با توجه به الزامات بانک مرکزی، به‌نظر می‌رسد ۱۲ بانک بورس، حتی درصورت شناسایی سود در مجامع امسال خود، نمی‌توانند سود مصوب را بین سهامداران‌شان توزیع کنند.

به گزارش جماران، طبق اعلام مدیرکل نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری بانک مرکزی، بانک‌هایی که نسبت کفایت سرمایه‌شان کمتر از 8درصد است، نمی‌توانند سود شناسایی شده سالانه‌شان را بین سهامداران تقسیم کنند، براساس الزامات بانک مرکزی، این سود باید به انجام افزایش سرمایه اختصاص یابد.

بررسی نسبت کفایت سرمایه و رقم سرمایه‌ ثبت شده بانک‌هایی که از کفایت سرمایه کمتر از مرز استاندارد 8درصد قرار دارند نشان می‌دهد نرخ کفایت سرمایه بانک اقتصاد نوین به‌دلیل ثبت 624میلیارد تومان زیان درصورت مالی 6ماهه 95، با وجود افزایش 182میلیارد تومانی سرمایه، هنوز به نسبت استاندارد 8درصد نرسیده است.

همچنین با توجه به اینکه بانک‌های گردشگری، پست بانک و ایران‌زمین، در یک سال گذشته هیچ برنامه افزایش سرمایه‌ای نداشته‌اند و تغییر خاصی هم در ترازنامه آنها به چشم نمی‌خورد، به‌نظر می‌رسد نسبت کفایت سرمایه آنها هم هنوز به 8درصد مدنظر بانک مرکزی نرسیده باشد.

بانک‌های سامان و دی هم هرچند در سال مالی 94 طبق صورت‌های مالی اعلام شده‌شان، در سطح 8درصد بودند، اما با توجه به اینکه سرمایه آنها در سال گذشته افزایش نیافته، به‌احتمال بسیار زیاد نسبت کفایت سرمایه آنها هم به کمتر از 8درصد نزول کرده است.

از سوی دیگر آمار دقیق و جدیدی درخصوص نسبت کفایت سرمایه بانک آینده هم منتشر نشده است. بانک آینده ازجمله بانک‌هایی است که پارسال توانست سرمایه‌اش را از 800میلیارد به 1600میلیارد تومان برساند؛ اما با توجه به اینکه نسبت کفایت سرمایه این بانک در سال 94، معادل 2.54درصد بود، به‌نظر نمی‌رسد با وجود انجام افزایش سرمایه، نسبت کفایت سرمایه این بانک به رقم استاندارد 8درصد رسیده باشد.

  • رکورد توقف یکساله نماد

بانک صادرات که رکورد توقف نمادش به یک سال رسیده، زمان مجمع عمومی سالانه‌اش را اعلام کرد. معاملات سهام بانک صادرات از تیرماه سال گذشته متوقف بوده است. سهامداران این بانک به ادامه توقف نماد، بلوکه شدن سرمایه‌هایشان و ارائه نشدن توضیحات مدیران این بانک، معترض‌اند. قرار است مجمع عمومی سالانه بانک صادرات ساعت 10صبح روز شنبه 31تیر برگزارشود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.