در اجرای اصل 121 قانون اساسی، مراسم تحلیف رییس‌جمهوری دوره دوازدهم در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود‌.

به گزارش جماران، علیرضا رحیمی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در روزنامه جهان صنعت نوشت: 

براساس مفاد اصل 121 قانون اساسی این سوگند رسمی در محل مجلس شورای اسلامی و در حضور رییس قوه قضاییه و اعضای شورای نگهبان برگزار و پس از قرائت متن آن توسط رییس‌جمهور امضا می‌شود‌. مراسم تحلیف فرصتی برای ارزیابی وضعیت بین‌المللی کشور به لحاظ مناسبات سیاسی به‌شمار می‌آید. در دوره تحریم به دنبال فضاسازی‌های سنگینی که علیه ایران ایجاد شده بود، کشورهای کمی از مراسم تحلیف استقبال می‌کردند و این مراسم در فضای داخلی و عادی برگزار می‌شد‌. مراسم تحلیف دوره دوازدهم در شرایطی برگزار می‌شود که پس از توافقنامه برجام و دیپلماسی موفق ایران، فضای بین‌المللی به‌طور واقع‌بینانه‌ای متوجه اهمیت و واقعیت ایران شده و با وجود تلاش بی‌وقفه آمریکا و رژیم صهیونیستی اقبال جهانی نسبت به ایران به‌طور تدریجی و فزاینده ادامه دارد‌.

 در مراسم تحلیف حضور 9 رییس‌جمهور، 19 رییس مجلس و هیات‌های بلندپایه از 120 کشور هماهنگ شده است. بیش از 11 هیات از سازمان‌های مهم بین‌المللی و منطقه‌‌ای نظیر آنکتاد، D8، سازمان بین‌المجالس اسلامی و سازمان بین‌المجالس آسیایی (APA) در این مراسم حضور خواهند داشت‌‌. به‌جز آمریکا، همه کشورهای 1+5 حضور هیات‌های عالی‌رتبه خود در سطح وزرای خارجه یا معاون رییس‌جمهور و نخست‌وزیر را هماهنگ و اعلام کرده‌اند. 

به لحاظ تعداد و ترکیب هیات‌های شرکت‌کننده بدون تردید مراسم تحلیف دوره دوازدهم بی‌سابقه‌ترین مراسم تحلیف در تاریخ ایران است‌. حضور مهمانان رسمی در عالی‌ترین سطوح به نوعی به رخ کشیدن اعتبار و جایگاه ایران در سطح بین‌المللی و مجامع جهانی است‌‌. امروز در فضای پسابرجام نه‌تنها فضای بین‌المللی به سوی ایران متحول شده است بلکه جایگاه ایران نیز در مهم‌ترین مراکز قدرت و تصمیم‌سازی بین‌المللی تثبیت شده به‌گونه‌ای که با وجود همه فضاسازی‌های خصمانه آمریکایی‌ها، اتحادیه اروپا به عنوان شریک برتر آمریکا در 1+5 در عالی‌ترین سطح دیپلماتیک (حضور خانم موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) اعلام حضور کرده است‌. 

بدون تردید تاثیر مستقیم این مراسم در مناسبات بین‌المللی اقتصادی و تجاری ایران را نیز به زودی شاهد خواهیم بود‌‌. همچنان که متاثر از نتیجه انتخابات پرشور 29اردیبهشت 96 و انتخاب مجدد روحانی با پشتوانه 24 میلیونی اقبال بیشتر بین‌المللی را نسبت به ایران شاهد بودیم که حضور شرکت توتال در سرمایه‌گذاری نفت و گاز نمونه‌ای از این اقبال فزاینده است‌‌.

 امنیت و ثبات ایران در حوزه سرمایه‌گذاری و مناسبات دوجانبه و چندجانبه و همچنین رشد فزاینده دموکراسی و رقابت‌های سیاسی در حوزه پارلمانی، شوراها و ریاست جمهوری و تعامل سازنده و پیش‌رونده ایران در سطح بین‌المللی همگی از مولفه‌هایی هستند که برای تمام هیات‌های شرکت‌کننده قبل از تصمیم برای حضور در مراسم تحلیف تثبیت شده و مدنظر بوده است‌‌. رویکرد و ادبیات خصمانه و تهدیدآمیز آمریکایی‌ها هیچ‌گاه نمی‌تواند واقعیت صلح‌طلبی و امنیت و تعامل سازنده ایران سرفراز را تغییر دهد و امروز ایران تدابیر و تسهیلات لازم را برای آغاز ششمین برنامه توسعه‌ای خود در دو سطح ملی و بین‌المللی فراهم کرده است‌. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 714883
  • منبع: جهان صنعت
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.