خسارات و ویرانی‌های برجای مانده از توفان‌ هاروی بیش از توفان کاترینا اعلام شده است. هزینه بازسازی تنها در ایالت تگزاس بالغ بر ۱۲۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود. ارائه یک ارزیابی کارشناسانه از ابعاد ویرانی‌های بر جای مانده از توفان ‌هاروی در ایالت تگزاس در لحظه کنونی ممکن نیست.

به گزارش جماران؛ توفان ‌هاروی در ایالت تگزاس هزینه‌های زیادی را به اقتصاد این کشور وارد کرد. این توفان باعث از بین رفتن منازل مسکونی شد و به گفته مقامات رسمی آمریکا بالغ بر ۳۰ هزار نفر مجبور به زندگی در پناهگاه‌ها شدند. موسسات اقتصادی و مالی مختلفی اقدام به برآورد هزینه‌های اقتصادی این توفان کردند و هر یک از روش‌های مختلفی برای این برآورد استفاده کردند. بانک آمریکا در گزارشی هزینه این توفان را برابر با ۱۰ میلیارد دلار اعلام کرد و موسسه جی پی مورگان این هزینه را معادل ۲۰ میلیارد دلار برآورد کرد. با در نظر گرفتن هر یک از این برآوردها، توفان ‌هاروی در فهرست 10 توفانی که بیشترین هزینه را به اقتصاد آمریکا وارد کرده‌اند، قرار گرفته است.

شمار قربانیان توفان سهمگین‌ هاروی افزایش یافته است. دونالد ترامپ یک میلیون دلار از دارایی‌های شخصی خود را برای کمک به قربانیان در نظر گرفته است. حال آنکه خسارات ناشی از این توفان میلیارد‌ها دلار تخمین زده می‌شود. ابعاد ویرانی و خسارات ناشی از توفان ‌هاروی هنوز به طور کامل روشن نیست. شمار قربانیان این توفان طبق آخرین گزارش‌های منتشر شده به ۳۹ نفر رسیده است. احتمال افزایش بیشتر شمار قربانیان این توفان منتفی نیست.

هاروی ویرانگرتر از کاترینا

خسارات و ویرانی‌های برجای مانده از توفان‌ هاروی بیش از توفان کاترینا اعلام شده است. هزینه بازسازی تنها در ایالت تگزاس بالغ بر ۱۲۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود. ارائه یک ارزیابی کارشناسانه از ابعاد ویرانی‌های بر جای مانده از توفان ‌هاروی در ایالت تگزاس در لحظه کنونی ممکن نیست. مرکز مدیریت بحران و فناوری کاهش ریسک در کارلسروهه آلمان، هزینه‌های ناشی از این توفان ویرانگر در ایالت تگزاس را ۵۸ میلیارد دلار ارزیابی کرده است. بر‌اساس اخبار منتشر شده، بیش از یکصد هزار خانه در اثر این توفان و سیل ناشی از آن آسیب دیده‌اند.

انفجار در پالایشگاه هیوستون

نفوذ آب به درون یک کارخانه تولید مواد شیمیایی در تگزاس منجر به وقوع دو انفجار گشت. از نشت مواد شیمیایی زیان‌بار سخن می‌رود. دودی سیاه در اثر انفجار از کارخانه پتروشیمی فرانسوی آرکما متصاعد شده است. بر‌اساس اظهارات رییس آژانس مدیریت بحران آمریکا، FEMA، گاز متصاعد شده در اثر انفجارهای این کارخانه شیمیایی بسیار سمی و خطرناک است. مسوولان از مردم خواسته‌اند خانه‌های خود را در شعاع سه کیلومتری محل حادثه تخلیه کرده و خود را به نقاط امن برسانند. امکان انفجارهای دیگر در کارخانه پتروشیمی یاد شده منتفی نیست. مسوولان از ذخایر مواد بسیار سمی و قابل اشتعال در این کارخانه گزارش داده‌اند. بر‌اساس اخبار منتشر شده، ارتفاع آب نفوذ کرده در این کارخانه به دو متر رسیده است.

