پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

مراسم تودیع و معارفه وزیر ارشاد برگزار شد؛

صالحی امیری: نمی‌توان مملکت را با حکومت محلی اداره کرد

مراسم پاسداشت حضور و تلاش صالحی امیری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معارفه و خیرمقدم به سیدعباس صالحی به‌عنوان وزیر ارشاد، در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش جماران؛ مراسم پاسداشت حضور و تلاش سیدرضا صالحی امیری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معارفه و خیرمقدم به سیدعباس صالحی به‌عنوان وزیر ارشاد، در تالار وحدت آغاز شد.

در این مراسم که امروز (شنبه، چهارم شهریورماه) با حضور اسحاق جهانگیری - معاون اول رییس‌جمهور - برگزار می‌شود، جمعی از اهالی فرهنگ و هنر از جمله محمود علوی - وزیر اطلاعات -، حسین فریدون، منوچهر شهسواری - مدیرعامل خانه سینما -، حجت‌الاسلام شاهمرادی، حجت‌الله ایوبی، محمدمهدی حیدریان - معاون سینمایی -، علیرضا تابش - مدیرعامل بنیاد فارابی -، علی مرادخانی - معاون هنری وزارت ارشاد -، محمد اللهیاری - معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور -، حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، علی نصیریان، مهدی شفیعی - مدیرکل هنرهای نمایشی -، پیمان شریعتی - مدیر تئاترشهر -، جمعی از اهالی سینما فرهنگ، هنر و ادب اکنون در حال برگزاری است.

در ابتدای این مراسم سرود ملی ایران توسط ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی اجرا شد.

57544820

شهرداد روحانی - رهبر ارکستر سمفونیک تهران - پس از اجرا سرود ملی و پیش از اجرای قطعه‌ای دیگر، گفت: از سیدرضا صالحی امیری - وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی - برای حمایت‌هایش تشکر می‌کنم. هنرمندان و موزیسین‌ها در تمام دوره‌های تاریخی سهمی داشته‌اند. ارکستر سمفونیک تهران نیز در طول هشت سال دفاع مقدس، پشت جبهه‌ها برای روحیه دادن به رزمندگان حضور داشته است.

او توضیح داد: قطعه‌ای که اکنون اجرا می‌شود، من خودم در زمان جنگ ساختم و آن را به یاد انسان‌های والایی که از سرزمین مادری‌مان دفاع کردند، تا یک وجب خاک آن از دست نرود، اجرا می‌کنیم.

jpg

صالحی امیری: نظام سلیقه‌ای باید جمع شود

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم تودیع خود، گفت: ما نمی‌توانیم شعارها و هرچه را که فکر می‌کنیم درست است، به جامعه القا کنیم. نظام سلیقه‌ای باید جمع شود. من در این مدت کوتاه، در مقابل مخالفت‌ها ایستادگی کردم.

سیدرضا صالحی امیری - وزیر پیشین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - در مراسم تودیع خود که امروز (شنبه، چهارم شهریورماه) در تالار وحدت برگزار شد، اظهار کرد: بگذارید چند جمله را خلاصه عرض کنم؛ باور دارم که دستگاه بزرگ فرهنگی برای حرکت به سوی آینده، به یک رویکرد همه‌جانبه‌نگر و استراتژیک نیاز دارد. ما نمی‌توانیم جامعه را به‌شکل سلیقه‌ای اداره کنیم. برای تداوم نظام فرهنگی، به سازوکاری به نام نقشه راه، چشم‌انداز و برنامه عملیاتی که یک ضرورت حیاتی است، نیازمندیم.

او ادامه داد: من سعی کردم این برنامه‌ها را در دوران تصدی خودم در وزارت ارشاد دنبال کنم و اولین مجله «چشم‌انداز سینمای ایران» را تهیه کردم.

