ترامپ پیش از این نیز تهدید کرده بود که پرداخت‌های مالی به شرکت‌های بیمه را قطع خواهد کرد. ترامپ در ماه آوریل نیز تهدید کرد که اگر دموکرات‌ها حاضر به مذاکره بر سر لایحه بهداشت و سلامت نباشند، پرداخت‌ها به شرکت‌های بیمه را لغو خواهد کرد.

به گزارش جماران؛ روز شنبه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا اظهار داشت: درصورتی که جمهوریخواهان سنا نتوانند لایحه جدید بهداشت و بیمه را تصویب کنند، پرداخت‌های دولتی به شرکت‌های بیمه بهداشت و سلامت را متوقف خواهد کرد.

ترامپ از نمایندگان کنگره خواسته است تا دست از تلاش‌ها برای لغو قانون اوباماکر و جایگزین‌کردن یک قانون جدید برندارند و این تلاش‌ها را متوقف نکنند. رئیس‌جمهوری آمریکا با انتشار توییتی افزود: «اگر لایحه جدید بهداشت و سلامت به سرعت تصویب نشود، پرداخت‌ها به شرکت‌های بیمه سلامت به‌ زودی پایان خواهد یافت.»

این توییت یک روز پس از آن منتشر شده است که جمهوریخواهان سنا نتوانستند آرای کافی را برای لغو قانون اوباماکِر به دست آورند. بخشی از این توییت ترامپ ظاهرا به کاهش ٨‌میلیارد دلاری یارانه دولت فدرال است که به شرکت‌های بیمه و بهداشت پرداخت می‌شود و این شرکت‌ها در ازای دریافت یارانه‌های بهداشتی از دولت، اقشار کم‌درآمد را تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌دهند.

ترامپ پیش از این نیز تهدید کرده بود که پرداخت‌های مالی به شرکت‌های بیمه را قطع خواهد کرد. ترامپ در ماه آوریل نیز تهدید کرد که اگر دموکرات‌ها حاضر به مذاکره بر سر لایحه بهداشت و سلامت نباشند، پرداخت‌ها به شرکت‌های بیمه را لغو خواهد کرد.

بیمه درمانی اوباماکر،  ٧‌سال پیش در‌ سال ٢٠١٠ تصویب و اجرایی شد. آمریکا یکی از پرهزینه‌ترین سیستم‌های درمانی جهان را دارد و مردم مجبورند از بیمه‌های خصوصی برای پرداخت هزینه‌های درمانی‌شان استفاده کنند. بیمه‌ها گران هستند و گاهی نیز از بخشی از هزینه‌های درمان، شانه خالی می‌کنند. در نتیجه مردم فقیر، توانایی پرداخت هزینه‌های بیمه‌های خصوصی را ندارند و این، یعنی اگر بیمار شوند، قدرت پرداخت هزینه‌های درمانی را نخواهند داشت. باراک اوباما، تلاش زیادی کرد تا بیمه درمانی عمومی را تصویب کند؛ بیمه‌ای که افرادی را که توانایی پرداخت بیمه‌های خصوصی ندارند، پوشش می‌دهد. می‌توان گفت که این بیمه درمانی، بزرگترین دستاورد دولت اوباما محسوب می‌شود. اوباما با استفاده از این قانون توانست پس از دهه‌ها، کاری که روسای‌جمهوری قبلی نتوانسته بودند انجام دهند را عملی کند و میلیون‌ها نفر آمریکایی فاقد بیمه درمانی را صاحب بیمه کند. بیل کلینتون در سال‌های دهه٩٠ تلاش بسیاری کرد تا قانون بیمه درمانی را تصویب کند اما با وجود کنگره همسو، نتوانست این اقدام را عملی کند. باراک اوباما اما در‌ سال اول ریاست‌جمهوری‌اش مذاکرات و برنامه‌ریزی‌ها را انجام داد و در ‌سال دوم آن را تصویب کرد. قانون بیمه درمانی اوباما توانسته است حدود ٢٥‌میلیون نفر را که هیچ‌گونه بیمه درمانی نداشته‌اند تحت پوشش خودش قرار دهد.