بسیاری از مردم هیوستون به تدریج به خانه‌های خود باز می‌گردند‌ اما شهر کماکان درگیر با پیامدهای ناشی از سیل است. در اثر از کار افتادن پمپ‌ها، امکان دسترسی به آب آشامیدنی در لحظه حاضر وجود ندارد. بندر شهر هیوستون هنوز روی کشتی‌ها مسدود است. بسیاری از پالایشگاه‌ها هنوز کار خود را شروع نکرد‌ه‌اند. بر‌اساس ارزیابی‌ها امکان استفاده از این پالایشگاه‌ها در بهترین حالت از ۱۵ سپتامبر ممکن خواهد بود. حتی این احتمال وجود دارد که بهره‌برداری از این پالایشگاه‌ها بیش از این طول بکشد. در برابر پمپ‌بنزین‌های تگزاس صف تشکیل شده است، بهای بنزین نیز به میزان ۱۰ تا ۱۵ سنت برای هر گالن افزایش یافته است.

آمادگی مکزیک و ونزوئلا برای کمک

باوجود اختلافات با دولت آمریکا، دو کشور مکزیک و ونزوئلا نیز اعلام آمادگی کرده‌اند به قربانیان توفان ‌هاروی کمک کنند. وزیر امور خارجه ونزوئلا اعلام کرده است که این کشور می‌تواند پنج میلیون دلار برای کمک به مردم هیوستون اختصاص دهد. مکزیک نیز برای کمک به مردم مناطق آسیب دیده ابراز آمادگی کرده است. در جریان وزش توفان کاترینا هم مکزیک با اعزام صدها سرباز و پزشک اقدام به کمک به مردم آمریکا کرده بود. نخست‌وزیر کانادا نیز در یک تماس تلفنی با رییس‌جمهور آمریکا برای امدادرسانی به مناطق آسیب‌دیده ابراز آمادگی کرده است.

ترامپ خواستار بودجه اضطراری 

به گفته یکی از مقام‌های کاخ سفید نزدیک به ۱۰۰ هزار خانه براثر توفان ‌هاروی و سیل پس از آن آسیب دیده‌اند. مشاور امنیت داخلی کاخ سفید اعلام کرد که دولت از کنگره خواهد خواست بودجه‌ اضطراری برای کمک به آسیب دیدگان تصویب کند. در همین حال گفته می‌شود دونالد ترامپ وعده داده یک میلیون دلار از ثروت شخصی خودش را به عملیات امداد در تگزاس اختصاص دهد.

عملکرد کاخ سفید در مقابله با بحران 

فرماندار تگزاس چهارشنبه گذشته در کنفرانسی خبری گفت که این ایالت احتمالا به بیش از ۱۲۵ میلیارد دلار از بودجه دولت فدرال نیاز خواهد داشت تا بتواند دوباره سرپای خود بایستد. بسرت به خبرنگاران گفت دولت در حال تدوین درخواست بودجه‌ای از کنگره است که مسوولانه باشد.

سخنگوی کاخ سفید هم گفته است ترامپ وعده داده است یک میلیون دلار از ثروت شخصی خود را برای کمک به مردم آسیب دیده لویزیانا و تگزاس اختصاص دهد. مایک پنس، معاون ریاست‌جمهوری و اعضای دیگر کابینه برای دیدار با آسیب‌دیدگان در تگزاس هستند. سندرز گفته است انتظار می‌رود رییس‌جمهور آمریکا امروز برای دومین بار در پی توفان‌ هاروی به تگزاس سفر کند و ممکن از مناطق سیل زده هیوستون نیز بازدید کند.

خسارت 42 میلیارد دلاری

کارشناسان میزان خسارات توفان سهمگین ‌هاروی به اقتصاد آمریکا را ۴۲ میلیارد دلار عنوان کردند. براساس برآوردهای اولیه از میزان خسارت توفان ‌هاروی آمریکا می‌توان گفت که این پدیده در میان پر خسارت‌ترین توفان‌ها در تاریخ آمریکا محسوب می‌شود. در همین حال برآوردها از مجموع خسارت وارده این توفان به اقتصاد ایالات متحده و به بارآوردن خرابی‌ها از ۳۰ میلیارد دلار به ۴۲ میلیارد دلار افزایش پیدا کرد؛ ضمن اینکه انتظار می‌رود پیامد آن به صورت بلند مدت در ایالت تگزاس و اقتصاد آمریکا باقی بماند.

