استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: «ما باید به این عرصه بیاییم با همه مشکلاتی که هست اما همگان را هم بسیج کنیم. شهرداری قرار نیست به تنهایی همه مشکلات تهران را حل کند و توان آن را هم ندارد ولی باید همه را در تعامل سازنده انجام دهد.»

به گزارش جماران؛ الهه کولایی را تا همین یک ماه پیش، بیشتر به‌عنوان یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب و استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران می‌شناختند، حالا یکی از گزینه‌های شهرداری تهران است؛ تنها زن نامزد برای این سمت. او دیروز در سازمان نظام مهندسی تهران نشستی با حضور بعضی از اعضای این نهاد برگزار کرد و بعد از ضعف‌های مدیریت شهری گفت و اولویت‌ها برای شهرداری آینده. او معتقد است که تهران شهری سیاسی است و نمی‌توان آن را  کتمان کرد.

کولایی در ابتدای این نشست گفت که برای مدیریت شهر باید شیوه‌هایی را اجرا کرد که مردم از آن بهترین بهره را ببرند:   «مشکلاتی که الان در شهرداری وجود دارد ربطی به زن و مرد‌بودن شهردار ندارد. مدیریت یعنی درک درستی از منابع داشته باشید و بتوانید آن را ساماندهی کنید. تجربه‌های دیگران زمانی قابل استفاده است که بومی شود و تفاوت‌ها و شباهت را باید دید. مگر قرار است همه چیز را خودمان تجربه کنیم و البته در این حوزه موانع سیاسی هم هست. ما تاکیدمان بر خرد جمعی و استفاده از تجربه‌های موفق است. چه کسانی این شهر را به این روز رساندند. قرار نیست یک‌نفره شهر را اداره کنم بلکه قرار است با تیمی که خردورزی و پاکدستی‌شان را اثبات کرده‌اند، کار کنم. ما در مدیریت شهر این نگرش را می‌خواهیم تقویت کنیم که همه چیز را همگان بدانند.»

او ادامه داد: «وضعیت شهرها با خطرهای زیادی مواجه است؛ باید از زوایای مختلف به محیط‌زیست و سلامت و درآمدها و دفع نگاه کرد. آیا باید در برابر اینها تسلیم بشویم؟ ما معتقدیم جلوی ضرر را باید بگیریم. گذر از این وضعیت باید با همکاری افرادی که در این حوزه‌ها تخصص دارند، انجام شود. اجرانشدن قوانین مشکل صد ساله ماست و به همین راحتی هم حل نخواهد شد. در امور اجتماعی تغییر را باید گام به گام پیش برد. باید پروژه‌هایی را که به منافع مردم زیان‌رسان است، بازنگری کنیم. ما کمر همت به تخریب تهران نبستیم. بچه‌ها و نوه‌های من دارند در این هوا نفس می‌کشند. ما باید به این عرصه بیاییم با همه مشکلاتی که هست اما همگان را هم بسیج کنیم. شهرداری قرار نیست به تنهایی همه مشکلات تهران را حل کند و توان آن را هم ندارد ولی باید همه را در تعامل سازنده انجام دهد.»

کولایی با طرح این سوال که اگر روش‌های حذفی را کنار نگذاریم، آیا می‌توانیم شهر را اداره کنیم؟ ادامه داد: «اگر نهادهای مردمی بر شهرداری نظارت نکنند، موفق نخواهیم بود؛ آن هم در شرایطی که «ان‌جی‌او»‌هایی داریم که بسیار موفق عمل کرده‌اند. در مجلس هم که بودم آدم‌های مختلفی از اقشار مختلف جامعه دیدم و حالا آن میراث من را در برابر مخاطرات پیرامونی مسئول کرده است تا به این عرصه‌ها ورود کنم. تمام تلاش‌هایمان را می‌کنیم از این دارایی‌ها با کمک مردم به نفع مردم استفاده کنیم.» او معتقد است برای سامان‌گرفتن وضعیت شهر تهران باید تمام عملیات شهری از صدور مجوز گرفته تا عملیات مالی همه شفاف باشد و این شفافیت امتیازهای خوبی هم دارد: «هر چه به سمت استفاده از تکنولوژی‌های مدرن پیش برویم، می‌توانیم تاثیر آن را در شهر ببینیم. البته الان همه می‌گویند که قراردادها بسته شده و افراد پشت میزهای شهرداری نشسته‌اند اما ما اصلاح‌طلبان با درک واقعی از آنچه در اختیار داریم، باید برای تغییر تلاش کنیم. الان دولت، مجلس و شورا در دست اصلاح‌طلبان است و وقت آن است که شعارهای خود را عملی کنیم.»

تنها نامزد زن پست شهرداری تهران درباره روش‌های حل مشکلات تهران توضیح داد: «هنر اصلاح‌طلبان حل مشکلات در متن واقعیت است و متن واقعیت یعنی منافع متعارض که در هر جامعه انسانی وجود دارد.» او معتقد است که باید نگاهمان را به شهر تغییر دهیم تا مشخص شود که سهم مردم از این نوع مدیریت، بودجه‌گذاری و ساخت‌وساز چیست: «اگر مردم ملاک و معیار قضاوت‌ها در اجرا قرار بگیرند، روح قانون عینیت پیدا می‌کند.»