صالحی امیری در بخش دیگری از سخنانش، اظهار کرد: عبور از سطح به عمق، یک نقطه کلیدی دیگر است. عبور از مناسک به معرفت و همچنین از تکرار عادت به خلاقیت، عبور از بایدها به باورها، عبور از نظام رسمی به صنفی، عبور از مونولوگ به دیالوگ، عبور از جزایر مستقل و از نظام بسته به نظام باز، عبور از نگاه کوتاه و همچنین عبور از نظام کارگزار به سیاستگذار باید به سیاست تبدیل شود. وزارت ارشاد، سیاستگذار است نه کارگزار و دستگاه حکومتی باید آن را اصلاح کند.

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در دوره چهار ساله به همت آقای جنتی - وزیر سابق ارشاد - و تلاش‌هایی که من به سرعت دادن این مسیر انجام دادم، هدف این بود که کارها به نهادها واگذار شود و بپذیریم که وزارت ارشاد در دهه‌های آینده باید سیاستگذار خوبی باشد. امروز خانه سینما در جامعه می‌درخشد و صندوق هنر که معیشت و سلامت هنرمندان را دارد، به اهالی آن واگذار شده است. همچنین نمایشگاه بین‌المللی کتاب به اهالی فرهنگ واگذار شد. وزارت ارشاد در دهه چهارم باید سیاستگذار باشد نه کارگزار.

وی بیان کرد: نمی‌توان مملکت را با حکومت محلی اداره کرد؛ بعد از مشکلی که برای هنرمند عزیز کشور، آقای ناظری - خواننده - در خراسان پیش آمد، من به سران سه قوه نامه نوشتم تا جلوی این اتفاق گرفته شود. مجرای کاری ما براساس تشدید جامعه نبود، بلکه براساس مقاومت بود. باید بدانیم اداره کشور فقط با یک دولت مرکزی ممکن است و لاغیر.

صالحی امیری گفت: باید بپذیریم مرجع فرهنگی کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. نظر همه، محترم است و باید در نظام فرهنگی، یک الگو به نام انسجام فرهنگی را بپذیریم و این انسجام فرهنگی توسط دستگاه نظام فرهنگی، یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هدایت شود. برای کار فرهنگی باید محیط فرهنگی، آرام باشد. من در دوران تصدی خود در وزارت ارشاد به ۲۶ استان سفر کردم و از همه مسئولان و نمایندگان ولایت فقیه در استان‌ها خواستم که بگذارند نظام فرهنگی حاکم و اوضاع فرهنگ، آرام باشد.

وزیر پیشین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که راه نجات کشور، گفت‌وگو است، اظهار کرد: ما باید از دوران تخریب،‌ انگ‌زنی و شایعه عبور کنیم. باید گفت‌وگوی فرهنگی در کشور شکل بگیرد. ما در همین مجموعه، گفت‌وگو با اصحاب فرهنگ را شروع کردیم. باید فضای گفت‌وگو را آماده کنیم که همه بدانند در این سرزمین، حق دارند و حق مطلق وجود ندارد. همه اقوام حق حیات دارند و ما نمی‌توانیم یک‌تنه دیگران را شبیه خودمان کنیم، زیرا شبیه‌سازی فرهنگی در دنیای امروز غیرممکن است. این دولت از مردم رأی گرفته است. بنابراین باید گفتمان اعتدال فرهنگی، به رسمیت شناختن عقلانیت، انسجام و دیانت فرهنگی را بپذیریم، زیرا این نوع گفتمان، در ذیل گفتمان مقام معظم رهبری است.

صالحی امیری بیان کرد: من تلاش کردم در این دوران، با وفاق درون‌سازمانی و هم‌اندیشی با اصحاب هنر و فرهنگ و رویکرد اخلاق‌مداری، قطار بزرگ فرهنگ و ارشاد را در مسیری پرتلاطم به حرکت درآورم و آن را به آقای عباس صالحی واگذار کنم. خداوندا تو شاهد هستی که به‌دنبال نام نبوده و نیستم و به‌عنوان یک خادم در خدمت خانواده بزرگ فرهنگ هنر هستم و خواهم بود.

