با وجود انتقادات کارشناسان در مورد نوسان قیمت بازار کالاهای اساسی و گرانی اقلامی مانند برنج، گوشت، مرغ و... اما همچنان بازار مسیر نامشخصی را طی می‌کند که در نهایت مصرف‌کنندگان را تحت فشار قرار می‌دهد.

به گزارشج ماران؛ هنوز چند روزی بیشتر از گرانی کالاهای اساسی مانند گوشت و میوه به مناسبت عید قربان نگذشته که باید شاهد شوک جدید قیمت‌ها در آستانه عید غدیر باشیم. البته داستان گرانی کالاهای اساسی به بهانه افزایش تقاضا در مناسبت‌های خاص، موضوع جدیدی نیست و سال‌هاست ادامه دارد اما به هر حال با توجه به اینکه در روزهای عادی سال هم ضروری‌ترین اقلام سفره مردم با قیمت‌های بالا به دست آنها می‌رسد، دست‌کم انتظار می‌رود مسوولان برای جلوگیری از گرانی بیشتر تنها به وعده وعید و شعارهای تکراری اکتفا نکنند و بیشتر بازار را مورد بررسی و نظارت قرار دهند چراکه مشکلات اقتصادی موجود در کشور همچون بیکاری و کاهش قدرت خرید به اندازه کافی زندگی مردم را دچار چالش کرده و دیگر نمی‌توان هر روز شاهد گران‌تر شدن کالاهای اساسی بود. 

با وجود انتقادات کارشناسان در مورد نوسان قیمت بازار کالاهای اساسی و گرانی اقلامی مانند برنج، گوشت، مرغ و... اما همچنان بازار مسیر نامشخصی را طی می‌کند که در نهایت مصرف‌کنندگان را تحت فشار قرار می‌دهد چراکه زنجیره تولید تا توزیع کالاها آنچنان پیچیده و ناسالم است که چندبرابر شدن قیمت کالا از محل تولید تا توزیع چندان موضوع عجیبی نیست. این در حالی است که دولتمردان بارها در نشست‌های گوناگون به این نکته اشاره کرده‌اند و مدعی تلاش‌های متعدد در این زمینه شده‌اند. اما واقعیت این است که حتی با روی کار آمدن دولت جدید هم شرایط تغییر نکرده و حتی مصوبه‌ای که در آخرین روزهای کار نعمت‌زاده، وزیر صنعت سابق مطرح شده بود، توسط وزیر فعلی دنبال شد و محمد شریعتمداری هم با ابلاغ حذف قیمت مصرف‌کننده پنج گروه کالایی، چند قلم کالای دیگر را به این مصوبه اضافه کرد. از این رو قرار است از اول مهر قیمت مصرف‌کننده هفت گروه کالایی که شامل شیرینی و شکلات، چیپس و اسنک، محصولات سلولزی بهداشتی، کنسرو، کمپوت، سس، ترشی، شور، مربا و عسل می‌شود، از شمول درج قیمت روی بسته‌بندی حذف شود. 

بر همین اساس با وجود اینکه بسیاری از کارشناسان نسبت به این مصوبه انتقاد کرده و آن را عاملی جدید برای هرج و مرج بازار و افزایش سودجویی‌ها دانسته‌اند اما وزارت صنعت قصد دارد با ایجاد اصلاحاتی در این طرح، آن را اجرا کند. علاوه بر این، در حال حاضر که هنوز طرح جدیدی هم در بازار اجرایی نشده، حال و هوای بازار چندان خوش نیست. همین چند روز پیش بود که به بهانه‌های مختلف همچون افزایش تقاضا برای خرید دام زنده و گوشت در عید قربان، قیمت دام زنده حدود دو هزار تومان گران شد و بازار میوه و سبزی‌های تازه نیز شوک افزایش قیمت 30 درصدی را تجربه کرد. شوکی که در پی آن، قیمت انواع میوه‌های مجلسی مانند سیب درختی، موز، هلو، شبرنگ و انگور کندری حدود ۳۰ درصد گران شد. البته رییس اتحادیه میوه و سبزی در این خصوص اعلام کرد که این افزایش نرخ موقتی است و پس از عید غدیر قیمت‌ها به حالت عادی بازمی‌گردد. 

