از زمانی که این نهاد با ساز و کار مناسب ایجاد شد درگیری بین مجلس و شورای نگهبان دیگر وجود ندارد و موضوعات کلیدی کشور بسرعت راه‌حل‌های خودش را پیدا می‌کند.

به گزارش جماران؛ علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، نوشت:

«در نظام اسلامی، چارچوب‌های موردنیاز برای قانونگذاری و اجرا باید مبتنی بر اسلام باشد که در اجرا و عمل در این زمینه گاهی با محذوراتی مواجه می‌شویم که عملا باید در این مورد، احکام اولیه را برای دوره موقتی تعطیل و احکام ثانویه را مورد عمل قرار دهیم. در ابتدا این موضوع وجود نداشت، اما بتدریج با نیازهای فوری و ضروری مشخص شد چنین مرجعی در کشور ضرورت دارد.

زمانی‌ که در قانون اساسی تجدیدنظر شد، اصلی در قانون اساسی آمد که برای تشخیص مصلحت نظام باید مجمعی شکل بگیرد و آن مجمع متشکل از شخصیت‌هایی است که دارای تجربه اجرایی، قضایی، حقوقی و قانونگذاری در کشورند و کسانی که خبره مسائل دینی و فقهی هستند و رهبری اعضای ثابت و متغیر آن را تعیین می‌کنند. این به صورت یک اصل در قانون اساسی قرار داده شد و مجمع تشخیص مصلحت نظام بر این اساس شکل گرفت.

از زمانی که این نهاد با ساز و کار مناسب ایجاد شد درگیری بین مجلس و شورای نگهبان دیگر وجود ندارد و موضوعات کلیدی کشور بسرعت راه‌حل‌های خودش را پیدا می‌کند، ضمن این‌که رهبر انقلاب هم به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرمودند چون مساله شرع حساس است، در صورتی که موردی خلاف قانون اساسی یا شرع باشد، باید دوسوم اعضا رای بدهند. در ضمن اعضای فقهای شورای نگهبان هم عضو مجمع تلقی می‌شوند و صاحب رای هستند و همین مساله تا حدودی شرایط را متعادل می‌کند. از طرفی تعیین سیاست‌های کلی نظام در قانون اساسی به‌عهده رهبری گذاشته شده و ایشان فرمودند با مشورت مجمع تشخیص این اقدام صورت گیرد.

یکی از اقدامات مهم مجمع تشخیص مصلحت نظام این است که سیاست‌های کلی نظام را که خطوط راهنمای حرکتی دولت‌ها، قوه قضاییه و قوه مقننه است، شکل می‌دهد و این مجمع است که نظر مشورتی را سازمان می‌دهد و همه خبرگان ملی را دعوت می‌کند و نظر کارشناسی اجماعی را خدمت رهبری ارائه می‌کند که از این جهت کار بسیار مهمی است و از سوی دیگر نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی هم که جزو وظایف رهبری است به مجمع واگذار شده و مجمع باید اجرا شدن سیاست‌ها را دنبال کند. تمام این وظایف و اقدامات نشان‌دهنده اهمیت و جایگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

برای ارتقای جایگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام باید گفت طبیعتا نوع سازماندهی کمیسیون‌های مجمع تشخیص، نوع اداره مجمع و میزان درگیری که باید اعضای مجمع را در موضوعات وارد کرد، تاثیرگذار هستند. از سوی دیگر باید ساختارهای مجمع تشخیص انسجام بیشتری پیدا کند و مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع باید کاملا در راستای اهداف مجمع به‌کارگیری شود تا بتواند افق‌های دوردست‌تر را ببیند و نظرات کارشناسی بلندمدت‌تری را برای افق‌های آتی به رهبری نظام پیشنهاد کند تا به این ترتیب، اهداف ملی محقق شود.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.