2017_8_26_19_44_18.png

وزیر ارشاد: ایرانی در طول قرن‌های متوالی با نفس فرهنگ و هنر زنده مانده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سه فرصت و سه چالش در حوزه فرهنگ و هنر نام برد و گفت: هیچ‌وقت ایران سه فرصت جهانی، ملی و نسل جوان، خلاق و مستعد را با هم یک‌جا نداشته است.

سیدعباس صالحی - وزیر ارشاد - در مراسم معارفه‌اش که امروز (شنبه، چهارم شهریورماه) در تالار وحدت برگزار شد، اظهار کرد: اگر وزارت [کردن] در جمهوری اسلامی با نگاه دینی «خدمت» است، در حوزه فرهنگ و هنر، معنی «خادمیت» دارد. من به‌عنوان خادم اهل فرهنگ به این عنوان افتخار می‌کنم و این تملق و اغراق نیست.

او ادامه داد: فرهنگ، هوای تنفس و زندگی انسان است و کسانی تلاش می‌کنند این هوا سالم باشد، آلوده نباشد تا اکسیژن به‌درستی به رگ انسان منتقل شود. اگر پزشکان، طبیب جسم هستند، اصحاب فرهنگ طبیب روح هستند. فرهنگ هوای درگذر و پرنفس جامعه است و این هوا را نمی‌توان گلخانه‌ای، حفاظت یا قطره‌ای، تزریق کرد. باید این هوا به‌گونه‌ای باشد که همه به اندازه کافی تنفس کنند. اصحاب فرهنگ و هنر در نگاه‌داشت چنین فضایی تلاش می‌کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: مفتخرم در طول چند دهه عمرم، در جمع اصحاب فرهنگ و هنر زندگی کرده و رکاب‌دار این خیل پرتکاپو بوده‌ام. امیدوارم بتوانم با مساعدت اصحاب فرهنگ و هنر، گامی به پیش برداریم. فرهنگ، معاشرت است، همدلی و هم‌نفسی است، بنابراین خواهم کوشید تا همدم خوبی برای شما باشم. تلاش می‌کنم خاک پای کسانی باشم که برای ورق زدن کتاب قطور فرهنگ ایرانی تلاش می‌کنند تا این کتاب قطورتر شود.

صالحی با بیان این‌که ایران با فرهنگ، هنر و ادبش زنده است، گفت: همه‌جا ما را با فرهنگ و هنر می‌شناسند و حیف است که امروز، تعریف دیگری از خود داشته باشیم و نام ما با نام دیگری قرین شود. بد است که امروز نام ایران با ایران‌هراسی تعریف شود. ما فقط به گذشته تاریخ وصل نیستیم. هنر، ادب، فرهنگ و رسانه امروز ایران، پرتکاپو، سرزنده و شاداب است و هیچ کالایی به ارزشمندی فرهنگ و هنر نیست.

او ادامه داد: چندبار سرمایه‌گذاری‌های کلانی برای خودرو شد، اما چقدر در این زمینه جهانی شدیم؟! چقدر برای فرهنگ و هنر خرج کرده‌ایم؟! در حال حاضر ما را به سینما و جوایز اسکار و همچنین به موسیقی فاخر و متجلی‌مان در جهان می‌شناسند. به تابلوهای نقاشی، هنرهای تجسمی و نمایشی پرشکوه‌مان می‌شناسند و یکی از بازرترین‌ افراد این هنر، آقای نصیریان در این مراسم حضور دارند. ایرانی در طول قرن‌های متوالی، با نفس فرهنگ و هنر زنده مانده و هر جریان مهاجم را به خاک نشانده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: ما فقط با ارتش در مقابل هجوم نایستاده‌ایم. اگر می‌خواهیم امنیت پایدار، اقتصاد پایدار و سیاست مطمئن داشته باشیم، این کاخ را بر نهضت و سلاح بنا نکنیم که البته این دو هم بی‌ربط نیستند. ما چالش کمی نداریم. دولت یازدهم کارهای بزرگی کرد و در رویکردها، اتفاق‌های خوبی افتاد که معلول یک رویکرد جدی در فضای سیاست و فرهنگ بود. اصحاب فرهنگ و هنر نیز نقش مهمی در این رویکرد داشتند.

