آزمایش موفق موشک ماهواره‌بر سیمرغ، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی داشت.

به گزارش جماران؛ پرتاب موفق ماهواره‌بر سیمرغ به فضا توسط کشورمان با بازتاب گسترده‌ای در سطح جهان همراه بود و بار دیگر یکی از مصادیق پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف را به منصه ظهور درآورد. 

ماهواره‌بر سیمرغ که قادر است ماهواره‌هایی تا وزن 250 کیلوگرم را در مدار 500 کیلومتری زمین قرار دهد پنجشنبه به فضا رفت و با پرتاب این ماهواره‌بر، پایگاه ملی فضایی امام خمینی(ره) به‌طور رسمی افتتاح شد.

پایگاه فضایی امام خمینی(ره) که نخستین پایگاه سکوثابت جمهوری اسلامی ایران به‌شمار می‌رود، مجموعه عظیمی است که تمامی مراحل آماده‌سازی، پرتاب، کنترل و هدایت ماهواره‌برها را به عهده دارد.

این پایگاه از نظر فناوری مطابق با استانداردهای روز دنیا طراحی و ساخته شده و قادر است در مرحله نهایی همه نیازمندی‌های کشور در مدار LEO را نیز پوشش دهد.

عزت و اقتدار ایران در علم و تکنولوژی فضایی

در همین ارتباط رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که امروز علم و تکنولوژی فضایی برای ما بسیار حائز اهمیت است، گفت: هرچه توانمندی و قدرت ما در علوم مختلف بیشتر شود، اقتدار و عزت ما ارتقا خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، رئیس‌جمهور در صفحه شخصی خود در اینستاگرام درباره عزت و اقتدار ایران در مورد علم و تکنولوژی فضایی نوشت: امروز علم و تکنولوژی فضایی برای ما بسیار حائز اهمیت است و هرچه توانمندی و قدرت ما در علوم مختلف بیشتر شود، اقتدار و عزت ما ارتقا خواهد یافت. در پسابرجام، فرصت لازم به دست آمده تا هم از تجربه دیگران استفاده کنیم و هم با اراده و کوشش مضاعف متخصصان و دانشمندان خودمان بتوانیم دستاوردهای بیشتری که باعث بروز و توسعه ملی می‌شود، داشته باشیم.

بازتاب در رسانه‌های خارجی

آزمایش موفق موشک ماهواره‌بر سیمرغ، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی داشت.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، روزنامه وال‌استریت ژورنال، خبرگزاری فرانسه، خبرگزاری آسوشیتدپرس و خبرگزاری رویترز از جمله رسانه‌هایی بودند که به انعکاس خبر این آزمایش موشکی پرداختند. شبکه تلویزیونی الجزیره عربی نیز در همین زمینه گزارش داد: پرتاب ماهواره دقیقا چند روز پس از اقدام آمریکا به تحمیل تحریم‌های جدید علیه ایران صورت گرفته است. برخی از این تحریم‌ها ضدبرنامه‌های موشکی ایران بویژه موشک‌های بالستیک دوربرد بوده است.

واکنش آمریکا

البته آمریکا‌یی‌ها که همواره سعی می‌کنند با فرار رو به جلو، تهران را با اتهامات مختلف تحت فشار قرار دهند در این زمینه هم مدعی شده‌اند پرتاب موشک ماهواره‌بر سیمرغ، مغایر قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است. هدر نائورت،سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در همین زمینه گفته است: آزمایش ماهواره‌بر ایران را نقض قطعنامه شورای امنیت، اقدامی تحریک‌آمیز و ناقض روح برجام می‌دانیم. این درحالی است که در برجام اشاره‌ای به فعالیت‌های موشکی کشورمان نشده و در قطعنامه 2231 شورای امنیت هم اعلام شده است جمهوری اسلامی ایران باید از آزمایش موشک‌هایی که برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده‌اند،خودداری کند و این در حالی است که کشورمان بارها اعلام کرده‌، موشک‌هایی که در زمینه‌های علمی و دفاعی آزمایش می‌شوند هیچ‌گاه برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده‌اند.

سوء نیت آمریکایی

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در مطلبی در توئیتر نوشت: درباره هر کلمه برجام با دقت مذاکره شده است. ایران موشک‌هایی تولید نمی‌کند که «برای حمل سلاح هسته‌ای طراحی شده باشند».

به گزارش ایرنا، ظریف افزوده است: ایران بر خلاف آمریکا به روح و متن برجام پایبند بوده و لفاظی‌ها و اقدامات آمریکا نشان‌دهنده سوء‌نیت است. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امورخارجه هم با تقبیح اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به آزمایش ماهواره بر سیمرغ در پایگاه ملی فضایی کشورمان، آن را مصداق مداخله در امور داخلی و نشانه‌ای از مخالفت دولت آمریکا با پیشرفت‌های علمی و تکنولوژیک کشورهای مستقل عنوان کرد. وی تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران هیچ حد و مرزی را برای پیشرفت و تعالی علمی و فناوری خود قائل نیست و برای تلاش‌ها و فعالیت‌های دانشمندان و متخصصان خود در حوزه‌های مختلف منتظر کسب اجازه و موافقت هیچ کشوری نیست.

کاربرد موشک ماهواره‌بر، مشخص است

حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: موشک‌های ماهواره‌بر، اهداف صلح‌آمیز دارند و آزمایش آنها ارتباطی با فعالیت نظامی و هسته‌ای ندارد؛ در عین حال به نظر می‌رسد قابلیت و برد موشک اخیر برای آمریکا قابل توجه بوده و‌ آنها را به واکنش واداشته است.

بهشتی‌پور در گفت‌وگو با جام‌جم با تاکید بر این‌که موضعگیری آمریکا مبنی بر مغایرت پرتاب موشک ماهواره‌بر با قطعنامه 2231 به هیچ عنوان درست نیست، افزود: در قطعنامه مورد اشاره، ایران از تولید موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای منع شده و در آن صحبتی از موشک‌های ماهواره‌بر نشده است. کاربرد موشک ماهواره‌بر سیمرغ کاملا مشخص است و برای انتقال ماهواره مخابراتی به فضاست که نقض قطعنامه 2231 هم محسوب نمی‌شود. بهشتی‌پور تاکید کرد: راهبرد ایران این است که به‌دنبال تولید سلاح هسته‌ای نمی‌رود و در ضمن تمام فعالیت‌هایش زیرنظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. به همین دلیل جوسازی‌های خبری و رسانه‌ای علیه فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران به توسعه علمی ایران خللی وارد نمی‌کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به این‌که بخشی از قدرت ملی هر کشوری قدرت نظامی، اقتصادی و توسعه علمی است، اظهار کرد: ایران این اقدام را در راستای حرکت علمی کشور انجام می‌دهد و این جهاد علمی ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.