جمهوریخواهان که تمایلات سرمایه‌داری بیشتری در مقایسه با دموکرات‌ها دارند و مخالف بزرگ‌شدن دولت و هزینه‌های آن هستند، از این جهت با این طرح مخالف بودند که دولت نباید هزینه بیمه‌شدن مردم را بپردازد. آنها معتقدند، خود مردم باید بیمه‌های درمانی را از شرکت‌های بیمه بخرند و دولت نباید در این رابطه یارانه ارایه کند.

نمایندگان جمهوریخواه، ٧‌سال با این طرح مخالفت کردند و خواهان کوچکترکردن این بیمه درمانی بودند؛ به نحوی که ١٨‌میلیون نفر از پوشش این بیمه خارج شوند. آنها می‌گویند که این طرح حمایتی، پرهزینه است و کارایی لازم را ندارد. دونالد ترامپ جمهوریخواه نیز از همان ابتدا یکی از مخالفان سرسخت بیمه اوباما بود. او در زمان کارزار انتخاباتی، وعده لغو این بیمه را داده بود. ترامپ وعده داده بود که یکی از نخستین اقداماتش در ١٠٠روز ابتدایی دولت، لغو این قانون خواهد بود. ترامپ، طرح بیمه جایگزینی را به مجلس نمایندگان آمریکا ارایه داد که حدود ٣ماه پیش، در آن مجلس به تصویب رسید. درنهایت، این طرح به کنگره رسید. بسیاری از مردم معترض به لغو بیمه اوباما، بیرون از کنگره تجمع کرده بودند. بعد از ساعت‌ها چالش میان نمایندگان، درنهایت با رأی منفی ٣ سناتور جمهوریخواه به لغو طرح اوباما، ٥١نفر به نفع طرح اوباما و ٤٩نفر در مخالفت با آن، رأی دادند. به این ترتیب، طرح کنارگذاشتن اوباماکر، ناکام ماند. موضوعی که خشم ترامپ را برانگیخت. ترامپ در توییتر، در واکنش به این خبر نوشت: «٣ جمهوریخواه و ٤٨ دموکرات، مردم آمریکا را ناامید کردند؛ همان‌طور که از اول گفته بودم، می‌بینید که این طرح چطور فرو خواهد ریخت و باید از اول شروع کنید.»

جمهوریخواهان تاکنون ٦٧بار اقدام به رأی‌گیری در صحن کنگره برای لغو این قانون کرده‌اند، اما هیچ‌وقت موفق نشدند. حالا دونالد ترامپ نه‌تنها آنچنان که گفته بود، در ١٠٠روز اول، که با وجود گذشتن ١٩٠روز از آغاز دولتش، هنوز نتوانسته مهمترین میراث اوباما را از بین ببرد، بلکه تصویب طرح جایگزین خود را نیز ناکام می‌بیند. معلوم نیست که آقای ترامپ این تهدیدات را عملی می‌کند یا نه. با این حال، «چاک شومر» رهبر دموکرات‌های سنا در واکنش به این توییت‌های ترامپ گفته است: «اگر رئیس‌جمهوری تهدید خود را عملی کند، هر کارشناسی موافق خواهد بود که هزینه‌های بیمه بشدت افزایش خواهد یافت و سلامت و بهداشت برای میلیون‌ها آمریکایی، گران‌تر از قبل خواهد شد.» وی در ادامه افزود: «رئیس‌جمهوری باید از بازی سیاسی با جان مردم و سلامت و بهداشت خودداری کند.»

سنای آمریکا اکنون در دوره استراحت و تعطیلی قرار دارد و به نظر می‌رسد مذاکرات درباره طرح بهداشت و سلامت از ماه آگوست مجددا از سرگرفته خواهد شد. این درحالی است که تازه‌ترین نظرسنجی «رویترز ایپسوس» نشان می‌دهد که ٦٤‌درصد آمریکایی‌ها خواستار حفظ قانون اوباماکر به‌طور کامل یا با اصلاح بخشی از آن هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 713236
  • منبع: روزنامه شهروند
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.