صالحی گفت: از دکتر جنتی، وزیر سه ساله فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم که دوران پرفراز و نشیبی داشت، سپاسگزاری می‌کنم. از آقای صالحی امیری - وزیر پیشین ارشاد - نیز متشکرم، زیرا به اعتبار او، در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و کتابخانه ملی بودم. خوشفکری، حل بحران و نکات دیگر بسیاری در اوصاف آقای صالحی امیری هست که به کمک وزارت فرهنگ و ارشاد آمد. از این پس، بیشتر خواهیم شنید و تلاش می‌کنیم بیشتر از آن‌که بگوییم، بشنویم، زیرا معتقدم دولتمردان به شنیدن، بیشتر نیاز دارند تا گفتن.

او با اشاره به سه چالش عمده در حوزه فرهنگ و ارشاد، توضیح داد: اولین چالش در حوزه فرهنگ، تکثر نظر فرهنگی است. این تکثر، جامعه فرهنگی را گرفتار مشکل کرد. استراتژی گفت‌وگو، برای رفع این چالش است. باید به سمت رفع سوءتفاهم‌ها حرکت کنیم. اهالی فرهنگ در درون خود به‌دنبال معدل نظر فرهنگی در جامعه حرکت کردند. نمی‌توان در میان میلیون‌ها نظر حرکت کرد و جامعه ایرانی را در ابهام قرار داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره چالش دوم، گفت: این چالش به‌شدت مساله ایجاد کرد؛ ابهام در حقوق فرهنگی، حقوق فردی، اجتماعی و حاکمیتی جامعه وجود دارد و جامعه باید نسبت به حقوق خود آشنا باشد. حق هویت‌های جمعی که باید نسبت به حقوق خود آشنا شوند، حق امنیت فکری، هویت صنفی، هویت‌های قومی و زبانی حقوقی که جامعه نسبت به آن‌ها حساسیت دارد و حاکمیت باید به آن‌ها توجه کند.

صالحی درباره چالش سوم نیز اظهار کرد: شکاف قومیتی و جنسیتی، چالش دیگر این حوزه است. البته با وجود جدی بودن چالش‌ها، امیدها اندک نیستند.

صالحی با اشاره به فرصت‌ها در این حوزه، توضیح داد: فرصت اول، جهانی شدن ادب و فرهنگ ایران در حوزه‌های مختلف است. ما در ۱۰۰ سال گذشته، چنین فرصتی نداشتیم. در همه حوزه‌ها، حرفی برای گفتن و نشان دادن داریم که البته خودبزرگی نیست. امروز فرهنگ و ادب و ایرانی ارزش افزوده ملی ایران است. این ارزش در سطح جهانی قابلیت تقابل دارد. ما فرصت‌های زیادی برای دیده شدن در جهان داریم و هرجا که رابطه‌ها باز شده، این فرصت‌ها بیشتر شده است. ایران در گذشته، تاریخ یک ضلع جهان بوده و اکنون نیز باید چنین باشد.

او ادامه داد: فرصت دوم، کشوری شدن فرهنگ و ادب است. برخی پیش از این، برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری به تهران می‌آمدند؛ اما امروز در جای‌جای ایران، فرصت خلاقیت فرهنگی و ادبی وجود دارد و در همه نقاط ایران، خلاقیت موج می‌زند. ایران امروز، سرای فرهنگ و ادب است و نه تهران. اگر در گذشته کانون هنر و ادب در بخشی از شهرها مستقر بود، امروز در همه جای ایران مستقر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فرصت سوم را نسل جوان دانست و افزود: نسل جوان یک سرمایه بزرگ است و باید قدر آن را دانست؛ نسلی که می‌تواند تولید اشتغال کند.

