استاندار خوزستان گفت: بحران گرد و غبار در صورت بی‌توجهی بیشتر، زندگی در بخش گسترده‌ای از منطقه را غیرممکن خواهد کرد و اثر گسترده‌ای بر کیفیت زندگی منطقه خواهد گذاشت.

به گزارش جماران، «غلامرضا شریعتی» در همایش مقابله با گرد و غبار که امروز(13 تیرماه) در سالن اجلاس هواشناسی خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: زندگی امروز بشر در کره زمین به واسطه بی‌توجهی گسترده به محیط زیست با مخاطرات جدی مواجه است.

وی با بیان این‌که منطقه ایران با پدیده گرد و غبار مواجه است، گفت: بی‌تردید با اراده دولت‌های منطقه و همکاری و تعامل می‌توان با پدیده گرد و غبار کنار آمد. این بحران در صورت بی‌توجهی بیشتر، زندگی در بخش گسترده‌ای از منطقه را غیرممکن خواهد کرد و گرد و غبار اثر گسترده‌ای بر کیفیت زندگی منطقه خواهد گذاشت.

استاندار خوزستان ادامه داد: منازعات درون‌مرزی و برون‌مرزی، هشداری برای برداشتن گام‌های بیشتر در راستای مواجهه با این بحران است. در این میان، تالاب‌ها بخش جدایی‌ناپذیر سیستم بین‌المللی هستند و اجرای هر گونه ابتکارعمل در این بخش نه ‌تنها مستلزم اقدامات اصلاحی در داخل کشور است، بلکه به همان اندازه تحت تاثیر کم‌کاری کشورهای منطقه قرار دارد.

شریعتی خاطرنشان کرد: جامعه بین‌المللی نیز نقش زیادی در تسهیل این مشکل دارد و می‌توان با گفت‌وگوی سازنده در چارچوب ساختاری به کل فرآیند عینیت بیشتری ببخشد.

وی با اشاره به رتبه ایران در شاخص عملکرد نرم گفت: با توجه به معیارهایی مانند آلودگی هوا، کارآیی انرژی، دسترسی به آب آشامیدنی و ... رتبه کشورها در حوزه محیط زیست اعلام می‌شود که وضعیت ایران بین سال‌های 2012 تا 2018 در شاخص‌های نرم مطابق این گزارش از رتبه 114 به 105 ارتقا یافته است.

استاندار خوزستان ادامه داد: رتبه ایران از سال 2006 با روی کار آمدن دولت نهم تا سال 2012 و ابتدای دولت یازدهم، 66 رتبه سقوط کرده است و این سقوط بین این سال‌ها رخ داده که بزرگترین سقوط یک کشور در شاخص‌های عملکرد نرم محسوب می‌شود.

شریعتی با بیان این‌که دولت یازدهم یکی از اولویت‌های خود را در ایران، محیط زیست قرار داده است، خاطرنشان کرد: دولت یازدهم حتی به عنوان دولت محیط زیست نامگذاری شده و نخستین تصمیم دولت یازدهم، تصمیم زیست محیطی بوده است که در صورت نبود این تصمیم، امروز در غرب کشور نه با طوفان‌های گرد و غبار، بلکه با طوفان خاک مواجه بودیم و حدود 14 میلیون نفر از مردم ایران که در غرب کشور زندگی می‌کنند، ناچار به مهاجرت می‌شدند.

وی تثبیت دریاچه ارومیه را از اقدامات دولت یازدهم و الگوی زیست محیطی برای منطقه و جهان دانست و گفت: احیای تالاب هورالعظیم که امروز بیش از 80 درصد از آن آبگیری شده است، هم‌چنین احیای دریاچه هامون از اقدامات مهم دیگر زیست‌محیطی دولت یازدهم است. تصمیماتی که دولت روحانی برای مقابله با ریزگردها در خوزستان و احیای دریاچه هامون گرفته است، تصمیمات ارزنده و مطابق با شرایط زیست محیطی است.

شریعتی یادآور شد: مسیر دیپلماسی دکتر ظریف و خانم ابتکار نیز برای تعامل منطقه‌ای در این روند، مکمل بوده که تصویب چهار قطعنامه بین‌المللی در حوزه گرد و غبار از این موارد است. امیدواریم با همکاری سازمان ملل راه‌حل‌های سازنده‌تری برای تسریع و بهبود امور در منطقه ما فراهم شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.