به گفته مقامات آمریکایی، اگر ‌هاروی یک توفان معمولی بود، خسارات آن در حدود چهار میلیارد دلار بر آورد می‌شد. بر پایه این گزارش، پیش از این بخش‌هایی از کاترینا، کاریبین، ویلمان را توفان‌های سهمگینی در‌نوردیده است که به ترتیب خسارت‌هایی را به بزرگی ۱۱۸ میلیارد دلار، ۴۳ میلیارد دلار و ۳۸ میلیارد دلار بر دوش اقتصاد آمریکا تحمیل کرده است.

تجربه توفان‌های قبلی در آمریکا

توفان و آسیب‌های ناشی از ان برای آمریکا تجربه تازه‌ای نیست و این کشور تقریبا هر سال شاهد این قبیل حوادث طبیعی بوده است اما میزان آسیب‌رسانی توفان‌ها با هم متفاوت است. از سال ۲۰۱۱ میلادی تا‌کنون آمریکا بارها تجربه توفان‌های سهمگین و پر هزینه را داشته است.

مثلا در ماه‌های آگوست و سپتامبر ۲۰۱۱ توفان ایرن در آمریکا هزینه‌ای معادل 7/10 میلیارد دلار به اقتصاد این کشور تحمیل کرد که 8/3 میلیارد دلار از این هزینه توسط شرکت‌های بیمه پرداخت شد. در اکتبر سال ۲۰۱۲ میلادی توفان سندی در آمریکا 4/68 میلیارد دلار به اقتصاد تحمیل کرد و در این سال نزدیک به ۳۰ میلیون دلار از این هزینه توسط شرکت‌های بیمه‌ای پرداخت شده بود. در اکتبر و نوامبر ۲۰۱۳ دو توفان با نام‌های توفان فیتو و توفان ‌هایان در آمریکا اتفاق افتاد و هزینه‌ای که این توفان‌ها به اقتصاد تحمیل کرد به ترتیب برابر با هشت میلیارد دلار و 4/10 میلیارد دلار آمریکا بود. در سپتامبر و اکتبر 2016 توفان متیو 5/11 میلیارد دلار به اقتصاد این کشور هزینه وارد کرد. اما در جریان این توفان، بازار نفت و فرآورده‌های نفتی تحت تاثیر قرار می‌گیرد زیرا هم الگوی تقاضا تغییر می‌کند و هم عرضه تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

افزایش قیمت بنزین 

طبق گزارش‌های موجود به دلیل این توفان ۷۰ درصد از پالایشگاه‌های آمریکا تعطیل شده‌اند و تنها ۳۰ درصد از ظرفیت تولید پالایشگاهی در این کشور فعال است. در نتیجه این مساله قیمت بنزین درآمریکا افزایش یافته است و هزینه زندگی خانوارها در این کشور را ارتقا داده است. اما مساله جالب توجه این است که در جریان توفان ‌هاروی در آمریکا به جای افزایش قیمت نفت در بازار جهانی ما شاهد افت قیمت در بازار بودیم.

سی ان بی سی در گزارشی نوشت در هفته‌های آینده باید منتظر افزایش قیمت محصولات پتروشیمی در آمریکا باشیم زیرا پالایشگاه‌ها تعطیل است و عرضه محصولات پالایشگاهی کم است. از طرف دیگر خط لوله کولونیال که برای انتقال میعانات پالایشگاهی به بخش جنوبی آمریکا استفاده می‌شود، در جریان این توفان تخریب شد و انتقال میعانات پالایشگاهی هم به دیگر بخش‌های آمریکا مختل شد.

در این شرایط عرضه محصولات پالایشگاهی به دیگر بخش‌های آمریکا هم کاهش خواهد یافت و این کمبود عرضه زمینه را برای افزایش قیمت فراهم می‌کند. بنزین یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین فرآورده پالایشگاهی در آمریکاست و با مختل شدن عملکرد پالایشگاه‌ها در این کشور، عرضه بنزین هم کم می‌شود و قیمت آن به دلیل بر هم خوردن تعادل افزایش خواهد یافت.