عموزاده خلیلی در مراسم تودیع و معارفه وزیر ارشاد: درباره کارهای نکرده صحبت کنیم

علی نصیریان با بیان این‌که من به صالحی امیری دلبسته شده بودم، گفت: مدیریت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کار کمی نیست. فکر می‌کنیم نفت و صنعت، مهم هستند، البته مهم هم هستند، اما فرهنگ یک ملت، اهمیت بیشتری دارد که در بودجه‌های عمومی به آن توجه نمی‌شود.

علی نصیریان - بازیگر سینما و تئاتر -به نمایندگی از این هنرمندان، در مراسم تودیع و معارفه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار کرد: ما تازه با آقای صالحی امیری - وزیر پیشین ارشاد - آشنا شده بودیم که این تغییرات به‌وجود آمد. توجه جدی به فرهنگ و هنر و هنرمندان، جزو عملکرد و فعالیت‌های صالحی امیری بود. او آنقدر لطف داشت که برای عید به خانه من و برخی از هنرمندان آمد و این عمل، شایسته و زیبایی بود.

او ادامه داد: جدا از اقداماتی که صالحی امیری در جهت پیشبرد مسائل فرهنگی و هنری در زمینه موسیقی، خانه تئاتر و دیگر حوزه‌ها انجام داد، در کل او به فرهنگ و هنر این سرزمین وابسته بود و از این بابت متاسفم که رفت؛ اما از طرف دیگر، سید بزرگواری به جای او آمده که ان‌شاءالله بهتر از آقای صالحی امیری بتواند به هنر و فرهنگ این سرزمین خدمت کند.

این پیشکسوت حوزه سینما و تئاتر بیان کرد: درست است که مفاخری از لحاظ باستانی داریم، اما توجه به هنرهای زنده امروز مثل تئاتر که تکثیرپذیر نیستند، اهمیت ویژه‌ای دارد. لحظاتی که روی صحنه اتفاق می‌افتد و تمام می‌شود، لحظات نابی است و هر انسانی از مضامین نمایشی، برداشت‌های متفاوتی می‌کند. تئاتر ابعاد درخشانی از لحاظ انسانی دارد. مثل کلاس‌های تشریح در پزشکی، تئاتر نیز روان و درون انسان را روی صحنه جراحی می‌کند و تماشاگر شاهد آن است، گرچه سبک و شیوه‌های تئاتر عوض شده، زیرا دنیا عوض شده است.

نصیریان گفت: جامعه، توسعه فرهنگی پیدا کرده است. امسال ۱۱۸ تئاتر هر شب در تهران روی صحنه رفته، این در حالی است که در سال ۱۳۴۴ زمانی که تئاتر سنگلج افتتاح شد، آنقدر خلوت بود که ما مجبور می‌شدیم پوسترهای‌مان را در کتابفروشی‌ها نصب کنیم تا وقتی روشنفکران آن را می‌بینند، بلیت بخرند و به تئاتر بیایند.

او اظهار کرد: درست است که جمعیت زیاد شده، اما جامعه نیز به فرهنگ و هنر توجه می‌کند و این کارها، حاصل خدمات امثال سیدمحمد خاتمی، احمد مسجدجامعی و سیدرضا صالحی امیری است. مدیریت فرهنگی، یکی از دقیق‌ترین و پیچیده‌ترین مدیریت‌ها در ایران است، زیرا بسیاری از سلیقه‌ها در آن دخالت می‌کنند و اجازه بسیاری از کارها را نمی‌دهند.

این بازیگر ادامه داد: گرچه هنرهای نماشی، تفنن است، اما ۵۰ درصد این هنر مضمون است. مدیریت فرهنگی بسیار پیچیده است و مدیر فرهنگی در وهله اول باید به هنر دلبسته باشد. بسترسازی، ارائه کردن و جلو بردن فرهنگ، مهارت می‌خواهد. به همین دلیل مدیریت فرهنگی در کشور ما با سلیقه‌های متفاوت دشوار است. ما پشت کسانی که به فرهنگ این مملکت خدمت می‌کنند، هستیم.

