عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به ابلاغیه بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود بانکی به ۱۵ درصد، گفت: کاهش نرخ سود بانکی یکی از مطالبات تمامی بخش ها از جمله بخش مولد کشور از بانک مرکزی بود.

به گزارش جماران؛ فاطمه حسینی نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به ابلاغیه بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود بانکی به ۱۵ درصد، گفت: کاهش نرخ سود بانکی یکی از مطالبات تمامی بخش ها از جمله بخش مولد کشور از بانک مرکزی بود، چراکه اقتصاد کشور ما بانک محور است و هزینه های تامین مالی علی رغم کاهش تورم، کاهش نیافته و طی سال های اخیر تفاوتی فاحش بین نرخ تورم  در کشور و نرخ سود بانکی وجود داشت و با توجه به اینکه نرخ تورم تک رقمی شده بود، اما نرخ سود بانکی بیش از دو برابر نرخ تورم بود.

حسینی با بیان اینکه در حال حاضر توقع جامعه با پایین آمدن نرخ تورم، کاهش معنادار نرخ سود بانکی است، افزود:ضمانت اجرای کافی بر مصوبه بانک مرکزی وجود ندارد، مگر اینکه بانک مرکزی نظارت دقیقی بر بانک ها برای اجرای مصوبه داشته باشد، که این نظارت نه تنها شامل بانک های دولتی بلکه باید شامل بانک های غیردولتی و خصوصی نیز شود تا بتوان این مصوبه را اجرایی کرد.

حسینی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی باید با جدیت با بانک هایی که از اجرای مصوبه سرباز زده برخورد کند، ادامه داد: برخورد با بانک های متخلف باید از طریق ابزار های قانونی بانک مرکزی که امکان اجرای آن را دارد، باشد.

وی یادآور شد: اجرای این مصوبه و نظارت بر اجرای آن مستلزم اراده بانک مرکزی برای اجرای آیین نامه است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان اینکه براساس قانون بانک مرکزی برای نظارت بر اجرای آیین نامه ابزارهای لازم را در اختیار دارد، تصریح کرد: طرح بانکداری اسلامی در پی رفع خلاهای قانونی برای نظارت بانک مرکزی است، اما آنچه که در این بین اهمیت داشته این بوده که ابزارهای موجود نظارتی بانک مرکزی نیز به صورت موثر به کار گرفته نمی شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 726589
  • منبع: خانه ملت
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.