بعد از عید قربان، گوشت ارزان نشده 

این در حالی است که با توجه به اینکه در آستانه عید غدیر هستیم، بعید نیست در همین یکی دو روزه،‌ دوباره قیمت کالاهای اساسی افزایش پیدا کند. اما آنطور که مسوولان بیان می‌کنند، مشکلی در بازار به وجود نخواهد آمد و قیمت‌ها ثبات خواهد داشت. بر همین اساس رییس اتحادیه گوشت گوسفندی با بیان اینکه بازار گوشت بسیار راکد است، گفت: اگر همین روند ادامه یابد، احتمال دارد هفته آینده قیمت این کالا در بازار کاهش پیدا کند. 

علی‌اصغر ملکی با بیان اینکه قیمت گوشت گوسفندی بعد از عید قربان ارزان نشده است، اظهار داشت: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم شقه بدون دنبه برای مصرف‌کنندگان بین ۴۳ تا ۴۴ هزار تومان است. 

رییس اتحادیه گوشت گوسفندی ادامه داد: گوشت‌های وارداتی خلا بازار را پر کرده و با توجه به تعطیلات پیش رو و همچنین با توجه به اینکه در اواخر شهریور و در آستانه فراررسیدن ماه مهر قرار داریم، بازار رونق چندانی ندارد بنابراین احتمال دارد هفته آینده شاهد کاهش قیمت این نوع گوشت در بازار باشیم. 

ملکی با بیان اینکه دام داخلی کم است، گفت: بنابراین عرضه گوشت‌های وارداتی چندان در قیمت داخل تاثیر نگذاشته است و دامداران داخلی، انگیزه چندانی برای عرضه با سرعت دام‌هایشان به بازار ندارند چراکه تا چند روز آینده کم‌کم ورود حجاج به کشور آغاز می‌شود و بعد از آن نیز ماه محرم را پیش‌رو داریم. وی تاکید کرد: با این حال اگر واردات انجام نمی‌شد با بحران قیمت گوشت در بازار مواجه می‌شدیم. 

قیمت‌های عجیب در بازار میوه و صیفی 

همچنین رییس اتحادیه میوه و سبزی در رابطه با وضعیت بازار در روزهای آتی اعلام کرد: با توجه به فراوانی عرضه همزمان با فصل برداشت سراسری محصول نوسان خاصی در آستانه عید غدیر رخ نخواهد داد. 

حسین مهاجران با اشاره به آخرین وضعیت بازار میوه و تره‌بار اظهار کرد: اکنون هر کارتن آناناس با کاهش 20 درصدی، 70 هزار تومان در میدان میوه و تره‌بار عرضه می‌شود. 

وی نرخ هر کیلو انجیر زرد را 12 هزار تومان اعلام کرد و افزود: همچنین نرخ هر کیلو انجیر سیاه پنج هزار و 500 تومان، انجیر زرد 12 هزار تومان، انبه 11 هزار تومان، انگور عسگری سه هزار تومان، انگور کندری پنج هزار تومان، آلو زرد سه هزار و 500 تومان و آلو شابلون چهار هزار تومان است. 

مهاجران ادامه داد: هر کیلو پسته تازه با نرخ 23 هزار تومان، گردوی تازه پنج هزار تومان،توت فرنگی 25 هزار تومان، شلیل سه هزار و 500 تومان، شبرنگ سه هزار تومان، سیب گلاب شش هزار تومان، گلابی بیروتی 10 هزار تومان، گلابی شاه میوه هشت هزار تومان، هلو دو تا پنج هزار تومان، هلو انجیری پنج هزار تومان و موز سه هزار و 500 تومان در میدان به فروش می‌رسد. 

رییس اتحادیه میوه و سبزی نرخ هر کیلو خربزه را هزار و 800 تومان اعلام کرد و افزود: همچنین نرخ هر کیلو طالبی هزار و 500 و هندوانه 300 تا 500 تومان است. 