نصیریان گفت: سن من از بازنشستگی گذشته، اما تا جایی که نفس دارم، کار می‌کنم. مساله جامعه ما و درخواست جوانان، موضوع دیگری است که شما باید نسبت به آن پاسخگو باشید، زیرا در این زمینه تقاضا وجود دارد. بخش هنر و فرهنگ از جذاب‌ترین بخش‌ها هستند و مردم آن‌ها را دوست دارند. بنابراین توسعه فرهنگی باید موجب خوشحالی سیاستمداران ما باشد، زیرا این امر نشان می‌دهد که جامعه صاحب اندیشه شده و از لحاظ فرهنگی توسعه پیدا کرده است.

او با بیان این‌که باید بودجه این شرایط فراهم شود، درخواست کرد که این امکانات فقط در تهران نباشد، زیرا در شهرهای دورافتاده، استعدادهای درخشانی هستند. آن‌ها گوهر و نیروهای انسانی زنده این مملکت هستند که باید آن‌ها را دریابید و امکانات لازم را برای‌شان ایجاد کنید.

 

شاید بهتر است درباره کارهای نکرده صحبت کنیم

فریدون عموزاده خلیلی - نویسنده - نیز به نمایندگی از نویسندگان در این مراسم گفت: اولین مواجهه اهالی قلم، کاغذ سفید است، زیرا ما خلاقیت را روی کاغذ سفید پیاده می‌کنیم. از این رو، قضاوت کردن درباره وزیر برای ما، نگاه کردن به یک کاغذ سفید و بدون پیش‌فرض است. ما به کارنامه آقای صالحی امیری بدون پیش‌فرض نگاه می‌کنیم. در عرصه فرهنگ، ۱۰ ماه فعالیت، یعنی مدت زمانی نزدیک به صفر. فرهنگ، یک امر ژرفایی است. بنابراین برای آن‌که شکوفایی یک امر فرهنگی را ببینیم به زمان نیاز داریم و ۱۰ ماه، زمان کمی است.

او ادامه داد: شاید بهتر است درباره کارهای نکرده صحبت کنیم. وزیر پیشین فرهنگ، از نظر کارهایی که نکرده، سابقه درخشانی دارد. ما اهالی قلم همیشه نگران هستیم که آیا بنویسیم یا ننویسیم. اگر بنویسیم سانسور می‌شود یا خیر؟ اگر نوشته شود مجوز می‌گیرد یا خیر؟ اگر چاپ شود پخش می‌شود یا خیر؟ اگر پخش شد جمع‌آوری می‌شود یا خیر؟ آقای صالحی امیری در این موارد سانسور نکرد و دستور جمع‌آوری کتاب‌ها را نداد. از این جهت، از شما ممنونیم که آرامش و اطمینان را به اهالی قلم دادید و هراس‌ها را از آن‌ها گرفتید.

این نویسنده بیان کرد: شهادت می‌دهم به‌عنوان کسی که در عرصه قلم و نشر فعال است، طی این مدت، بسیاری از فعالیت‌های عرصه نشر به اهالی خودش سپرده شد، به تشکل‌های نشر اطمینان داده شد و اهالی آن از سوءظن درآمدند. تشکل‌های غیردولتی در این دوره نه‌تنها در اجرا، بلکه در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری شریک شدند. همه اهالی شاهدند که بزرگترین نمایش بین‌المللی کتاب به تشکل‌های غیردولتی سپرده شد.

عموزاده خلیلی اضافه کرد: پتانسیل‌های بی‌نظیری در این دوره فراهم شد و اهالی فرهنگ و هنر انگیزه پیدا کردند، زیرا دیدند فرصت برای آن‌ها فراهم شده است. فرهنگ، سیاست نیست، بلکه فراتر از سیاست است. در این دوره، فرهنگ ذیل سیاست قرار نگرفت. من تردید ندارم که این موفقیت و رویکرد صالحی امیری ممکن نبود رخ دهد، مگر با همراهی کسی که در حال حاضر سکان‌دار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده است. تردید ندارم که با حضور عباس صالحی، این روند تداوم پیدا می‌کند.

