معرفی وزرایی می‌توانند سازنده کابینه ٢٤‌میلیونی باشند که در این معیارها، نمره قبولی بگیرند و مقبول نظر جوانان و زنان و نسل امروز باشند.

به گزارش جماران، عبدالله ناصری در روزنامه شرق نوشت: آقای روحانی برای رسیدن به کابینه‌ای مردمی و ٢٤‌ میلیونی راه سختی را در پیش دارند و شاید به همین خاطر است که تقریبا تمام گمانه‌زنی‌ها در مورد وزرای انتخابی، تا لحظه تقدیم فهرست موردنظر به مجلس، چندان واقعی به نظر نمی‌آیند. برای رسیدن به کابینه‌ای که بتواند با مردم همراه باشد و عنوان ٢٤‌ میلیونی به خود بگیرد، دو معیار مهم و اساسی وجود دارد:

نخست، گفتمانی است که آقای روحانی در سپهر سیاسی ایران مطرح کرده‌اند و با برنامه‌هایی که در فرصت انتخاباتی اردیبهشت‌ماه امسال مطرح کرده‌اند، می‌توان بخش‌هایی از آن را شناخت. کابینه‌ای می‌تواند همراه مردم باشد که تأمین‌کننده نظرات و گفتمان و برنامه منتخب همین مردم در انتخابات ٢٩ اردیبهشت‌ماه باشد. 

اما معیار دوم که به نظر می‌رسد معیار بسیار مهمی است، عقبه مدنی است که در کوره‌راه این سال‌ها و در انتخابات اخیر، آقای روحانی را همراهی کرده است. این افراد فارغ از مطالبات منطقه‌ای و فردی خود، مطالبات جدی‌ای در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دارند که باید در دولت جدید پیگیری و تحقق یابد. اگر روزی مردم خوزستان در آن شرایط بد آب‌وهوایی، در دفاع از روحانی شعار دادند «هوا نداریم، اما هواتو داریم»، اکنون نه‌فقط خواهان بهبود مسائل محیط‌زیستی خود هستند، بلکه در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... هم مطالباتی دارند که تنها یک کابینه قوی و کارآمد می‌تواند آن را پیگیری کند. 

انتخابات امسال یکی از بی‌نظیرترین انتخابات در طول تاریخ انقلاب اسلامی بود، چراکه برای اولین‌بار دو نسل برجسته این انقلاب در یک انتخابات - و در جبهه‌های مختلف- عرض‌اندام کرد. بنابراین انتخاب کابینه‌ای ٢٤‌ میلیونی، با پرداختن به مطالبات جمعیتی نیز همراه است. روحانی باید تیمی را برای بخش اجرائی کشور برگزیند که علاوه بر توجه به ثقل مطالبات این گروه‌ها، توجه ویژه‌ای هم به حوزه زنان و جوانان در سطوح مدیریتی کشور داشته باشد. 

قوه ‌مجریه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین نهادهای اجرائی و مدیریتی در کشور، سطوح مدیریتی عالی و میانی فراوانی دارد که در چیدمان آنها دولت و مجموعه کابینه باید گوشه‌چشمی هم به توان بالای جوانان و زنان کشور داشته باشند. این موضوع متأسفانه هنوز نهادینه نشده تا جایی که با وجود کارنامه درخشان خانم مولاوردی در معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، آقای روحانی براساس فشارهای وارده و تنگناها مجبور می‌شوند دست به تغییر بزنند. 

چهار سال پیش‌رو، چهار سال بسیار سرنوشت‌سازی است؛ خصوصا آنکه در عرصه اقتصاد و مسائل بین‌المللی، فرازوفرودهای بسیاری انتظار مردم و دولت را می‌کشد. بنابراین دولت نیازمند آن است که همراهی این عقبه مدنی را محدود به صندوق‌های رأی نبیند و از یاری و حمایت آنها در این مسیر بهره‌مند باشد. جامعه نسل جوان که پشتوانه این عقبه است، امروز در شبکه‌های مجازی، بدون تعارف‌های رایج، حرف خود را با مدیران و مسئولان در میان می‌گذارد و اگر این را بستری بدانیم که در پیروزی رئیس‌جمهور روحانی تأثیرگذار بود، اکنون باید با حمایت از این نسل و جوان‌سازی دولت، همچنان به پویایی شبکه‌های اجتماعی در رصد دولت، دستگاه‌های اجرائی و حتی تصمیم‌سازی در سطوح مختلف کشور کمک کرد. در این مسیر، معرفی وزرایی می‌توانند سازنده کابینه ٢٤‌میلیونی باشند که در این معیارها، نمره قبولی بگیرند و مقبول نظر جوانان و زنان و نسل امروز باشند. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.