رئیس جمهور اهمیت اقدامات دولت یازدهم در حوزه محیط زیست را یادآور شد.

به گزارش جماران، در تازه ترین پست منتشر شده در صفحه اینستاگرام رئیس جمهور روحانی آمده:

اگر اقدام‌های دولت یازدهم در راستای احیای دریاچه ارومیه نبود، امروز در غرب کشور نه تنها با طوفان گرد و غبار، بلکه با طوفان نمک مواجه بودیم و حدود ١۴ میلیون نفر از استان‌های غربی کشور ناچار به مهاجرت از این مناطق بودند.

برای احیای تالاب هورالعظیم اقدام‌های گسترده‌ای انجام داده‌ایم و امروز بیش از ٨٠% سطح این تالاب، آبگیری شده ولی برای ثبیت وضعیت آن باید اقدام‌های بیشتری صورت بگیرد. همچنین برای احیای سایر تالاب‌ها از جمله تالاب هامون، دولت در حد توان و اعتبارات، اقدام‌های ارزشمندی را در طول ۴ سال گذشته به انجام رسانده که این اقدام‌ها ادامه یافته و تکمیل خواهد شد.

منشأ خارجی ریزگردها در ایران با منشأ داخلی آن قابل قیاس نیست؛ به نحوی که ۲۰% داخلی و ۸۰% منشأ خارجی دارد. در منطقه ما، کشورهای عراق، اردن، کویت، سوریه، عربستان، پاکستان، افغانستان و ترکمنستان جزو کشورهایی هستند که منشأ گرد و غبار هستند.

احداث سد و بند بدون مطالعه کافی و در نظر گرفتن آثار زیست محیطی آن می‌تواند برای آینده منطقه خطرناک باشد. اینکه در منطقه ما، کشوری طرح احداث ۲۲ سد را در برنامه خود دارد، می‌تواند تأثیرات بسیار مخربی بر رودخانه دجله و فرات و در سایه آن، کشور عراق و ایران و‌ کشورهای دیگر را نیز تحت تأثیر قرار دهد لذا نمی‌توان در برابر آثار آن بی‌تفاوت بود و سازمان‌های بین‌المللی هم در این زمینه مسئولیت دارند.

 تنها راه برای زندگی مسالمت‌آمیز در کنار یکدیگر، اتخاذ سیاست برد–برد است. در مسایل محیط زیستی هم باید دنبال اقداماتی باشیم که به واسطه آن هم ایران، هم ترکیه و هم عراق سود ببرند و نمی‌توان به گونه‌ای حرکت کرد که تنها یک کشور از سرچشمه‌های آب، منتفع شود و تصور کند که می‌تواند با اقدامات خود، آینده مطمئنی را برای مردم کشورش تأمین کند.

 راه برون‌رفت از مشکلات، توسعه روابط کشورها و گسترش همکاری‌هاست. سازمان ملل متحد باید در زمینه معضلات زیست محیطی احساس مسئولیت بیشتری کند و همه توان خود را برای رفع این معضل به‌کار بگیرد تا بتوانیم با کمک‌های علمی و مالی بر این معضل پیروز شویم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.