او با بیان این‌که آرزوهای ما کوچک است، تقاضا کرد، همان‌طور که هراس‌ها در این دوره از بین رفت، آرزوهای کوچک ما هم برآورده شود. تشکل‌های داستان‌نویسان و روزنامه‌نویسان که فعال شده‌اند و کم و بیش با مانع مواجه هستند، با منش گفت‌وگویی که آقای صالحی دارد، این موانع می‌توانند با تعامل وزارت کار برطرف شوند. تردید ندارم این ورق سفیدی که پیش روی ماست در دوره‌ای که کار آقای صالحی تمام شود، کارنامه‌ای قابل دفاعی باشد.

 

امیدوار به تداوم هستیم

حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی - مدیرمسوول روزنامه اطلاعات - نیز به‌عنوان نماینده روزنامه‌نگاران، در این مراسم گفت: وقتی جامعه هنری و تئاتری می‌بیند یک نفر مثل نصیریان با ۸۴ سال سن روی صحنه است، امیدوار می‌شود. من با آقای صالحی امیری بعد از پیروزی آقای روحانی در دور اول انتخابات آشنا شدم و خیلی چیزها را از او یاد گرفتم.

او ادامه داد: وقتی ضرورت ایجاب کرد که آقای صالحی امیری جایگزین آقای جنتی شود، ازخودگذشتگی می‌خواست که کسی این سِمت را برعهده بگیرد. در این مدت کوتاه، کسانی که با او همکاری کردند، افتخار آفریدند و در حال حاضر به هر دلیلی مقدر شد که سیدعباس صالحی جای او بیاید.

دعایی اظهار کرد: عباس صالحی را برای اولین‌بار در موسسه اطلاعات زیارت کردم. بعد از دولت نهم، امیدی به تحول داشتیم و فضای جدیدی که جامعه به آن ببالد. به همین دلیل، دردمندان در یک جمعی بودیم و من صالحی نازنین را در آن جمع دیدم که با یک سوزش درونی، نیازها را مطرح می‌کرد. هرچه بود، گذشت تا دوره جنتی با چهره او مواجه شدم و برای خواندن نماز در جمعی به او اقتدا کردیم.

او ادامه داد: در دوران تصدی آقای صالحی در معاونت فرهنگی به‌دلیل فعالیتی که در روزنامه اطلاعات داشتم و بخشی که مربوط به نشر کتاب می‌شود، برخی مولفان که آثارشان دچار مشکل می‌شد، من را واسطه می‌کردند که دردشان را منتقل کنم و من در هر مراجعه‌ای که با این انسان نازنین داشتم، موفق بیرون آمدم. به همین دلیل، بسیاری از ناشران ما راضی هستند و منطق او را می‌پذیرند.

دعایی اضافه کرد: صالحی امیری در زمان حضورش در وزارت ارشاد، از نیروهای توانمند بهره گرفت و سلیقه یار قدیمی خود، آقای خاتمی را پذیرفت و دکتر عباس صالحی هم این رویه را ادامه خواهد داد. ما امیدوار به تداوم هستیم.

پیام سیدحسن خمینی خطاب به صالحی امیری

حجت‌الاسلام جوادی از سوی دفتر یادگار امام (ره) متنی را که سیدحسن خمینی خطاب به صالحی امیری نوشته بود، خواند. در این متن آمده بود: «امروز بعدازظهر مطلع شدم که برای جنابعالی جلسه تودیع برگزار می‌شود. غبطه اهل فرهنگ از غیاب شما خواهد بود. امیدوارم هر جا که هستید مورد عنایت امام زمان (عج) باشید. همت و عزم شما فراموش‌شدنی نیست.»

جلسه تودیع و معارفه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اجرای حجت اشرف‌زاده - خواننده - به پایان رسید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.