایان یافتن مذاکرات پیوستن ترکیه به این اتحادیه، وزیر امور اتحادیه اروپا ی ترکیه اعلام کرد: مذاکرات با اتحادیه اروپا به یک "بازی بچگانه" تبدیل شده است.

به گزارش جماران، به نقل از خبرگزاری رویترز، چندی قبل آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در مناظره تلویزیونی خود با مارتین شولتز، دیگر نامزد کرسی صدراعظمی آلمان در انتخابات پیش‌رو گفت که با همتایان اروپایی‌اش درباره اینکه چگونه می‌توان مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را به پایان برساند، صحبت خواهد کرد.

اگرچه کشورهایی مانند اتریش و چند کشور دیگر از این ایده حمایت می‌کنند اما برخی از کشورهای اروپایی در برابر اظهارات مرکل محتاطانه برخورد کرده و اعلام کرده‌اند که مذاکرات واقعی در این باره تنها بعد از انتخابات در آلمان در ۲۴ سپتامبر امکانپذیر است.

در همین حال عمر چلیک، وزیر امور اتحادیه اروپا ترکیه بعد از نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا اعلام کرد: این مذاکرات یک بازی بچه گانه شده است.

وی ادامه داد: شما نمی‌توانید مذاکرات پیوستن به اتحادیه اروپا را معلق کنید و شش ماه بعد از سرگیرید. ترکیه یک کشور بزرگ استراتژیک و مهم است.

به رغم اظهارات مرکل، امانوئل ماکرون، رییس جمهور فرانسه اعلام کرده ترکیه هنوز شریک حیاتی اتحادیه اروپا است.

در همین راستا چلیک خواستار بازشدن فصول بیشتر در مذاکرات ترکیه و اتحادیه اروپا شد.

وی ادامه داد: رویکرد تعلیق مذاکرات و از سرگیری آن پس از مدتی برای ما غیر قابل قبول است.

بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس نیز اعلام کرده همه کشورهای اروپایی از جمله انگلیس نگرانی‌های جدی درباره وضعیت حقوق بشر به خصوص بازداشتهای اخیر و نحوه برخورد با خبرنگاران در ترکیه دارند: "اما دیدگاه من این است که نباید ترکیه را از اروپا دور کنیم زیرا ترکیه یک کشور بزرگ و از نظر استراتژیک یک کشور مهم برای همه ما است."

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.