وی با اشاره به نرخ انواع صیفی در بازار بیان کرد: هر کیلو خیار رسمی دو هزار و 500 تومان، خیار گلخانه دو هزار تومان، بادمجان گلخانه دو هزار تومان، گوجه‌فرنگی هزار و 700 تا دو هزار تومان، سیب‌زمینی 700 تا هزار و 600، پیاز 800 تا هزار و500 تومان و لیمو ترش هفت تا 10 هزار تومان است. 

به گفته مهاجران، نرخ هر کیلو سبزی خوردن و جور (پلو، آش، قورمه) 800 تا هزار و 300 تومان است. 

همچنین بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که قیمت هر کیلو انجیر زرد 14 هزار تومان، انجیر سیاه هفت هزار تومان، انگور عسگری پنج هزار تومان، آلو زرد پنج هزار تومان، پسته تازه 30 هزار تومان، توت‌فرنگی 27 هزار تومان، شبرنگ شش هزار تومان، سیب گلاب هفت هزار تومان و گردوی تازه 10 هزار تومان است. 

گرانی هفتگی گوشت و مرغ

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که با هر تغییر و تحولی در بازار، ‌شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی هستیم و بانک مرکزی نیز به عنوان یک مرجع دولتی، با ارائه گزارش هفتگی، نوسان‌های قیمتی را تایید می‌کند. 

نتایج بررسی بانک مرکزی از تغییرات قیمت ۱۱ گروه کالایی در هفته منتهی به 10 شهریورماه 96 نشان می‌دهد طی یک‌سال گذشته، بهای لبنیات 5/8، تخم‌مرغ 21، برنج 8/3، حبوب 6/16، میوه‌های تازه 3/1، سبزی‌های تازه 4/20، گوشت قرمز 4/16، مرغ 9/7، چای 8/23 و روغن نباتی نیز 7/4 درصد افزایش و تنها قیمت قند و شکر 6/9 درصد کاهش یافته است. 

همچنین این بررسی نشان می‌دهد که از ۱۱ گروه کالایی در هفته منتهی به 10 شهریورماه سال جاری، قیمت دو گروه گوشت قرمز و مرغ نسبت به هفته قبل از آن افزایش و قیمت پنج گروه لبنیات، برنج، حبوب، چای و روغن نباتی ثبات داشته و قیمت چهار گروه تخم‌مرغ، میوه‌های تازه، سبزی‌های تازه و قند وشکر کاهش داشته است. 

لبنیات و تخم‌مرغ

در هفته مورد گزارش در گروه لبنیات قیمت تمام اقلام نسبت به هفته قبـل بـدون تغییـر بـود. بهـای تخم‌مرغ معادل 6/2 درصد کاهش داشت و شانه‌ای 110 هزار تا 150 هزار ریال فروش می‌رفت. 

برنج و حبوب

همچنین در این هفته در گروه‌های برنج و حبوب قیمت تمام اقلام ثابت بود. 

میوه‌ها و سبزی‌های تازه

در هفته مورد بررسی در میادین زیر نظر شهرداری انار عرضه نمی‌شد و سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در مقایسه با سایر میوه‌فروشی‌ها متفاوت بودند، به نرخ مصوب سازمان میـادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شد. میوه‌فروشی‌های سطح شهر اقلام میوه و سبزی تازه را عرضه می‌کردند کـه در گروه میوه‌های تازه بهای گلابی معادل 7/6 درصد افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه بـین 2/0 درصـد تـا 4/9 درصد کاهش یافت. در گروه سبزی‌های تازه بهای لوبیا سبز معادل 5/0 درصد افـزایش ولـی قیمـت سـایر اقلام این گروه بین 4/0 تا 2/15 درصد کاهش داشت. 

گوشت قرمز و مرغ

همچنین در هفته مورد گزارش بهای گوشت گوسفند بدون تغییر بود و قیمت گوشت تازه گاو و گوسـاله معـادل 3/0 درصد و گوشت مرغ 6/0 درصد افزایش یافت. 

قند، شکر، چای و روغن نباتی

بهای قند نیز در این هفته معادل 4/0 درصد و شکر 3/0 درصد کاهش داشت و قیمت چای خارجی و انواع روغن نباتی ثابت بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 735150
  • منبع: جهان‌صنعت
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.