کولایی درباره تیمی که قرار است در آینده با آن کار کند هم گفت که در حال رایزنی و مشاوره با افراد مختلف برای تعیین افراد مورد نظر است: «با کسانی که در سال‌های گذشته در شهرداری تجربه داشته‌اند هم در حال مشاوره هستم و معتقدم باید به افرادی که تجربه‌های موفقی در مدیریت شهری داشته‌اند، توجه شود. وقتی از متخصصان حرف می‌زنیم یعنی کسانی که در حوزه‌های مختلف تخصص دارند.»

او حالا در تلاش است با هر ٢٤ نفری که به‌عنوان گزینه شهرداری به شورا معرفی شده‌اند، دیدار کند تا از ایده‌هایشان استفاده کند:  «در اجرا اما باید از کسانی استفاده کرد که رویکرد اعتدالی داشته باشند؛ کسی که با جریان اصلاحات ضدیت ندارد، می‌تواند در این جریان مورد استفاده قرار بگیرد. الان البته در حال تدوین برنامه برای شهرداری هستم اما سرمایه من فقط زنان نیستند. من فکر می‌کنم اگر ما وسواسی به مسأله زنان داریم، به دلیل غفلت‌های تاریخی است که نسبت به زنان وجود دارد.»او در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود که شما نامزد پوششی برای شهرداری تهران باشید، توضیح داد: «زمانی که شهرداری تهران به من پیشنهاد شد درباره آن فکری نکرده بودم، برنامه‌ای هم نداشتم؛ اما احساس تکلیف کردم ضمن اینکه حرف‌های زیادی در مدیریت شهری دارم که به آن پرداخته نشده است.» کولایی معتقد است که باید به مدیریت شهری نگاه نرم‌افزاری داشت و جنبه‌های اجتماعی مدیریت شهری را برجسته کرد.این فعال اصلاح‌طلب در پاسخ به سوال درباره اولویت‌های خود برای شهرداری تهران گفت: «در برنامه‌ها باید مردم در اولویت قرار بگیرد؛ با این تفسیر که وقتی قصد تنظیم بودجه و هزینه‌ها را داریم باید بدانیم بودجه‌ها را در چه حوزه‌ای تخصیص می‌دهیم. سود و زیان هزینه را  باید برای مردم در نظر بگیریم نه اینکه بودجه برای منطقه یا محله خاص باشد تا از آن بهره‌برداری سیاسی شود؛ اما یک زمانی هم هست که بودجه برای اقدامات زیربنایی، زیرساخت‌ها و ساز و کار کنترل آلودگی هوای هزینه می‌شود.» به گفته او تهران شهری سیاسی است و هیچ‌کس نمی‌تواند آن را انکار کند و ما هم این واقعیت را قبول داریم: «بنابراین  وقتی که گفته می‌شود مردم در اولویت هستند یعنی اینکه بودجه‌ها در کجا باید صرف شود که منافع مردم تامین شود. بودجه‌ها باید جایی صرف شود که زیربنایی باشد و منافع بلند‌مدت را تامین کند. معتقدم اگر مردم را معیار همه رفتارها قرار دهیم، شهر بهتر اداره خواهد شد.»

کولایی معتقد است که ظرفیت گردشگری در تهران از مهمترین مواردی است که می‌توان با آن درآمد خوبی کسب کرد: «اگر نگاه عالمانه‌ای به شهر داشته باشیم ظرفیتمان کم نیست ما هم در تهران منابع داریم و هم ظرفیت.» او این را هم گفت که همه شهرها در حال استفاده از منابع تهران هستند، بنابراین باید نگاهی ملی به شهر تهران داشته باشیم:  «تهران تابلوی جمهوری اسلامی است؛ بنابراین فقط برای تهرانی‌ها نیست و هزینه‌های آن باید با یک نگاه ملی در نظر گرفته شود. از سوی دیگر ما باید موضوعات آموزش به زنان را برای حل مشکلات شهری مدنظر قرار دهیم و مهمترین راه آن استفاده از بیلبوردهای تبلیغاتی است وقتی هزاران شهروند روزانه آن را می بینند، بهترین راه برای تغییر نگرش آنان است اما شما نگاه کنید بیلبوردهای تبلیغاتی حالا برای چه استفاده می‌شود؟»

کولایی معتقد است که برای موفقیت در مدیریت شهری باید از جریان‌های افراطی دوری کرده و به سمت اعتدال برویم: «دولت، مجلس و تمامی نهادهایی که می‌توانند در حوزه شهری اثرگذار باشند باید با هم همکاری و تعامل داشته باشند. وقتی از منافع مردم حرف می‌زنیم یعنی باید بین حوزه‌های مدنی، سیاسی و اجتماعی تفاوت قایل شویم و از جریان‌های افراطی دوری کنیم؛ باید به سمت اعتدال حرکت کنیم و همه ظرفیت‌ها را ببینیم در حالی که ممکن است گرایشات گوناگونی داشته باشیم.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.