یکی از مهمترین مسائل حفظ حریم خصوصی و زندگی افراد است. به نظر می رسد این اصل خیلی برای جامعه ما محترم نیست و به رسمیت شناخته نمی شود. ما حق نداریم وارد حوزه خصوصی افراد شویم. حوزه خصوصی افراد محترم است مشروط بر اینکه قانون نقض نشود.

ماجرا از این قرار است که دو روز پیش تصاویری از آزاده نامداری منتشر شد که او را بدون حجاب در فضایی سبز نشان می داد. همسر نامداری و فرزندش نیز در این تصاویری حضور داشتند. در پشت تصویر افراد دیگری نیز دیده شده اند. براساس گزارش این تصاویر از سفر خانوادگی آزاده نامداری در سوئیس گرفته شده است.

این عکس ها به سرعت در کانال های تلگرامی و فضای شبکه های اجتماعی توئیتر، اینستاگرام و فیس بوک پخش شد. و از سوی کاربران مورد نقد قرار گرفت. مبنای بیشتر نقد ها این بود که پوشش این مجری زن در سوییس با آنچه در تهران است تفاوت فاحشی دارد.

نامداری به عنوان مجری شناخته می شود که همیشه با حجاب چادر مقابل دوربین های تلویزیونی و خبری ظاهر می شود. او در مجامع عمومی بدون چادر دیده نشده است. این مجری تلویزیون همچنین بارها در گفت و گو با رسانه ها و یا در تلویزیون به تعریف و تمجید از حجاب چادر پرداخته است.

پس از انتشار تصاویر نامداری در فضای مجازی او با انتشار ویدئویی که در آن با حجاب چادر ظاهر شده بود، از بی توجهی به حریم خصوصی اش انتقاد کرد. او تاکید کرد که کسانی که در تصاویر دیده می شونتد محرم او بوده اند.

این ویدئو نه تنها تاثیر مثبتی بر جای نگذاشت بلکه واکنش ها را تند و تیز تر هم کرد. بسیاری از کاربران او را به رفتار "ریاکارانه" متهم کرده اند. عده ای معتقدند او در توجیه تصاویر، "دروغ" گفته است چرا که تصاویر منتشر شده نشان می دهد مکان آن یک پارک عمومی است نه ملکی خصوصی.

از طرف دیگر برخی نیز به حمایت از نامداری پرداخته اند و  معتقدند انتشار این تصاویر ورود به حریم خصوصی آزاده نامداری بوده است. موضوعی که در فضای مجازی و حتی میان ناظران و تحلیلگران خیلی قابل قبول نیست. آن ها می گویند مسئله انتشار تصاویر نامداری نیست مسئله اصرار او بر "ریاکاری" است. از طرف دیگر تصاویر در پارکی عمومی گرفته شده است نه در محیطی خصوصی.

 

برخی نیز معتقدند درست است آزاده نامداری رفتار نادرستی مرتکب شده و منش "ریاکارانه" او مورد نقد است اما هزینه ای که او می پردازد بیش از خطایش است.

 

در این بین دامنه ماجرا گسترده تر نیز شده و پای اسامی دیگری نیز به بحث ها باز شده است، از فرزاد حسنی گرفته تا مینو خالقی. یکی از کاربران در دفاع از مجری تلویزیون توئیت کرده است: «فکر می کردیم ماجرای مینو خالقی باعث بشه پلیدی این نوع افشاگری های کثیف برای همه روشن بشه اما ظاهراً قربانی بعدی آزاده نامداری هست.»

 

پس از انتخابات مجلس شورای نگهبان در اقدامی نادر و نامتعارف و به اعتقاد بسیاری از سیاستمداران غیر قانونی مینو خالقی منتخب مردم اصفهان را رد صلاحیت و مانع از حضور او در مجلس شورای اسلامی شد. گفته شد که ردصلاحیت او به خاطر تصاویر بدون حجاب او بوده است. این تصاویر پس از آن در فضای مجازی نیز انتشارش که با واکنش منفی افکار عمومی نسبت به انتشار تصاویر و همچنین رد صلاحیت مینو خالقی روبه رو شد.

 

برای آشنایی بیشتر با نگاه افکار عمومی دیدگاه مخاطبان فرارو را در اینجا بخوانید.

 

چرا واکنش افکار عمومی به آزاده نامداری بی رحمانه است؟

صادق زیباکلام تحلیلگر مسائل سیاسی و استاد دانشگاه در گفت و گویی با فرارو به بررسی مسئله آزاده نامداری پرداخت. او درباره این ماجرا دو نکته را مطرح کرد. زیباکلام گفت: «در درجه اول درکل مسائلی از این دست نشان می دهد که جامعه ما دچار بیماری است. اینکه کشف حجاب یک نفر مورد توجه مردم و افکار عمومی قرار گیرد این خیلی نشانه خوبی نیست.»

او افزود: «یکی از مهمترین مسائل حفظ حریم خصوصی و زندگی افراد است. به نظر می رسد این اصل خیلی برای جامعه ما محترم نیست و به رسمیت شناخته نمی شود. ما حق نداریم وارد حوزه خصوصی افراد شویم. حوزه خصوصی افراد محترم است مشروط بر اینکه قانون نقض نشود.»

زیباکلام اما نکته مهمتر را درباره ماجرای پیش آمده برای نامداری اینگونه توضیح می دهد: «متاسفانه جامعه ما و نظام ها و نهادهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه افراد را تشویق و حتی وادار می کنند چیزی غیر از آن خود واقعی خود باشند. اگر خانم نامداری خود را خیلی محجبه نشان نمی داد شاید این واکنش بی رحمانه نسبت به ایشان ایجاد نمی شد.»

او تاکید کرد: «نامداری احتمالا مجبور بوده است به خاطر موقعیت شغلی اش و برای خوشایند جایی که در آن کار می کند، خود را آن چیزی که نیست نشان دهد. غافل از اینکه اگر مشخص شود تظاهر می کند جامعه به او رحم نمی کند.»

زیباکلام گفت: «بسیاری از حملات به او از این جهت است که با تظاهر کردن و ریاکاری سعی کرده است امتیازاتی به دست  آورد. این ناهنجاری دیگری است که متاسفانه در جامعه ما وجود دارد. افراد تظاهر می کنند به چیزی که نیستند تا امتیازی به دست آورند.»

این استاد گفت: "فضای مجازی و شبکه های اجتماعی  در اینگونه موارد و یا در مواردی همچون فساد تاریکخانه اشباح را روشن می کند و بیماری های جامعه را به ما نشان می دهد."

زیباکلام این گونه افشاگری ها را در کلیت نادرست دانست و آن را نقض حریم افراد خواند اما تاکید کرد "دلیل اینگونه افشاگری ها و بازتاب گسترده و واکنشم نفی جامعه تظاهر و ریاکاری در پس زمینه آن است."

او گفت: «اگر صادق زیباکلام خود را نماز شب خوان معرفی کند و بعد معلوم شود شرب خمر کرده است، جامعه واکنش نشان خواهد داد. اما همین صادق زیباکلامی که می بینید و می شناسید شرب خمر کند موجی به وجود نمی آید، فقط عده ای اصولگرا می گویند ما از اول می دانستیم که او اینگونه است. اما عامه مردم حتی ممکن است از حریم صادق زیباکلام دفاع کنند، چرا که تظاهر و ریاکاری در کار نبوده  است.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.