امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه تلاش خود را برای اصلاحات در اتحادیه اروپا آغاز کرده است. آیا او برای ایستادن در کنار مرکل می تواند اعتماد فرانسوی ها را جلب کند؟

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، دویچه وله گزارش داد «امانوئل ماکرون» یک روز پس از ورود به کاخ الیزه، نخستین سفر خارجی خود را در مقام رئیس جمهوری فرانسه به برلین انجام داد. وی در برابر کاخ صدراعظمی آلمان با مراسم سلام نظامی مورد استقبال گرم «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان قرار گرفت.

رسانه های آلمانی گزارش دادند که چنین استقبالی از یک رهبر خارجی در برلین جز در مورد «باراک اوباما» رئیس جمهور پیشین آمریکا سابقه نداشته است.

0000

رهبران آلمان و فرانسه پس از حدود یک ساعت گفت و گو در کاخ صدراعظمی در یک کنفرانس خبری گفتند که استقبال مردم وظیفه آنها را برای تقویت اتحادیه اروپا سنگین ‌تر می کند.

همزمان با ورود ماکرون به برلین، شبکه تلویزیونی «فونیکس» آلمان ضمن پخش یک مستند طولانی درباره زندگی رئیس جمهوری جدید فرانسه، از او به عنوان «امید اتحادیه اروپا» نام برد. اما آیا به راستی پیرویی ماکرون ارمغانی برای پایان یافتن افکار برخی در خصوص از هم نپاشیدن اتحادیه اروپا و اصلاح این بلوک است؟

برای ماکرون که در طول کارزار انتخاباتی خود وعده داده بود که برای اصلاح معاهدات اتحادیه اروپا تلاش خواهد کرد، دیدار ماکرون با مرکل اولین نشانه مهم دیپلماسی بود. برخی از اصلاحات پولی ماکرون و طرح های منطقه یورو در حال حاضر زنگ خطر را برای مقامات آلمانی به صدا درآورده است، بنابراین این سفر به فرانسه اثبات می کند که ماکرون قادر است در کنار بزرگ ترین قدرت در اروپا بایستد و دستور کار فرانسه را پیش ببرد.

ماکرون ممکن است برنده انتخابات ریاست جمهوری شده باشد، اما انتخاب وی لزوما به معنای اعتماد فرانسوی ها به وی نیست. بسیاری از فرانسوی ها با اکراه و تنها به دلیل رای نیاوردن کاندیدای راست افراطی به او رای دادند. درست یک هفته پس از انتخابات، او هنوز هم باید برای جلب اعتماد فرانسوی ها تلاش کند.

«کوئنتین گیرو» 24 ساله در دور اول به ماکرون رای داد ولی در دور دوم رای ممتنع داد. او با اصلاحات کارگری پیشنهاد شده توسط رئیس جمهور موافق است، اما در نهایت او را «ترکیبی از همه وعده های عملی نشده چپ و راست می بیند. گیرو فکر نمی کند که ماکرون بتواند به پیشرفت واقعی با آلمان در زمینه سیاست اتحادیه اروپا دست پیدا کند».

گیرو به دویچه وله گفت: «او به اندازه کافی قوی نیست. از لحاظ اقتصادی ما ضعیف تر از آلمان هستیم. در خصوص شرایط اجتماعی و لیبرال، او ایده هایی مشابه مرکل دارد. در بهترین حالت، آنها یک همکاری خوب خواهند داشت.»

 

مشارکت یکسان؟

«اتین پروتایس» 37 ساله نیز فکر نمی کند که ماکرون نفوذ زیادی در برابر صدراعظم آلمان داشته باشد. او می گوید: «در واقع، من مطمئن نیستم که او واقعا به دنبال اصلاحات باشد. وضعیت اقتصادی فرانسه خیلی بد است. من نمی دانم که آیا او قدرت کافی برای مذاکره با مرکل را دارد یا خیر.»

اروپا یکی از دلایل اصلی بود که «مارتین بویرو» برای آن به ماکرون رای داد. او فکر می کند که این بانکدار سابق می تواند حمایت آلمان را جلب کند. او گفت: «برای من، اروپا از اولویت برخوردار است.»

 

موتور فرانسه - آلمان

ماکرون در مراسم تحلیف خود با انتصاب «فیلیپ اتین» به عنوان مشاور ویژه خود، یک سیگنال قوی فرستاد که اروپا و روابط فرانسه - آلمان اولویت های اصلی او می باشد. اتین در حال حاضر سفیر فرانسه در شهر «برلین» است و قبلا فرستاده ارشد این کشور در بروکسل بوده است.

000000

«توماس گومارت» مدیر موسسه روابط بین المللی فرانسه (IFRI) می گوید دو عکس از انتخابات ریاست جمهوری این کشور درآمد: یکی دیدار ماکرون با مرکل و دیگری از دیدار «مارین لوپن» کاندیدای راست افراطی با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه.

گومارت به دویچه وله گفت: «یک رابطه خاص با آلمان وجود دارد که در ماه های آینده توسعه خوهد یافت. این مسئله در حال حاضر به دلیل عدم تعادل اقتصادی مهم است و اگر هماهنگی های بیشتری صورت نگیرد، پیشرفت در پروژه های اروپایی بعید خواهد بود.»

حتی اگر گومارت بگوید فرانسه فاقد اعتبار اقتصادی است، آلمان تمام کارت ها را در اختیار ندارد. او می گوید فرانسه مزیت های نظامی و سیاسی دارد.

گومارت گفت: «عدم تعادل در زمینه اقتصادی قابل مشاهده است اما در زمینه سیاسی و نظامی اوضاع بهتر است. به هماهنگی نظامی بیشتر به منظور افزایش اعتبار کشورهای اروپایی به عنوان بازیگران منطقه ای و حتی جهانی نیاز است و این مسئله تنها می تواند با ارتباطات تنگاتنگ میان پاریس و برلین انجام گیرد.»

 

اروپای واحد

«استویاکا اسمیلوف» شهروند فرانسوی با تابعیت بلغارستان است. او گفت به ماکرون رای داده زیرا او جوان است.

اسمیلوف گفت: «من امیدوارم که مرکل به نقطه نظرهای وی توجه کند. اروپا در حال حاضر در یک دولت غیر قابل تحمل است.»

ماکرون قبل از پرداختن به منطقه یورو ابتدا باید با انتخابات پارلمانی ماه آینده اقتدار داخلی خود را تثبیت کند و اثبات کند سیاست های داخلی اش مانند اصلاحات کارگری بحث برانگیزش برای فرانسه خوب است.

سپس، اگر ماکرون موفق شود در مذاکرات مربوط به اصلاحات در پنج سال آینده موفق باشد، آلمان ممکن است هنوز هم نیروی اقتصادی این بلوک باقی بماند. اما فرانسه می تواند با به دست آوردن حمایت کشورهای ضعیف اتحادیه اروپا مانند ایتالیا، اسپانیا و پرتغال به قدرت جدید تبدیل شود؛ البته اگر در تجدید ساختار آلمان خیلی جدی گرفته نشود.

مرکل ممکن است اذعان کرده باشد که حاضر به مذاکره در مورد معاهدات است، اما «آلن پانتیر» مطمئن نیست که این مرکل است که ماکرون باید برای اصلاحات او را متقاعد کند.

او گفت: ابتدا باید دید که آیا مرکل خودش دوباره انتخاب می شود یا خیر.

بویرو موافق است که این اصلاحات یک شبه رخ نخواهد داد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.