نشست تخصصی بررسی و نقد برنامه های وزرات جهاد کشاورزی دولت دوازدهم با حضور دکتر سعید جلیلی و جمعی از کارشناسان حوزه کشاورزی برگزار شد.

به گزارش جماران؛  اهم سخنان دکتر جلیلی در نشست بررسی و نقد برنامه های وزارت جهاد کشاورزی دولت دوازدهم:

 تشکیل این قبیل جلسات و رصد مشکلات واقعی کشور مصداق یک «کار سیاسی صحیح» است.

برخلاف تصوری که برخی از کار سیاسی دارند، ما معتقدیم کار سیاسی صحیح، رصد مشکلات اصلی کشور و ارائه راه حل برای آنهاست نه کارهای صرفا انتخاباتی، زرد و زودگذر که کمکی به حل مشکلات و تعالی فرهنگ سیاسی کشور نمی کند.

در بررسی هایی که تاکنون کارگروه کشاورزی ما داشته، مهندس حجتی وزیر کشاورزی نسبت به برخی  وزرای دیگر  عملکرد بهتری داشته اند.

یکی از نقاط قوت مهندس حجتی «سابقه جهادی» است  و به همین علت هم انتظار از ایشان بالاتر است.

برخلاف برخی از مسئولان، وی بر موضوع «خودکفایی» تاکید  و بر «قانون تمرکز تولید و بازار محصولات کشاورزی» نیز توجه خوبی داشته است.

 یکی از ویژگی های مثبت مهندس حجتی این بود زمانی که قیمت برخی کالاها در بازار افزایش داشته بلافاصله به واردات روی نیاورد و با تنظیم صحیح بازار، ودر نظر گرفتن مصلحت دراز مدت طوری عمل کرد که هم «تولید کننده» و هم «مصرف کننده» از این موضوع متضرر نشوند.

در 90% برنامه سایر وزرا از جمله برنامه های آقای حجتی معلوم نیست چگونه قرار است از «وضع موجود» به سوی «وضع مطلوب» حرکت شود.

 انتظار می رفت تا در برنامه های ایشان توجه بیشتری به ظرفیت های مردمی و جهادی همچون «باشگاه کشاورزان جوان»، «بسیج سازندگی»، «اردوهای جهادی» و ارایه برنامه برای استفاده از این ظرفیت ها  می شد.

 موضوع «آمایش سرزمین» مقدمه بسیاری دیگر از اصلاحات در عرصه کشاورزی است و وزارت جهاد کشاورزی باید به آن توجه مضاعفی داشته باشد.

 در بازدید هایی که از زمین های کشاورزی داشته ام، یکی از مهم ترین مطالبات کشاورزان این است که مسئولان کشاورزی استان، کشاورزان منطقه را برای «الگوی کشت» در زمینه کاشت، داشت وبرداشت راهنمایی نمی کنند و این مساله باعث ضرر کشاورزان می شود.

 وقتی «تولید» و «اشتغال» اولویت های اصلی کشور است انتظار می رفت  آقای حجتی ظرفیت های بالقوه و بالفعل کشاورزی برای ایجاد اشتغال را مشخص و برنامه خود را در  رسیدن به وضع مطلوب بیان  می کردند.

  بخشی از محصولات کشاورزی باید به وسیله صادرات در بازار خارجی به فروش برسد و این مساله فقط بر عهده وزارت کشاورزی نیست بلکه سایر وزارتخانه ها نیز باید کمک کنند. اگر چه در برنامه به لزوم کمک دولت اشاره شده است اما شایسته بود انتظارات مشخص از سایر وزارت ها برای کمک به صادرات بیان شود.

 خودکفایی و تامین نهاده های اولیه تولید بسیار مهم است که باید مشخص شود برنامه وزارت جهاد کشاورزی در این باره چیست؟ این موضوع فراتر از بحث کشاورزی و مرتبط با موضوع «امنیت ملی» است زیرا اگر برای تامین برخی نهاده های اولیه وابسته به چند کشور خاص باشیم، خطر بهم ریختن بازار داخلی وجود دارد.

 باید فکر جدی برای  به حد اقل رساندن  واسطه ها و به تعادل رساندن قیمت ها شود نه آنکه تولید کننده محصول خود را به حداقل ممکن قیمت بفروشد و  مصرف کننده هم  آن محصول را با قیمت بسیار بالا خریداری کند.

 ایران به لحاظ وجود برخی گونه های خاص گیاهی و دارویی وضعیت بسیار خوبی دارد و نباید در این عرصه نیز مانند صنعت نفت دچار «خام فروشی» شویم. با بدست آوردن حداکثر «ارزش افزوده» و صادرات محصولات کشاورزی به دیگر کشورها باید برای کشور ایجاد ثروت و اشتغال کنیم.

 امنیت غذایی فقط «تامین غذا» نیست بلکه «سلامت غذایی» را نیز شامل میشود.

 وزارت کشاورزی باید در باره محصولات «تراریخته» موضع مشخص و محکمی داشته باشد و نسبت به این مساله به عنوان یک «مدعی» ورود کند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.