کاهش قیمت نفت

ریک وایل یکی از تحلیلگران مرکز مطالعات انرژی آمریکا گفت: قیمت نفت در بازار جهانی در هفته آخر تنزل پیدا کرد و دلیل آن هم کاهش تقاضا در پالایشگاه‌های ایالت تگزاس است. بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های آمریکا در ایالت تگزاس واقع شده است و تعطیل شدن این پالایشگاه‌ها به دلیل توفان ‌هاروی موجب شد تقاضای نفت در بازار جهانی کاهش چشمگیری پیدا کند. در این شرایط قیمت نفت در دنیا تنزل یافت و انتظار می‌رود تا از سر گیری کار پالایشگاه‌های تگزاس شاهد افزایش قیمت نباشیم.

تولید ثابت نفت آمریکا 

توفان ‌هاروی و و سیل جاری شده بعد از آن، اختلالی جدی در توان تولید نفت آمریکا ایجاد نکرد. در زمانی که توفان ‌هاروی آغاز شد، تولید نفت در خلیج مکزیک به طور موقتی متوقف شد ولی بعد از پایان توفان دوباره تولید در حوزه‌های این منطقه از سر گرفته شد. نکته مهم این است که آمریکا در ماه‌های قبل از توفان مازاد تولید نفت داشته است و این تولید مازاد در روزهایی که اختلال عرضه وجود داشت به بازار مصرف وارد شد. در نتیجه اختلال چند روزه در تولید نفت آمریکا به دلیل توفان تاثیر معنا‌داری در توان عرضه نفت آمریکا ایجاد نکرد.

گفتنی است توفان ‌هاروی هزینه‌های زیادی به اقتصاد آمریکا تحمیل کرد‌ اما تاثیر معنا‌داری روی بازار نفت نداشت و انتظار می‌رود این تغییرات ایجاد شده در قیمت محصولات پتروشیمی و نفت هم به سرعت از بین برود. نکته دیگر اینکه‌ اهمیت ایالت تگزاس به اندازه‌ای زیاد است که سرمایه گذاری و برنامه ریزی برای بازسازی آسیب‌های ناشی از توفان از همین الان آغاز شده است و در فاصله کوتاهی شرایط زندگی مردم در این ایالت به حالت عادی باز می‌گردد.

پیامدهای توفان برای خودروسازان

تاثیر مهمی که این توفان بر بخش خودروی تگزاس وارد کرده، قابل بررسی است. تگزاس یکی از بازارهای مهم خودرو برای ایالات‌متحده است، مخصوصا در مورد وانت‌هایی که در دیترویت تولید می‌شوند. در مدت زمان کوتاهی که توفان مانع فعالیت نمایشگاه‌های خودرو در تگزاس شده بود، به قدری به این واحدهای تجاری ضرر وارد شد که با سود حاصله تا پایان سال، نمی‌توان آن را جبران کرد. به گفته نیک کولاس، تحلیلگر مستقل نیویورکی‌ سیل حاصل از توفان به قدر کافی قوی بود که بتواند صدها خودروی سبک وزن در راه خود را به آهن‌های قراضه تبدیل و مالکان آنها را مجبور به خرید خودروی نو کند. همچنین به غیر از تعلیق حمل‌ونقل ریلی، بنادر کشتیرانی از فعالیت باز ایستاده‌اند. جالب اینجاست که مجموعه صنعتی تولید قطعاتی از شرکت فولکس‌واگن قرار دارد که با وجود این حادثه به فعالیت خود ادامه داده است. در این بین تنها راه مواصلاتی بین مکزیک و میشیگان جاده‌های زمینی بوده است که شرکت‌های حمل‌ونقلی مثل شرکت Nationwide مسیر حرکت کامیون‌های خود را به مناطقی که توفان در آن رخ نداده تغییر داده، با این وجود بسیاری از همین شرکت‌ها نیز دست از فعالیت کشیده‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 731307
  • منبع: جهان صنعت
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.